logo

Co přináší novela zákona o elektronických komunikacích pro podnikatele

V říjnu 2021 byl ve Sbírce zákonů publikován zákon č. 374/2021 Sb., kterým se mění zákon o elektronických komunikacích, který z převažující části nabyl účinnosti dnem 1. 1. 2022. ČTÚ uvádí přehled důležitých změn, které novela přináší pro podnikatele v oblasti komunikací.

ZMĚNY V POVINNOSTECH PODNIKATELŮ

Změny v povinnostech týkajících se zajišťování tísňové komunikace

Dochází k rozšíření možností, jak komunikovat s tísňovými linkami. Nově bude možné se na příslušná tísňová čísla nejen dovolat, ale bude možné i odeslat SMS.

Do budoucna se v případech, kdy by to bylo technicky proveditelné, bude diskutovat i o dalších způsobech tísňové komunikace.

Povinnosti při změně poskytovatele služby přístupu k internetu

Zákon vedle práva na přenesení telefonního čísla nově zavádí i právo na změnu poskytovatele služby přístupu k internetu. Nově je zákonem definována např. maximální možná doba přerušení poskytované služby při změně, a to nejvýše na jeden pracovní den.

ČTÚ připravuje vyhlášku, která upraví technické a organizační podmínky pro podnikatele při realizaci procesu změny poskytovatele služby přístupu k internetu. Vyhláška určí lhůty jednotlivých kroků procesu, které budou pro podnikatele závazné.

Nad to zákon nově zakotvuje právo účastníka na paušální náhradu pro případ, že by proces přenesení telefonního čísla nebo změny poskytovatele služby proběhl se zpožděním, nebo by došlo ke zneužití změny v důsledku porušení povinnosti přejímajícího nebo opouštěného poskytovatele služby.

Právo na paušální náhradu je dáno i v případě nedodržení dohodnutých termínů opravy a instalace. Výši náhrady stanoví prováděcí vyhláška, kterou připravuje Ministerstvo spravedlnosti ČR.

V případě práva na přenesení telefonního čísla pak zákon nově stanovuje rovněž právo účastníka ve stanovené lhůtě (nejméně však 1 měsíc ode dne zániku závazku) přenést své telefonní číslo i v případě, kdy před tím ukončil svoji smlouvu o poskytování služby, a rovněž povinnost opouštěného poskytovatele znovu aktivovat službu na telefonním čísle, jehož přenos neproběhl úspěšně.

Nové povinnosti vůči zákazníkům - informace, kvalita služby

Zákon upravuje informační povinnosti podnikatelů vůči zákazníkům, a to jak před uzavřením smlouvy, při jejím uzavírání (viz šablona shrnutí smlouvy § 63 odst. 5 novely zákona), ale také v průběhu trvání smlouvy.

Šablona shrnutí smlouvy by měla obsahovat jednoznačnou identifikaci podnikatele, kontaktní údaje pro vytýkání vad a pro reklamace, hlavní znaky poskytované služby elektronických komunikacích, ceny za aktivaci této služby a jakékoliv pravidelné platby, délku trvání smlouvy a podmínky pro obnovení a zánik závazku ze smlouvy a další důležité informace.

Změny v oznamování podnikání

Změny v oznamování podnikání V oblasti vzniku oprávnění k podnikání v elektronických komunikacích na základě řádného oznamování bude vytvořen nový elektronický formulář podle pokynů Sdružení BEREC.

Současně podnikatelům, kteří již podnikání v elektronických komunikacích oznámili a jsou k podnikání oprávněni, vznikla podle přechodného ustanovení transpoziční novely povinnost předložit Úřadu aktualizované oznámení také na tomto elektronickém formuláři, a to do 1. 7. 2022.

Formulář vychází již z nového členění oznamovaných činností.

ZMĚNY V DEFINICÍCH A VYMEZENÍCH

Co je služba elektronických komunikací

Nově jsou do definice služeb elektronických komunikací zahrnuty i služby, které doposud službami elektronických komunikací nebyly. Jde především o interpersonální komunikační služby nezávislé na číslech, zejména různé aplikace umožňující komunikaci, např. WhatsApp, Viber, Signal, Messenger atd.

Tyto služby často nejsou zpoplatňovány a jsou označovány jako tzv. over-the-top (OTT) služby. Rozsah regulace, která se na tyto nově zahrnuté služby vztahuje, je menší než u klasických služeb elektronických komunikací.

Slevy i pro osoby s nízkými příjmy

Univerzální služba bude obsahovat vedle připojení a přístupu k hlasové komunikační službě nově i službu přiměřeného přístupu k internetu. Laicky řečeno, dále uvedené slevy pro osoby se zvláštními sociálními potřebami lze čerpat nejen na volání, ale i na internet.

Cenové zvýhodnění (v podobě slevy ve výši 200 Kč) pro zdravotně postižené občany zůstane zachováno, nově se možnost jeho čerpání rozšiřuje i na osoby s nízkými příjmy.

Osoba s nízkými příjmy je nadefinována obdobně, jako je tomu v případě osvobození od rozhlasových a televizních poplatků.

