logo ESET software spol. s r. o.

Chytré telefony na svátky odkládáme a preferujeme fyzické dárky

Podle předvánočního průzkumu ESET si desetina z nás dopřeje o Štědrém večeru čas úplně offline a dvě pětiny rodičů nedávají během Štědrého dne na sociální sítě fotky či videa svých dětí u stromečku s dárky. Třetina těch, kteří tak učiní, si již vyžádá souhlas dětí se sdílením jejich fotek a videí.

Stále více českých uživatelů používá technologie o Štědrém dni méně než v jiných dnech. Procento lidí, kteří tuto informaci potvrdili, vzrostlo ve srovnání s minulým rokem z 13 % na 28 %. Srovnatelně jako v jiných dnech používá technologie méně než polovina dotázaných a každý desátý je pak používá více než v jiné dny, a to zejména ke komunikaci se svými blízkými. Ať už aktivně či pasivně využívají technologie více mladí lidé ve věku 18 - 24 let.

Téměř všichni dotázaní darují fyzické dárky (85 %). Častější byla tato odpověď u lidí s dětmi. Mladší ročníky také častěji než jejich prarodiče zvolí fyzický dárek, naopak 51 % lidí ve věku 65 a více let obdaruje své blízké penězi. Naprostá většina dotázaných kupuje dárky nové - jako první volbu tuto možnost uvedlo 96 % respondentů průzkumu.

"Jak vidíme z výsledků našeho nejnovějšího průzkumu, čeští uživatelé letos potvrdili, že Vánoce jsou pro ně možností dopřát si čas offline. Preference fyzických dárků může být také známkou toho, že tíhneme k Vánocům klasického střihu, na druhou stranu nám tato informace může ukazovat i něco jiného. Z průzkumu totiž také víme, že drtivá většina z nás nakupuje v tomto období online, a především prostřednictvím chytrého mobilního telefonu. V období adventu se tak naopak můžeme více setkávat s celou řadou online nástrah v podobě falešných e-shopů a zpráv od doručovacích společností. O Štědrém dni si evidentně chceme od online světa alespoň na chvíli odpočinout," říká Vítězslav Pelc, tiskový mluvčí společnosti ESET v České republice.

Průzkum společnosti ESET se uskutečnil formou online panelu společnosti MEDIAN, s.r.o., který mezi 26. 11. a 2. 12. 2025 vyplnilo 1008 respondentů ve věku 18 a více let v zastoupení 51 % ženy ku 49 % muži.

Respekt k digitální stopě našich dětí

Téměř třetina z nás své chování na sociálních sítích na Štědrý den nemění. Naopak ale více lidí (letos již 36 %) uvedlo, že během Štědrého dne sdílí obsah na sociálních sítích méně než obvykle. Častěji to říkají ženy (39 %) než muži (32 %) a také lidé ve věkové kategorii 18 - 24 let (53 %).

Telefon během štědrovečerní večeře nemají u stolu téměř dvě třetiny (63 %) dotázaných a být úplně offline na Štědrý večer preferuje desetina z nás (11 %).

Pouze 16 % z nás má u štedrovečerní večeře telefon k fotografování nebo filmování a dalších 16 % lidí uvedlo, že si ho nechává u sebe pro případ nouze s vypnutými upozorněními. Závěry průzkumu tak mluví velmi kladně v kontextu vytváření naší digitální identity, která se může stát cílem různých kyberpodvodníků a útočníků. Vytváříme ji totiž každou aktivitou na internetu, od přihlašování do aplikací přes nákupy až po příspěvky na sociálních sítích.

Tím, že se rozhodneme aktivně nesdílet soukromé okamžiky veřejně online, více kontrolujeme nejen to, co o nás mohou zjistit druzí, ale i to, aby tyto střípky z našeho života nikdo nezneužil proti nám a našim nejbližším.

A s respektem se dále chováme i k digitální identitě těch nejmenších. Dvě pětiny respondentů (41 %) nedávají během Štědrého dne na sociální sítě fotky či videa svých dětí u stromečku a s dárky. S pár snímky se na sociálních sítích pochlubí desetina (12 %) respondentů a tradiční rodinnou fotku u stromečku pořizuje další desetina (10 %) respondentů.

Třetina rodičů (34 %) si však již vyžádá souhlas dětí se sdílením jejich fotek a videí. Častěji se ptají lidé z velkých měst nad 100 tisíc obyvatel (54 %). Více než čtvrtina dotázaných (27 %) uvedla, že se dětí na souhlas neptá.

Podle letošního průzkumu také klesl počet respondentů, kteří dětem technologie během Štědrého dne a večera nijak neomezují, a naopak už více než pětina rodičů (22 %) uvedla, že technologie dětem v tento den obecně omezuje.

