Signál mobilních sítí může za určitých podmínek způsobit rušení příjmu televizního signálu - jedná se o situace, kdy mobilní síť využívá sousední frekvenční pásmo vedle televizního pásma. Pokud se základnová stanice operátora nachází v blízkosti televizních antén diváků, může to způsobit nežádoucí rušení nebo i úplné zarušení příjmu televize.
S tímto problémem se počítalo, když bylo pásmo 700 MHz uvolňováno pro výstavbu mobilních rádiových sítí 5G. Z toho důvodu byla součástí podmínek pro držitele přídělu kmitočtů mobilních sítí stanovena ochranná opatření, která tento nežádoucí jev zcela eliminují.
Nicméně odstranění tohoto jevu, i když není složité, nelze zajistit před jeho vznikem z důvodů problematické predikce místa jeho výskytu. Eliminace rušení vyžaduje technický zásah na přijímací televizní anténě u diváků, a to jak v případech, kdy přijímají signál prostřednictvím individuální antény, tak i v případech společných televizních antén.
Technická úprava u diváků je zajišťována a hrazena operátorem mobilní sítě, jehož signál rušení vyvolal. Důležitou okolností je skutečnost, aby se Úřad o rušení televize u konkrétních diváků dověděl včas.
Z toto důvodu jsou informace o problematice vlivu mobilních sítí a doporučených postupech zveřejněny na internetových stránkách Úřadu, a zasílány na obecní úřady každého města a obce, v jehož lokalitě je uváděna do provozu mobilní síť v pásmu 700 MHz.
Zasílaná informace obsahuje konkrétní instrukce, jak mají občané postupovat, pokud k rušení televize z tohoto důvodu u nich dojde.
Jak již bylo výše řečeno, operátor mobilní sítě je povinen zajistit provedení úpravy přijímací antény u diváka na své náklady, podmínkou je vydané rozhodnutí Úřadu. Aby Úřad takové rozhodnutí mohl operátorovi vydat, musí mu občané/televizní diváci zejména zhoršení příjmu televize oznámit co nejdříve po jeho výskytu.
Vývoj situace s rušením příjmu televize mobilními sítěmi je trvale monitorován a vyhodnocován, měsíčně je o této situaci informována i veřejnost formou měsíčních monitorovacích zpráv ČTÚ.
V letošním roce od 1. 1. do 31. 8. 2023 bylo Úřadem vyřízeno 986 stížností na nekvalitní příjem, přičemž ve 208 případech bylo zdrojem nekvalitního příjmu rušení od mobilních sítí. Ve všech případech bylo provedeno odrušení a problémy s příjmem zcela odstraněny.
Na základě těchto skutečností proto Úřad může konstatovat, že mobilní rádiové sítě svým provozem nezpůsobují trvalé zhoršení kvality příjmu televizního signálu.
V případech, kdy k rušení dojde, je odrušení zajištěno v několika dnech od chvíle, kdy je Úřad o vzniku rušení informován. Ve všech těchto případech je kvalita příjmu po úpravě stejná, jako byla před zjištěním vlivu mobilní sítě.
Je nutné uvést, že nejčastější příčinou nekvalitního příjmu televize je stav přijímacího anténního systému, zejména se jedná o nevhodné antény, poškozené anténní svody/kabely, špatné umístění antén a jejich směrování.
Jen v letošním roce do 31. 8. 2023 bylo zjištěno těchto případů 486, což činí téměř 50 % ze všech vyřizovaných stížností. Dále v 56 případech byl příčinou nekvalitního příjmu televize nedostatečný nebo jinak degradovaný televizní signál, což souvisí s pokrytím daného místa televizním signálem, které zajišťujíprovozovatelé televizních sítí.
Článek Český telekomunikační úřad ze dne čtvrtek 19. října 2023
Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem
Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188
Mobilní trh očima spotřebitelů
Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná
Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty
Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G
Spolupráce ČTÚ a Správy železnic
Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací
Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě
Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz
Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+
ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb
NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu
Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno
Změny v nároku na zvýhodněné ceny za volání a službu přístupu k internetu
Průvodce nařízením P2B pro poskytovatele online platforem a internetových vyhledávačů
Roaming v nečlenských zemích EU
ČTÚ vyhodnotil stížností na nekvalitní TV signál
Jak odstoupit od smlouvy uzavřené na dálku nebo mimo obchodní prostory firmy
Úspěšný rok činnosti Telekomunikační akademie
Uzavírání smluv na dálku a mimo obchodní prostory
Online platformy a vyhledavače pod dohledem ČTÚ
Výsledky kontroly poskytovatelů služby přístupu k internetu
Marek Ebert - nový předseda Rady ČTÚ
O2 bude poskytovat speciální koncová zařízení pro zdravotně postižené
Cenově zvýhodněné telco služby pro zdravotně postižené a osoby s nízkými příjmy
Posílení role ČTÚ v řešení sporů
Jak řešit nekvalitní příjem televize nebo rozhlasu
Automatická migrace na nový tarif operátorem
Jak na odvolání obecného souhlasu ke kontaktování za účelem marketingových nabídek
Jak správně reklamovat telekomunikační a poštovní služby
Manuál ČTÚ radí, jak na nevyžádané marketingové hovory
Automatické prodloužení účastnické smlouvy operátorem
Na co si dát pozor při používání zesilovačů mobilního signálu
Cenové zvýhodnění pro osoby se zvláštními sociálními potřebami
Komerční digitální rozhlasové vysílání
Vyjádření pedsedkyně Rady ČTÚ k jednání s ministrem průmyslu a obchodu
K přenositelnosti čísel nebo přístupu k internetu se váže i právo na paušální náhradu
Jak postupovat při změně poskytovatele služby přístupu k internetu
Jednostranná změna smlouvy musí být oznámena jasně a srozumitelně
ČTÚ navrhuje dočasnou regulaci velkoobchodního trhu přístupu k mobilním službám
Telekomunikační akademie stále rozšiřuje své aktivity
Podvodné telefonáty s podvržením čísla volajícího
Úmrtím účastníka jeho smlouva s operátorem automaticky nezaniká
Jak správně měřit rychlost internetu s nástrojem NetTest