Podle předvánočního průzkumu ESET si desetina z nás dopřeje o Štědrém večeru čas úplně offline a dvě pětiny rodičů nedávají během Štědrého dne na sociální sítě fotky či videa svých dětí u stromečku s dárky. Třetina těch, kteří tak učiní, si již vyžádá souhlas dětí se sdílením jejich fotek a videí.
Stále více českých uživatelů používá technologie o Štědrém dni méně než v jiných dnech. Procento lidí, kteří tuto informaci potvrdili, vzrostlo ve srovnání s minulým rokem z 13 % na 28 %. Srovnatelně jako v jiných dnech používá technologie méně než polovina dotázaných a každý desátý je pak používá více než v jiné dny, a to zejména ke komunikaci se svými blízkými. Ať už aktivně či pasivně využívají technologie více mladí lidé ve věku 18 - 24 let.
Téměř všichni dotázaní darují fyzické dárky (85 %). Častější byla tato odpověď u lidí s dětmi. Mladší ročníky také častěji než jejich prarodiče zvolí fyzický dárek, naopak 51 % lidí ve věku 65 a více let obdaruje své blízké penězi. Naprostá většina dotázaných kupuje dárky nové - jako první volbu tuto možnost uvedlo 96 % respondentů průzkumu.
"Jak vidíme z výsledků našeho nejnovějšího průzkumu, čeští uživatelé letos potvrdili, že Vánoce jsou pro ně možností dopřát si čas offline. Preference fyzických dárků může být také známkou toho, že tíhneme k Vánocům klasického střihu, na druhou stranu nám tato informace může ukazovat i něco jiného. Z průzkumu totiž také víme, že drtivá většina z nás nakupuje v tomto období online, a především prostřednictvím chytrého mobilního telefonu. V období adventu se tak naopak můžeme více setkávat s celou řadou online nástrah v podobě falešných e-shopů a zpráv od doručovacích společností. O Štědrém dni si evidentně chceme od online světa alespoň na chvíli odpočinout," říká Vítězslav Pelc, tiskový mluvčí společnosti ESET v České republice.
Průzkum společnosti ESET se uskutečnil formou online panelu společnosti MEDIAN, s.r.o., který mezi 26. 11. a 2. 12. 2025 vyplnilo 1008 respondentů ve věku 18 a více let v zastoupení 51 % ženy ku 49 % muži.
Téměř třetina z nás své chování na sociálních sítích na Štědrý den nemění. Naopak ale více lidí (letos již 36 %) uvedlo, že během Štědrého dne sdílí obsah na sociálních sítích méně než obvykle. Častěji to říkají ženy (39 %) než muži (32 %) a také lidé ve věkové kategorii 18 - 24 let (53 %).
Telefon během štědrovečerní večeře nemají u stolu téměř dvě třetiny (63 %) dotázaných a být úplně offline na Štědrý večer preferuje desetina z nás (11 %).
Pouze 16 % z nás má u štedrovečerní večeře telefon k fotografování nebo filmování a dalších 16 % lidí uvedlo, že si ho nechává u sebe pro případ nouze s vypnutými upozorněními. Závěry průzkumu tak mluví velmi kladně v kontextu vytváření naší digitální identity, která se může stát cílem různých kyberpodvodníků a útočníků. Vytváříme ji totiž každou aktivitou na internetu, od přihlašování do aplikací přes nákupy až po příspěvky na sociálních sítích.
Tím, že se rozhodneme aktivně nesdílet soukromé okamžiky veřejně online, více kontrolujeme nejen to, co o nás mohou zjistit druzí, ale i to, aby tyto střípky z našeho života nikdo nezneužil proti nám a našim nejbližším.
A s respektem se dále chováme i k digitální identitě těch nejmenších. Dvě pětiny respondentů (41 %) nedávají během Štědrého dne na sociální sítě fotky či videa svých dětí u stromečku a s dárky. S pár snímky se na sociálních sítích pochlubí desetina (12 %) respondentů a tradiční rodinnou fotku u stromečku pořizuje další desetina (10 %) respondentů.
Třetina rodičů (34 %) si však již vyžádá souhlas dětí se sdílením jejich fotek a videí. Častěji se ptají lidé z velkých měst nad 100 tisíc obyvatel (54 %). Více než čtvrtina dotázaných (27 %) uvedla, že se dětí na souhlas neptá.
Podle letošního průzkumu také klesl počet respondentů, kteří dětem technologie během Štědrého dne a večera nijak neomezují, a naopak už více než pětina rodičů (22 %) uvedla, že technologie dětem v tento den obecně omezuje.
