Novela zákona o elektronických komunikacích řeší mimo jiné jedno z nejpalčivějších spotřebitelských témat, a to otázku navrácení nespotřebovaného kreditu, chce-li uživatel předplacených služeb přejít k jinému poskytovateli služeb elektronických komunikací.
Doposud nebylo navrácení zbylé částky nikterak legislativně upraveno, bylo tedy zcela na jednotlivých operátorech, jakým způsobem, a zda vůbec, umožní navrácení nespotřebovaného kreditu.
V praxi tak často docházelo k situaci, kdy zákazníkům po ukončení smluvního vztahu nebylo umožněno nadále disponovat se zůstatkem, jenž jim bez náhrady propadl.
S účinností od 1. 4. 2020 mohou spotřebitelé, kteří mění poskytovatele služeb elektronických komunikací, získat zpět nespotřebovaný kredit, avšak je třeba upozornit, že k vrácení nedochází automaticky s přenesením telefonního čísla k jinému poskytovateli.
Spotřebitelé musí o jeho navrácení požádat opouštěného poskytovatele, a to maximálně do 30 dnů ode dne ukončení smlouvy. ČTÚ rovněž upozorňuje, že vrácení nespotřebovaného kreditu může být zpoplatněno, ovšem pouze za předpokladu, že tak bylo ujednáno ve smluvních podmínkách.
Pokud jde o výši zmíněného poplatku, zákon o elektronických komunikacích nestanovil jednotnou částku či nelimitoval výši této úhrady, avšak vymezil podmínku, že daný poplatek musí odpovídat nákladům, které poskytovatelé prokazatelně vynaložili v souvislosti s navrácením nespotřebovaného kreditu.
ČTÚ v současné době prověřuje, zda výše poplatků účtovaných některými poskytovateli odpovídá zákonné úpravě, nicméně všichni tři největší operátoři po zahájení našeho šetření avizovali, že od účtování poplatku upouštějí.
Článek ze dne 19. června 2020 - pátek
Marek Ebert - nový předseda Rady ČTÚ
O2 bude poskytovat speciální koncová zařízení pro zdravotně postižené
Cenově zvýhodněné telco služby pro zdravotně postižené a osoby s nízkými příjmy
Posílení role ČTÚ v řešení sporů
Jak řešit nekvalitní příjem televize nebo rozhlasu
Automatická migrace na nový tarif operátorem
Jak na odvolání obecného souhlasu ke kontaktování za účelem marketingových nabídek
Jak správně reklamovat telekomunikační a poštovní služby
Manuál ČTÚ radí, jak na nevyžádané marketingové hovory
Automatické prodloužení účastnické smlouvy operátorem
Na co si dát pozor při používání zesilovačů mobilního signálu
Cenové zvýhodnění pro osoby se zvláštními sociálními potřebami
Komerční digitální rozhlasové vysílání
Vyjádření pedsedkyně Rady ČTÚ k jednání s ministrem průmyslu a obchodu
K přenositelnosti čísel nebo přístupu k internetu se váže i právo na paušální náhradu
Jak postupovat při změně poskytovatele služby přístupu k internetu
Jednostranná změna smlouvy musí být oznámena jasně a srozumitelně
ČTÚ navrhuje dočasnou regulaci velkoobchodního trhu přístupu k mobilním službám
Telekomunikační akademie stále rozšiřuje své aktivity
Podvodné telefonáty s podvržením čísla volajícího
Úmrtím účastníka jeho smlouva s operátorem automaticky nezaniká
Jak správně měřit rychlost internetu s nástrojem NetTest
Klidné volání a datování v EU pokračuje
Změny v oblasti správy čísel posílí ochranu spotřebitele
NetTest pomáhá zlepšovat kvalitu služby přístupu k internetu v ČR
Výsledky měření pokrytí železničních koridorů a dálnic signálem mobilních sítí
Co přináší novela zákona o elektronických komunikacích pro podnikatele
Telemarketing podle nových pravidel
Co se mění v oblasti elektronických komunikací od 1. ledna 2022
Kontrola plnění závazků z aukce 4G
Vysoké pokuty za zneužívání tísňových linek
Měřicí nástroj NetTest má za sebou první měsíc provozu
Nenechte se zpomalit a plaťte jen za skutečnou rychlost internetu
NetTest - certifikované měření kvality přístupu k internetu
Nová edukativní videa Telekomunikační akademie ČTÚ
Schválení novely zákona o elektronických komunikacích posiluje ochranu spotřebitele
ČTÚ podporuje schválení novely Zákona o elektronických komunikacích v původní verzi
Nekvalitní antény způsobují problémy s příjmem DVB-T2
Přísnější pravidla pro telemarketing nelikvidují byznys
Senát neschválil transpoziční novelu zákona o elektronických komunikacích
Nevyžádané marketingové hovory
Jak je to se zpolatněním při volání na covid informační linku 1221
Obnova telekomunikační infrastruktury v oblastech postižených tornádem
Telefony a speciální zařízení za dostupnou cenu pro osoby se zdravotním postižením
Pozor na podvodné telefonáty s podvržením čísla volajícího
Nástroje detekce ve veřejných komunikačních sítích pro potřeby Vojenského zpravodajství