Český telekomunikační úřad nyní pokračuje další fází kontroly (první fáze kontroly se stavem k 3. 2. 2021), která se zabývá správností implementace nových povinných náležitostí do smluvních dokumentů podle podmínek všeobecného oprávnění.
Dle závěrů pak Úřad přikročí k dalším krokům, mezi které mohou patřit i peněžité pokuty uložené poskytovatelům nesplňujícím podmínky všeobecného oprávnění dle zákona o elektronických komunikacích.
Co musí být ve smlouvě uvedeno
U přístupu v pevném místě musí být ve smlouvě či smluvním dokumentu v souladu s novým všeobecným oprávněním uvedena inzerovaná rychlost, maximální rychlost, dále běžně dostupná rychlost, která by měla být k dispozici 95% času a nesmí být stanovena nižší než 60% rychlosti inzerované, a minimální rychlost, ne nižší než 30% rychlosti inzerované.
V případě mobilního přístupu k internetu musí poskytovatelé ve smlouvě informovat vedle inzerované rychlosti i o odhadované maximální rychlosti.
Ať již u pevného, či mobilního přístupu musí poskytovatelé ve smlouvě informovat o definici velkých odchylek od sjednaného výkonu služby a o možnostech uplatnění prostředků nápravy.
Pokud zákazník tyto informace ve smluvních dokumentech nenalezne, měl by se obrátit na operátora.
Úřad zasahuje
Ze stížností, které Úřad řeší, vyplývá, že téma nedostatečné kvality u služby přístupu k internetu - s nízkou skutečně dosahovanou rychlostí - je pro zákazníky důležité a palčivé.
Ještě před tím, než začaly platit nové povinnosti vyplývající z všeobecného oprávnění (od ledna 2020), vznikl např. následující problém s nízkou kvalitou poskytované služby, který ČTÚ svým aktivním zásahem vyřešil a pomohl zákazníkovi k naplnění jeho oprávněných požadavků.
Úřad obdržel dne 19. 1. 2021 stížnost od koncového uživatele na poskytování služby společností O2 v rozporu se smluvně sjednanými parametry.
Služba byla zákazníkovi poskytována v omezené kvalitě, se sníženou skutečně dosahovanou rychlostí přístupu k internetu.
Úřad poučil podavatele stížnosti o možnosti uplatnit reklamaci na službu a v případě nesouhlasu s jejím vyřízením následně podat k Úřadu námitku proti vyřízení reklamace a současně si Úřad vyžádal vysvětlení vzniklé situace u poskytovatele služby (společnosti O2).
Z šetření Úřadu vyplynulo, že podavatel stížnosti má s poskytovatelem služby uzavřenu smlouvu na tarif Internet Optimal HD za sjednanou cenu 399 Kč měsíčně.
Poskytovatel služby zaevidoval hlášení o nízké skutečně dosahované rychlosti přístupu k internetu již dne 18. 12. 2020.
Úřad si od poskytovatele služby vyžádal vysvětlení dne 20. 1. 2021 a na základě konání Úřadu poskytovatel služby dne 21. 1. 2021 odstranil závadu, spočívající v technickém nastavení rychlostního profilu služby.
Po aktivitě Úřadu poskytovatel služby navíc uznal, že stížnost byla oprávněná, došlo k finanční refundaci pro zákazníka, a to navíc i za období časově předcházející hlášení poruchy, a nápravě stavu do souladu s uzavřenou smlouvou.
Článek ze dne 4. března 2021 - čtvrtek
Marek Ebert - nový předseda Rady ČTÚ
O2 bude poskytovat speciální koncová zařízení pro zdravotně postižené
Cenově zvýhodněné telco služby pro zdravotně postižené a osoby s nízkými příjmy
Posílení role ČTÚ v řešení sporů
Jak řešit nekvalitní příjem televize nebo rozhlasu
Automatická migrace na nový tarif operátorem
Jak na odvolání obecného souhlasu ke kontaktování za účelem marketingových nabídek
Jak správně reklamovat telekomunikační a poštovní služby
Manuál ČTÚ radí, jak na nevyžádané marketingové hovory
Automatické prodloužení účastnické smlouvy operátorem
Na co si dát pozor při používání zesilovačů mobilního signálu
Cenové zvýhodnění pro osoby se zvláštními sociálními potřebami
Komerční digitální rozhlasové vysílání
Vyjádření pedsedkyně Rady ČTÚ k jednání s ministrem průmyslu a obchodu
K přenositelnosti čísel nebo přístupu k internetu se váže i právo na paušální náhradu
Jak postupovat při změně poskytovatele služby přístupu k internetu
Jednostranná změna smlouvy musí být oznámena jasně a srozumitelně
ČTÚ navrhuje dočasnou regulaci velkoobchodního trhu přístupu k mobilním službám
Telekomunikační akademie stále rozšiřuje své aktivity
Podvodné telefonáty s podvržením čísla volajícího
Úmrtím účastníka jeho smlouva s operátorem automaticky nezaniká
Jak správně měřit rychlost internetu s nástrojem NetTest
Klidné volání a datování v EU pokračuje
Změny v oblasti správy čísel posílí ochranu spotřebitele
NetTest pomáhá zlepšovat kvalitu služby přístupu k internetu v ČR
Výsledky měření pokrytí železničních koridorů a dálnic signálem mobilních sítí
Co přináší novela zákona o elektronických komunikacích pro podnikatele
Telemarketing podle nových pravidel
Co se mění v oblasti elektronických komunikací od 1. ledna 2022
Kontrola plnění závazků z aukce 4G
Vysoké pokuty za zneužívání tísňových linek
Měřicí nástroj NetTest má za sebou první měsíc provozu
Nenechte se zpomalit a plaťte jen za skutečnou rychlost internetu
NetTest - certifikované měření kvality přístupu k internetu
Nová edukativní videa Telekomunikační akademie ČTÚ
Schválení novely zákona o elektronických komunikacích posiluje ochranu spotřebitele
ČTÚ podporuje schválení novely Zákona o elektronických komunikacích v původní verzi
Nekvalitní antény způsobují problémy s příjmem DVB-T2
Přísnější pravidla pro telemarketing nelikvidují byznys
Senát neschválil transpoziční novelu zákona o elektronických komunikacích
Nevyžádané marketingové hovory
Jak je to se zpolatněním při volání na covid informační linku 1221
Obnova telekomunikační infrastruktury v oblastech postižených tornádem
Telefony a speciální zařízení za dostupnou cenu pro osoby se zdravotním postižením
Pozor na podvodné telefonáty s podvržením čísla volajícího
Nástroje detekce ve veřejných komunikačních sítích pro potřeby Vojenského zpravodajství