Téměř čtvrtina rodičů (23 %) omezuje dětem používání chytrého telefonu, ale umožňuje jim koukat se na pohádky. Oproti loňskému roku také došlo k nárůstu počtu rodičů (z 40 % na 50 %), kteří mají s dětmi nastavená ohledně využívání technologií pravidla, která dodržují.
Na charitu během adventu přispívá polovina z nás, přičemž nejpopulárnějšími způsoby jsou jednorázové příspěvky pomocí dárcovské SMS (14 %), koupí konkrétního zboží či služby (14 %) a převodem na účet (11 %).
Darováním hotovosti na ulici přispívá skoro desetina (8 %) dotázaných. Darovat prostřednictvím QR kódu pak preferují lidé ve věku 18 - 24 let (12 %).
Polovina (52 %) respondentů přispívajících o adventu na charitu si ji neověřuje, neboť přispívá mediálně známým organizacím a věří jim. Pro dalších 9 % přispívajících není ověřování charity důležité. Charitu si ověřují dvě pětiny (40 %) respondentů.
Článek ESET software spol. s r. o. ze dne pátek 19. prosince 2025
Chytré telefony na svátky odkládáme a preferujeme fyzické dárky
Roste obliba online nákupů ze zemí EU a Asie
Analýza phishingových útoků na Českou republiku
Výrobci dronů v Evropě čelí útokům severokorejských hackerů
Malware se maskuje za aplikaci ČNB, útočníci pak pomocí NFC technologie vybírají peníze z bankomatů
ESET posiluje nabídku řešení pro domácnosti
Windows 10 aktuálně využívá třetina českých uživatelů
APT skupiny s napojením na ruskou FSB zaútočili na vysoce postavené cíle na Ukrajině
Ransomware PromptLock řídí umělá inteligence
Tři roky ochrany v online světě za cenu dvou let pro domácnosti i firmy
ESET se zapojuje do programu CIEP v boji proti kyberkriminalitě
ESET posiluje investice do výzkumu a vývoje
Chytrý telefon je přirozenou součástí letního cestování
Jan Urbík - nový Country manažer ESET v České republice
Růst zájmu o služby spravované detekce a reakce ESET MDR
Jak se vyhnout kybernetickým rizikům během letních festivalů
ESET věnuje tři miliony eur na projekt lorAI - Low Resource AI
Phishingové útoky jsou nedílnou součástí kybernetických rizik
Zpráva o aktivitách skupin útočníků zaměřených na pokročilé přetrvávající hrozby
Pozor na kybernetická rizika při nákupu kryptoměn
Změny v ekosystému ransomwarových gangů
Platforma ESET PROTECT posiluje kybernetickou bezpečnost firem
Útočná skupina DeceptiveDevelopment cílí na vývojáře softwaru
Jak bezpečně stahovat a spravovat aplikace v chytrém mobilním telefonu
Michal Červenka - nový marketingový ředitel české pobočky ESET
ESET Threat Report H2 2024 analyzuje globální vývoj kybernetických hrozeb
Roste obliba nákupů prostřednictvím chytrého telefonu a mimo klasické české e-shopy
ESET objevil zranitelnosti v produktech Mozilla a Windows
Češi podceňují bezpečnost při zálohování svých dat
Organizovaná síť podvodníků cílí na ubytovací platformy
Kybernetická špionáž APT skupiny Gamaredon
Ransomware ScRansom cílí na zranitelnosti v systémech malých a středních firem
Malware NGate se stal součástí útoků na klienty českých bank
Nové phishingové útoky na klienty českých bank
Digitální doklady pohledem českých uživatelů
Přehled aktivit ATP útočných skupin
ESET na kybernetickém cvičení NATO
Nový bezpečnostní tým ESETu se cíleně zaměří na aktivity kyberkriminálních útočných skupin
ESET MDR posiluje kybernetickou bezpečnost malých a středních firem
Silné a bezpečné heslo je důležité pro vaši ochranu v kyberprostoru
Široká nabídka ESET řešení v oblasti zabezpečení koncových bodů
ESET a brazilská policie společně s v boji proti botnetové síti Grandoreiro
Shrnutí a vývoj kybernetických hrozeb podle expertů ESET
Přístup českých uživatelů k bezpečnosti při online nakupování
ESET sjednocuje kyberbezpečnostní řešení pro domácí uživatele
Aktuální zpráva ESET APT Activity