Podle aktuálního ESET průzkumu pokračuje převaha chytrých mobilních telefonů jako preferovaného zařízení k online nákupům. V otázkách zabezpečení však čeští uživatelé meziročně své chování prakticky nemění. Na svých telefonech má nějaký bezpečnostní software polovina dotázaných a další desetina opět přiznává, že neví, zda má telefon tímto způsobem chráněný.
Právě nyní zažíváme každoroční nejsilnější sezónu online nakupování. Výsledky pravidelného průzkumu společnosti ESET tak i letos potvrdily dlouhodobě sledovaný trend - téměř tři čtvrtiny respondentů (70 %) nakupují online prostřednictvím mobilního telefonu. Počet lidí, kteří nakupují přes notebook a stolní počítač, opět meziročně klesl. Častěji mobilní telefon k online nákupům využívají ženy (75 %) a lidé ve věku 25 - 34 let (85 %).
Situace je letos prakticky stejná jako minulý rok - na svých telefonech má nějaký bezpečnostní software jen 57 % dotázaných a další desetina opět přiznává, že neví, zda ho má tímto způsobem chráněný.
"Jak ukazují naše analýzy, ani mobilním zařízením se kyberútoky bohužel nevyhýbají. Útočníci se nás dlouhodobě snaží přimět ke stažení škodlivých falešných aplikací řady známých služeb, institucí či her, a kromě reklamního malwaru se můžeme setkat i s bankovním nebo špionážním škodlivým kódem. Mobilní telefony jsou terčem i pokročilých útoků využívajících techniky sociálního inženýrství, jako je phishing, vishing či smishing. Kyberbezpečnostní software může přitom plnit roli jakési pojistky, upozornit nás na nebezpečné odkazy či aplikace a včas zastavit malware v jeho škodlivé činnosti," říká Ondřej Novotný, kyberbezpečnostní analytik pražské výzkumné pobočky společnosti ESET.
Průzkum společnosti ESET se uskutečnil formou online panelu společnosti MEDIAN, s.r.o., který mezi 26. 11. a 2. 12. 2025 vyplnilo 1008 respondentů ve věku 18 a více let v zastoupení 51 % ženy / 49 % muži.
Také letošní rok potvrdil postupné změny v našich preferencích, které se týkají toho, odkud zboží pochází. Poměrně zásadně oproti minulému roku vzrostla obliba online nákupů ze zahraničí, a to především ze zemí EU (z 35 % na 39 %) a Asie (z 32 % na 37 %).
Na dotaz, zda lidé nakupují také na známých čínských internetových tržištích a e-shopech, jako je Temu, AliExpress a Shein, odpověděla více než polovina respondentů kladně (15 % zde nakupuje často, 38 % tržiště již několikrát využilo).
Čínská online tržiště přitom častěji využívají ženy (42 % a muži 33 %). Vývoj preferencí českých uživatelů může být nicméně do budoucna ovlivněn krokem EU, která má od příštího roku začít vybírat clo u všech balíčků dovezených mimo evropský trh.
"Z pohledu Policie České republiky považujeme za klíčové, aby lidé nepodceňovali vlastní obezřetnost. Podvodníci dnes umí velmi věrohodně napodobit nabídky e-shopů, platební brány i doručovací služby a tlak na rychlou reakci je jejich hlavní zbraní. A také dobře vědí, že mnoho lidí neprovádí nákupy z klidu domova od počítače, ale ve spěchu a ruchu autobusu či tramvaje při cestě za dalšími povinnostmi. Než tedy kliknete na odkaz nebo odešlete platbu, udělejte si malou zastávku. Ověřte si adresu webu, podmínky obchodu a zamyslete se, zda nabídka není až příliš výhodná. Rádi bychom lidi motivovali, aby při online nákupech používali základní bezpečnostní návyky. Stejně jako zamykáme dveře doma, měli bychom chránit i své účty a platební údaje. A pokud máte jakoukoliv pochybnost, zkuste raději nakoupit u prověřeného prodejce nebo využijte bezpečnější platební metody. Je jen na nás, zda poskytneme kyberútočníkům citlivé údaje. Nepomáhejme jim tím, že budeme jednat zbytečně uspěchaně," říká kpt. Mgr. Ondřej Penc, vrchní komisař z odboru prevence Policejního prezidia České republiky.
Stejně jako v předchozích dvou letech je nejpreferovanějším způsobem placení online nákupů platba kartou, a to pro více než dvě třetiny dotázaných (68 %). Jako druhý nejoblíbenější způsob lidé uváděli také platby přes služby Google Pay a Apple Pay (47 %).
Zatímco platby přes tyto služby a platby převodem preferuje více lidí než v loňském roce, dlouhodobý pokles se i letos potvrdil u dobírky či plateb při osobním vyzvednutí.
