logo

Úmrtím účastníka jeho smlouva s operátorem automaticky nezaniká

V rámci své činnosti vyřizuje ČTÚ bohužel také i záležitosti, které se týkají smutných událostí. Konkrétně se jedná o stížnosti související s úmrtím účastníka služeb elektronických komunikací. O úmrtí zákazníka se operátor nemá jak dozvědět, je třeba jej o tom ze strany pozůstalých informovat.

Zpravidla se jedná o stížnosti pozůstalých příbuzných, kteří se domnívali, že úmrtím člena rodiny zaniká jeho smlouva s operátorem bez jakýchkoliv dalších nutných administrativních úkonů, a s nelibostí nesou i nadále zasílaná vyúčtování za služby, které fakticky nebyly čerpány.

Tak tomu ovšem bohužel není. Poskytovatelé nejsou o úmrtí účastníků služeb nijak vyrozumíváni např. ze strany matričního úřadu nebo notáře.

Je tedy nezbytné je o této skutečnosti nejen informovat, ale taktéž ji prokázat potřebnými dokumenty - typicky úmrtním listem - ideálně je vhodné tak učinit přímo v kamenné prodejně daného operátora.

Není tedy nezbytné vyčkávat ukončení dědického řízení, avšak je potřeba disponovat potřebnými dokumenty.

Podrobnější informace týkající se způsobu oznámení úmrtí účastníka, včetně potřebných souvisejících úkonů, jsou obsaženy ve smluvních dokumentech jednotlivých operátorů.

ČTÚ v této souvislosti považuje za podstatné informovat především o tom, že z právního hlediska samotný účastnický vztah zaniká okamžikem smrti daného účastníka, a to zpětně, po doložení výše uvedených dokumentů.

Nemůže tedy docházet k tomu, že by práva a povinnosti vyplývající z účastnické smlouvy automaticky přecházela na oprávněné dědice zemřelého, a ti tak byli nuceni hradit vyúčtování za služby, které mnohdy ani nechtějí využívat.

Případná úhrada vyúčtování služeb vystavených po prokázaném datu úmrtí by tedy měla být navrácena.

Vyloučit však nelze ani specifické situace, které smluvní podmínky jednotlivých operátorů nemusí předjímat, tj. např. situace, kdy zemřelý účastník využíval koncového zařízení za zvýhodněnou cenu v souvislosti se svým závazkem.

V této souvislosti doporučuje ČTÚ pozůstalým, aby se u operátora zemřelého primárně informovali o podrobnostech smluvního vztahu uzavřeného se zemřelým a cestou individuálního jednání dojednali nejvhodnější způsob vypořádání takového závazku.

Oprávnění dědicové zemřelého se mohou pochopitelně s operátorem dohodnout na převodu služeb, mají-li zájem pokračovat v tomto účastnickém vztahu.

Další články k tématům - operátor - služby - smlouva - úmrtí - vyúčtování

Článek ze dne 9. února 2022 - středa

Další články od Český telekomunikační úřad

Cenové zvýhodnění pro osoby se zvláštními sociálními potřebami

Komerční digitální rozhlasové vysílání

Vyjádření pedsedkyně Rady ČTÚ k jednání s ministrem průmyslu a obchodu

K přenositelnosti čísel nebo přístupu k internetu se váže i právo na paušální náhradu

Jak postupovat při změně poskytovatele služby přístupu k internetu

Jednostranná změna smlouvy musí být oznámena jasně a srozumitelně

ČTÚ navrhuje dočasnou regulaci velkoobchodního trhu přístupu k mobilním službám

Telekomunikační akademie stále rozšiřuje své aktivity

Podvodné telefonáty s podvržením čísla volajícího

Úmrtím účastníka jeho smlouva s operátorem automaticky nezaniká

Jak správně měřit rychlost internetu s nástrojem NetTest

Klidné volání a datování v EU pokračuje

Změny v oblasti správy čísel posílí ochranu spotřebitele

NetTest pomáhá zlepšovat kvalitu služby přístupu k internetu v ČR

Výsledky měření pokrytí železničních koridorů a dálnic signálem mobilních sítí

Co přináší novela zákona o elektronických komunikacích pro podnikatele

Telemarketing podle nových pravidel

Co je a není neomezený tarif

Co se mění v oblasti elektronických komunikací od 1. ledna 2022

Kontrola plnění závazků z aukce 4G

Vysoké pokuty za zneužívání tísňových linek

Měřicí nástroj NetTest má za sebou první měsíc provozu

Nenechte se zpomalit a plaťte jen za skutečnou rychlost internetu

NetTest - certifikované měření kvality přístupu k internetu

Nová edukativní videa Telekomunikační akademie ČTÚ

Schválení novely zákona o elektronických komunikacích posiluje ochranu spotřebitele

ČTÚ podporuje schválení novely Zákona o elektronických komunikacích v původní verzi

Nekvalitní antény způsobují problémy s příjmem DVB-T2

Přísnější pravidla pro telemarketing nelikvidují byznys

Senát neschválil transpoziční novelu zákona o elektronických komunikacích

Nevyžádané marketingové hovory

Jak je to se zpolatněním při volání na covid informační linku 1221

Obnova telekomunikační infrastruktury v oblastech postižených tornádem

Telefony a speciální zařízení za dostupnou cenu pro osoby se zdravotním postižením

Pozor na podvodné telefonáty s podvržením čísla volajícího

Nástroje detekce ve veřejných komunikačních sítích pro potřeby Vojenského zpravodajství

Pokuty za neplnění podmínek všeobecného oprávnění

Blokace nepovolených internetových her

Srovnávací nástroj cen a kvality služeb

Sankce za nedodržení úpravy smluv přístupu k internetu

ČTÚ spustil srovnávací nástroj cen a kvality služeb

Jak mít dokonalý přehled o vyúčtování operátora

Pozor na zavádějící obchodní označení 5G

Výsledky kontroly smluv operátorů ke službě přístupu k internetu

Hlavní úkoly a priority ČTÚ v roce 2021

Kmitočty z aukce 5G byly přiděleny vítězným operátorům

Rychlost připojení k internetu musí být nově součástí smluvních podmínek

ČTÚ zahajuje sběr dat pro srovnávací nástroj

Při přenesení čísla nelze účtovat cenu za celé období

Sběr dat pro účely provozu srovnávače cen a kvality služeb

Nabídka zaměstnání