Již na začátku ledna 2023 nabyl účinnosti zákon č. 374/2022 Sb., který do zákona o ochraně spotřebitele a občanského zákoníku promítnul vybraná ustanovení evropských předpisů posilující postavení spotřebitelů a zvyšující jejich ochranu mimo jiné při uzavírání spotřebitelských smluv distančním způsobem.
Další z oblastí, která doznala změny, je otázka uzavírání spotřebitelských smluv distančním způsobem a mimo obchodní prostory. Novela např. podrobněji specifikuje, jaké konkrétní situace vedou k tomu, že smlouvu lze považovat za uzavřenou mimo obchodní prostory (např. v prostoru obvyklém pro podnikatelovo podnikání nebo s použitím prostředku komunikace na dálku, pokud k jejímu uzavření došlo bezprostředně poté, co podnikatel oslovil spotřebitele mimo obchodní prostory), což by mělo usnadnit případné spory ohledně toho, zda byla smlouva platně uzavřena či nikoliv.
Předpokládá se, že pokud je smlouva uzavřena mimo prostor obvyklý pro podnikání za současné fyzické přítomnosti podnikatele a spotřebitele, poskytne podnikatel zákonem požadované informace před uzavřením smlouvy primárně na listině, v jiné textové podobě jen tehdy, pokud s tím spotřebitel souhlasí.
Požadavek na větší informovanost spotřebitelů se projevuje rovněž v případě uzavření úplatné smlouvy za použití elektronických prostředků, kdy podnikatel upozorní spotřebitele bezprostředně před tím, než učiní objednávku, jasným a výrazným způsobem na zákonem požadované předsmluvní informace.
Uvedená úprava kladoucí důraz na dostatečnou informovanost spotřebitelů před uzavřením smluv výše popsaným způsobem jde ruku v ruce se speciální úpravou obsaženou v zákoně o elektronických komunikacích.
Podle této úpravy platí, že uzavírá-li se či mění smlouva o poskytování veřejně dostupné služby elektronických komunikací za použití prostředku komunikace na dálku, je podnikatel povinen bezodkladně po uzavření či změně této smlouvy poskytnout spotřebiteli nebo koncovému uživateli zákonem požadované informace písemně, a to v listinné nebo elektronické podobě.
Toto se netýká služeb komunikace mezi stroji a služeb připojení k veřejné komunikační síti.
Lhůta pro odstoupení spotřebitele nebo koncového uživatele, který je podnikající fyzickou osobou, od smlouvy nebo její změny uzavřené mimo obchodní prostory nebo při použití prostředků komunikace na dálku začíná běžet dnem následujícím po dni předání těchto informací.
Článek Český telekomunikační úřad ze dne úterý 28. února 2023
VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení
Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem
Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188
Mobilní trh očima spotřebitelů
Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná
Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty
Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G
Spolupráce ČTÚ a Správy železnic
Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací
Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě
Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz
Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+
ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb
NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu
Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno
Změny v nároku na zvýhodněné ceny za volání a službu přístupu k internetu
Průvodce nařízením P2B pro poskytovatele online platforem a internetových vyhledávačů
Roaming v nečlenských zemích EU
ČTÚ vyhodnotil stížností na nekvalitní TV signál
Jak odstoupit od smlouvy uzavřené na dálku nebo mimo obchodní prostory firmy
Úspěšný rok činnosti Telekomunikační akademie
Uzavírání smluv na dálku a mimo obchodní prostory
Online platformy a vyhledavače pod dohledem ČTÚ
Výsledky kontroly poskytovatelů služby přístupu k internetu
Marek Ebert - nový předseda Rady ČTÚ
O2 bude poskytovat speciální koncová zařízení pro zdravotně postižené
Cenově zvýhodněné telco služby pro zdravotně postižené a osoby s nízkými příjmy
Posílení role ČTÚ v řešení sporů
Jak řešit nekvalitní příjem televize nebo rozhlasu
Automatická migrace na nový tarif operátorem
Jak na odvolání obecného souhlasu ke kontaktování za účelem marketingových nabídek
Jak správně reklamovat telekomunikační a poštovní služby
Manuál ČTÚ radí, jak na nevyžádané marketingové hovory
Automatické prodloužení účastnické smlouvy operátorem
Na co si dát pozor při používání zesilovačů mobilního signálu
Cenové zvýhodnění pro osoby se zvláštními sociálními potřebami
Komerční digitální rozhlasové vysílání
Vyjádření pedsedkyně Rady ČTÚ k jednání s ministrem průmyslu a obchodu
K přenositelnosti čísel nebo přístupu k internetu se váže i právo na paušální náhradu
Jak postupovat při změně poskytovatele služby přístupu k internetu
Jednostranná změna smlouvy musí být oznámena jasně a srozumitelně
ČTÚ navrhuje dočasnou regulaci velkoobchodního trhu přístupu k mobilním službám
Telekomunikační akademie stále rozšiřuje své aktivity
Podvodné telefonáty s podvržením čísla volajícího
Úmrtím účastníka jeho smlouva s operátorem automaticky nezaniká