Definice osoby s nízkými příjmy:

Dochází tak k rozšíření skupiny osob se zvláštními sociálními potřebami, která zahrnuje nově obě kategorie. Měla by tedy být zajištěna cenová dostupnost služeb zahrnutých do univerzální služby tak, že cena by neměla být faktorem bránícím spotřebitelům v přístupu ke službám.

Český telekomunikační úřad provede v souladu s příslušným ustanovením zákona přezkum potřeby uložení jednotlivých dílčích služeb univerzální služby podle nových podmínek, a následně případně zahájí řízení k uložení povinnosti jejich zajištění určeným poskytovatelům.

ZMĚNY V KMITOČTOVÉM SPEKTRU

Nová úprava využívání rádiových kmitočtů pro družicové sítě nebo soustavy

Novela zákona o elektronických komunikacích nově upravuje postupy při autorizaci kmitočtů pro družicové sítě a role ČTÚ a podnikatelských subjektů v těchto procesech.

Posílení možnosti stanovit velkoobchodní přístup ke spektru

Toto ustanovení může být zajímavou příležitostí pro další uživatele kmitočtů, včetně např. Průmyslu 4.0. Předsedkyně Rady ČTÚ Hana Továrková může v rozhodnutí o udělení, změně nebo prodloužení doby platnosti přídělů rádiových kmitočtů stanovit omezení rozsahu rádiového spektra, stanovit povinnost velkoobchodního přístupu anebo celostátního nebo regionálního roamingu, vyhradit určité rádiové spektrum pro nové operátory, pokud je to vhodné a odůvodněné s ohledem na specifickou situaci na vnitrostátním trhu.

Alternativní využití kmitočtů

V plánu využití rádiového spektra může Úřad stanovit alternativní využívání rádiového spektra, a to zejména při zjištění nedostatečné tržní poptávky po užívání pásma, nebo tam, kde nejsou kmitočty využívány. Jedná se o příležitost k co nejlepšímu zhodnocení spektra podnikateli a občany.

Posílení harmonizace

Počítá se např. s dobou přídělu kmitočtů alespoň na 20 let oproti dosavadním obvyklým 15 rokům. Je také upraven postup přezkumu rádiových licencí (přídělů) s cílem posílit harmonizaci a technologický vývoj.

Sdílení spektra

Vzhledem ke stále většímu využívání kmitočtů rádiovými stanicemi a aplikacemi a současně narůstající obsazenosti některých pásem jsou v novele zákona posíleny nástroje k účinnějšímu využívání kmitočtů a příležitostem pro nové uživatele.

BEZPEČNOST SÍTÍ A SLUŽEB

Povinnost zajistit bezpečnost a integritu

Mnoho novinek stanovuje novela zákona o elektronických komunikacích v oblasti bezpečnosti sítí a služeb. Základním principem je, že osoba zajišťující veřejně dostupnou službu elektronických komunikací je povinna zajistit bezpečnost, důvěrnost a integritu své sítě a bezpečnost služeb, které poskytuje.

Zajištěná bezpečnost musí být taková, aby odpovídala míře existujícího rizika s cílem předejít nebo minimalizovat dopad bezpečnostních incidentů na koncové uživatele a na sítě a služby.

Bezpečností sítě a služby se rozumí jejich schopnost odolávat s dostatečnou spolehlivostí veškerým zásahům, které narušují dostupnost, hodnověrnost, integritu nebo důvěrnost této sítě a služby, uchovávaných, předávaných nebo zpracovávaných dat nebo souvisejících služeb, které tato síť nebo služba elektronických komunikací nabízí nebo které jsou jejich prostřednictvím přístupné.

OSTATNÍ

Úprava udělování oprávnění pro čísla zvláštní ekonomické hodnoty

Zákon rovněž znovu zavádí požadavek na to, aby čísla tzv. zvláštní ekonomické hodnoty - tedy čísla symetrická nebo lehce zapamatovatelná, byla přidělována prostřednictvím mechanismů výběru nejlepší nabídky.

Český telekomunikační úřad proto připravil a konzultoval s veřejností návrh nového opatření obecné povahy, kterým pro tyto případy stanovil postup výběru a udělení oprávnění na využívání takových čísel.

Možnost nabídnout závazky u podniků s významnou tržní silou

Podniky s významnou tržní silou mohou nově nabídnout v souvislosti s podmínkami přístupu nebo propojení závazky, pro které může Úřad po podrobném posouzení a veřejné konzultaci stanovit jejich závaznost.

Tato okolnost může mít vliv na rozsah povinností, které jsou podnikům s významnou tržní silou ukládány na základě analýz relevantních trhů.

Nová pravidla pro marketingová volání

Na základě novely zákona o elektronických komunikacích (zákon č. 374/2021 Sb. s účinností od 1. 1. 2022) ČTÚ ve spolupráci s Úřadem pro ochranu osobních údajů a Ministerstvem průmyslu a obchodu připravili k nové právní úpravě pro marketingová volání společné Výkladové stanovisko s odpověďmi na nejčastější otázky.