Téměř čtvrtina rodičů (23 %) omezuje dětem používání chytrého telefonu, ale umožňuje jim koukat se na pohádky. Oproti loňskému roku také došlo k nárůstu počtu rodičů (z 40 % na 50 %), kteří mají s dětmi nastavená ohledně využívání technologií pravidla, která dodržují.

Češi jsou o Vánocích štědří

Na charitu během adventu přispívá polovina z nás, přičemž nejpopulárnějšími způsoby jsou jednorázové příspěvky pomocí dárcovské SMS (14 %), koupí konkrétního zboží či služby (14 %) a převodem na účet (11 %).

Darováním hotovosti na ulici přispívá skoro desetina (8 %) dotázaných. Darovat prostřednictvím QR kódu pak preferují lidé ve věku 18 - 24 let (12 %).

Polovina (52 %) respondentů přispívajících o adventu na charitu si ji neověřuje, neboť přispívá mediálně známým organizacím a věří jim. Pro dalších 9 % přispívajících není ověřování charity důležité. Charitu si ověřují dvě pětiny (40 %) respondentů.

Článek ESET software spol. s r. o. ze dne pátek 19. prosince 2025

Další články od ESET software spol. s r. o.

Chytré telefony na svátky odkládáme a preferujeme fyzické dárky

Roste obliba online nákupů ze zemí EU a Asie

Analýza phishingových útoků na Českou republiku

Výrobci dronů v Evropě čelí útokům severokorejských hackerů

Malware se maskuje za aplikaci ČNB, útočníci pak pomocí NFC technologie vybírají peníze z bankomatů

ESET posiluje nabídku řešení pro domácnosti

Windows 10 aktuálně využívá třetina českých uživatelů

APT skupiny s napojením na ruskou FSB zaútočili na vysoce postavené cíle na Ukrajině

Ransomware PromptLock řídí umělá inteligence

Tři roky ochrany v online světě za cenu dvou let pro domácnosti i firmy

ESET se zapojuje do programu CIEP v boji proti kyberkriminalitě

ESET posiluje investice do výzkumu a vývoje

Chytrý telefon je přirozenou součástí letního cestování

Jan Urbík - nový Country manažer ESET v České republice

Růst zájmu o služby spravované detekce a reakce ESET MDR

Jak se vyhnout kybernetickým rizikům během letních festivalů

ESET věnuje tři miliony eur na projekt lorAI - Low Resource AI

Phishingové útoky jsou nedílnou součástí kybernetických rizik

Zpráva o aktivitách skupin útočníků zaměřených na pokročilé přetrvávající hrozby

Pozor na kybernetická rizika při nákupu kryptoměn

Změny v ekosystému ransomwarových gangů

Platforma ESET PROTECT posiluje kybernetickou bezpečnost firem

Útočná skupina DeceptiveDevelopment cílí na vývojáře softwaru

Jak bezpečně stahovat a spravovat aplikace v chytrém mobilním telefonu

Michal Červenka - nový marketingový ředitel české pobočky ESET

ESET Threat Report H2 2024 analyzuje globální vývoj kybernetických hrozeb

Roste obliba nákupů prostřednictvím chytrého telefonu a mimo klasické české e-shopy

ESET objevil zranitelnosti v produktech Mozilla a Windows

Češi podceňují bezpečnost při zálohování svých dat

Aktualizace ESET HOME Security reaguje na růst počtu pokročilých a automatizovaných hrozeb na internetu

Organizovaná síť podvodníků cílí na ubytovací platformy

Kybernetická špionáž APT skupiny Gamaredon

Ransomware ScRansom cílí na zranitelnosti v systémech malých a středních firem

Malware NGate se stal součástí útoků na klienty českých bank

Nové phishingové útoky na klienty českých bank

ESET v Česku roste - firmy potvrzují zájem o řešení v cloudu a profesionální služby kybernetické bezpečnosti

Digitální doklady pohledem českých uživatelů

Přehled aktivit ATP útočných skupin

ESET na kybernetickém cvičení NATO

Nový bezpečnostní tým ESETu se cíleně zaměří na aktivity kyberkriminálních útočných skupin

ESET MDR posiluje kybernetickou bezpečnost malých a středních firem

Silné a bezpečné heslo je důležité pro vaši ochranu v kyberprostoru

Široká nabídka ESET řešení v oblasti zabezpečení koncových bodů

ESET a brazilská policie společně s v boji proti botnetové síti Grandoreiro

Shrnutí a vývoj kybernetických hrozeb podle expertů ESET

Přístup českých uživatelů k bezpečnosti při online nakupování

ESET sjednocuje kyberbezpečnostní řešení pro domácí uživatele

Aktuální zpráva ESET APT Activity

PR komunikaci českého ESETu vede Rita Gabrielová

David Března v čele nové divize ESET Corporate Solutions