Své bankovní výpisy během adventu a Vánoc vůbec nekontroluje více než každý desátý dotázaný (13 %). Častěji jsou to lidé ve věku od 18 do 44 let. Nejčastěji si lidé bankovní výpisy kontrolují jednou týdně (33 %) a téměř shodný počet lidí pak výpisy kontroluje denně (32 %).
Podobně jako v minulém roce jsou pro nás nedůležitějšími kritérii při výběru e-shopu důvěra v bezpečnost nákupu (63 %), dřívější dobrá zkušenost s nákupem (61 %) a podmínky nákupu jako možnosti dopravy, platby atd. (49 %). Pro 44 % dotázaných hraje roli také dobré hodnocení e-shopu v recenzích. Desetina z nás se na doporučení e-shopu zeptá generativní umělé inteligence.
Silným a zatím nepřekonaným bezpečnostním prvkem v online světě nadále zůstává heslo. Jiné heslo pro každý e-shop používá pouze čtvrtina (27 %) dotázaných. Zodpovědnější jsou v tom věkové skupiny 45 a 55 let, ze kterých má pro každý e-shop jiné heslo 33 % respondentů.
Meziročně se v tomto ohledu Češi zatím příliš nelepší. Téměř třetina dotázaných používá do jednotlivých e-shopů stejné nebo podobné heslo, nejčastěji to uváděli respondenti ve věkové kategorii 34 - 44 let.
Až do konce roku 2025 ESET nabízí vybraná bezpečnostní řešení v rámci kampaně 3za2 - tedy tříleté předplatné za cenu dvou let. Kromě řešení pro domácnosti a malé firmy je nabídka rozšířena také o služby spravované detekce a reakce, které se stávají klíčovým nástrojem v boji proti aktuálním kybernetickým hrozbám.
Článek ESET software spol. s r. o. ze dne pondělí 15. prosince 2025
Roste obliba online nákupů ze zemí EU a Asie
Analýza phishingových útoků na Českou republiku
Výrobci dronů v Evropě čelí útokům severokorejských hackerů
Malware se maskuje za aplikaci ČNB, útočníci pak pomocí NFC technologie vybírají peníze z bankomatů
ESET posiluje nabídku řešení pro domácnosti
Windows 10 aktuálně využívá třetina českých uživatelů
APT skupiny s napojením na ruskou FSB zaútočili na vysoce postavené cíle na Ukrajině
Ransomware PromptLock řídí umělá inteligence
Tři roky ochrany v online světě za cenu dvou let pro domácnosti i firmy
ESET se zapojuje do programu CIEP v boji proti kyberkriminalitě
ESET posiluje investice do výzkumu a vývoje
Chytrý telefon je přirozenou součástí letního cestování
Jan Urbík - nový Country manažer ESET v České republice
Růst zájmu o služby spravované detekce a reakce ESET MDR
Jak se vyhnout kybernetickým rizikům během letních festivalů
ESET věnuje tři miliony eur na projekt lorAI - Low Resource AI
Phishingové útoky jsou nedílnou součástí kybernetických rizik
Zpráva o aktivitách skupin útočníků zaměřených na pokročilé přetrvávající hrozby
Pozor na kybernetická rizika při nákupu kryptoměn
Změny v ekosystému ransomwarových gangů
Platforma ESET PROTECT posiluje kybernetickou bezpečnost firem
Útočná skupina DeceptiveDevelopment cílí na vývojáře softwaru
Jak bezpečně stahovat a spravovat aplikace v chytrém mobilním telefonu
Michal Červenka - nový marketingový ředitel české pobočky ESET
ESET Threat Report H2 2024 analyzuje globální vývoj kybernetických hrozeb
Roste obliba nákupů prostřednictvím chytrého telefonu a mimo klasické české e-shopy
ESET objevil zranitelnosti v produktech Mozilla a Windows
Češi podceňují bezpečnost při zálohování svých dat
Organizovaná síť podvodníků cílí na ubytovací platformy
Kybernetická špionáž APT skupiny Gamaredon
Ransomware ScRansom cílí na zranitelnosti v systémech malých a středních firem
Malware NGate se stal součástí útoků na klienty českých bank
Nové phishingové útoky na klienty českých bank
Digitální doklady pohledem českých uživatelů
Přehled aktivit ATP útočných skupin
ESET na kybernetickém cvičení NATO
Nový bezpečnostní tým ESETu se cíleně zaměří na aktivity kyberkriminálních útočných skupin
ESET MDR posiluje kybernetickou bezpečnost malých a středních firem
Silné a bezpečné heslo je důležité pro vaši ochranu v kyberprostoru
Široká nabídka ESET řešení v oblasti zabezpečení koncových bodů
ESET a brazilská policie společně s v boji proti botnetové síti Grandoreiro
Shrnutí a vývoj kybernetických hrozeb podle expertů ESET
Přístup českých uživatelů k bezpečnosti při online nakupování
ESET sjednocuje kyberbezpečnostní řešení pro domácí uživatele
Aktuální zpráva ESET APT Activity
PR komunikaci českého ESETu vede Rita Gabrielová