Dle přechodných ustanovení této novely (čl. II body 15 a 16) nastupuje změna těchto pravidel až od 1. 7. 2022. Do té doby platí pro marketingová volání podmínky podle § 96 odst. 1 zákona o elektronických komunikacích, ve znění účinném do 31. 12. 2021. Toto přechodné období vytváří prostor k získání souhlasů účastníků, kteří budou mít o marketingová volání zájem, když poskytovatelé služeb elektronických komunikací jsou povinni informovat účastníky o změnách a o jejich možnosti sdělit souhlas s kontaktováním za účelem marketingu.

Zeměpisné mapování dosahu sítí

Doplňuje se rovněž úprava týkající se zeměpisného mapování dosahu sítí elektronických komunikací umožňujících poskytování služby přístupu k internetu. ČTÚ musí takové mapování provést alespoň jednou za tři roky. Bude přitom pokračovat i nadále ve sběru dat prostřednictvím systému ESD určeného pro sběr dat.

Rozsah sbíraných dat bude odpovídat požadavkům Pokynů pro geografické mapování, které zpracovala skupina evropských regulátorů BEREC.

Role ČTÚ

V případě, že Úřad identifikoval významnou hrozbu pro bezpečnost a integritu veřejné komunikační sítě nebo služby elektronických komunikací, rozhodne o povinnosti dotčené osoby zajišťující veřejnou komunikační síť nebo poskytující veřejně dostupnou službu elektronických komunikací provést opatření, včetně lhůt k jejich provedení, k řešení bezpečnostního incidentu, anebo k zabránění jeho vzniku.

Pokud by se opatření mělo/a týkat neurčitého okruhu povinných osob, může Úřad stanovit příslušné podmínky opatřením obecné povahy.

Článek ze dne 3. ledna 2022 - pondělí

Další články od Český telekomunikační úřad

NetTest pomáhá zlepšovat kvalitu služby přístupu k internetu v ČR

Výsledky měření pokrytí železničních koridorů a dálnic signálem mobilních sítí

Co přináší novela zákona o elektronických komunikacích pro podnikatele

Telemarketing podle nových pravidel

Co je a není neomezený tarif

Co se mění v oblasti elektronických komunikací od 1. ledna 2022

Kontrola plnění závazků z aukce 4G

Vysoké pokuty za zneužívání tísňových linek

Měřicí nástroj NetTest má za sebou první měsíc provozu

Nenechte se zpomalit a plaťte jen za skutečnou rychlost internetu

NetTest - certifikované měření kvality přístupu k internetu

Nová edukativní videa Telekomunikační akademie ČTÚ

Schválení novely zákona o elektronických komunikacích posiluje ochranu spotřebitele

ČTÚ podporuje schválení novely Zákona o elektronických komunikacích v původní verzi

Nekvalitní antény způsobují problémy s příjmem DVB-T2

Přísnější pravidla pro telemarketing nelikvidují byznys

Senát neschválil transpoziční novelu zákona o elektronických komunikacích

Nevyžádané marketingové hovory

Jak je to se zpolatněním při volání na covid informační linku 1221

Obnova telekomunikační infrastruktury v oblastech postižených tornádem

Telefony a speciální zařízení za dostupnou cenu pro osoby se zdravotním postižením

Pozor na podvodné telefonáty s podvržením čísla volajícího

Nástroje detekce ve veřejných komunikačních sítích pro potřeby Vojenského zpravodajství

Pokuty za neplnění podmínek všeobecného oprávnění

Blokace nepovolených internetových her

Srovnávací nástroj cen a kvality služeb

Sankce za nedodržení úpravy smluv přístupu k internetu

ČTÚ spustil srovnávací nástroj cen a kvality služeb

Jak mít dokonalý přehled o vyúčtování operátora

Pozor na zavádějící obchodní označení 5G

Výsledky kontroly smluv operátorů ke službě přístupu k internetu

Hlavní úkoly a priority ČTÚ v roce 2021

Kmitočty z aukce 5G byly přiděleny vítězným operátorům

Rychlost připojení k internetu musí být nově součástí smluvních podmínek

ČTÚ zahajuje sběr dat pro srovnávací nástroj

Při přenesení čísla nelze účtovat cenu za celé období

Sběr dat pro účely provozu srovnávače cen a kvality služeb

Srovnávač cen a kvality služeb elektronických komunikací

Nedostatky v aktualizaci smluvních podmínek operátorů

Kmitočty v pásmech 700 MHz a 3400 - 3600 MHz - vydraženo!

Novela zákona posiluje právní postavení podnikajících fyzických osob

Volání na barevné linky s vyjádřenou cenou vás může stát majlant

Způsob tarifikace i cena telefonních hovorů nepodléhají regulaci

Rychlostní parametry služeb musí být povinně odvozovány od inzerované rychlosti

Problematické jednání se zaměstnanci na prodejnách operátorů

Reálná rychlost a kvalita připojení se od inzerovaných parametrů velmi liší

Spotřebitel nepřijde o kredit při přenosu čísla

Rušení sankcí za předčasné ukončení smluv se týká i OSVČ

15 let ČTÚ

České sítě zvládají nárůst datového provozu

Nabídka zaměstnání