logo ESET software spol. s r. o.

Roste obliba online nákupů ze zemí EU a Asie

Podle aktuálního ESET průzkumu pokračuje převaha chytrých mobilních telefonů jako preferovaného zařízení k online nákupům. V otázkách zabezpečení však čeští uživatelé meziročně své chování prakticky nemění. Na svých telefonech má nějaký bezpečnostní software polovina dotázaných a další desetina opět přiznává, že neví, zda má telefon tímto způsobem chráněný.

Právě nyní zažíváme každoroční nejsilnější sezónu online nakupování. Výsledky pravidelného průzkumu společnosti ESET tak i letos potvrdily dlouhodobě sledovaný trend - téměř tři čtvrtiny respondentů (70 %) nakupují online prostřednictvím mobilního telefonu. Počet lidí, kteří nakupují přes notebook a stolní počítač, opět meziročně klesl. Častěji mobilní telefon k online nákupům využívají ženy (75 %) a lidé ve věku 25 - 34 let (85 %).

Situace je letos prakticky stejná jako minulý rok - na svých telefonech má nějaký bezpečnostní software jen 57 % dotázaných a další desetina opět přiznává, že neví, zda ho má tímto způsobem chráněný.

"Jak ukazují naše analýzy, ani mobilním zařízením se kyberútoky bohužel nevyhýbají. Útočníci se nás dlouhodobě snaží přimět ke stažení škodlivých falešných aplikací řady známých služeb, institucí či her, a kromě reklamního malwaru se můžeme setkat i s bankovním nebo špionážním škodlivým kódem. Mobilní telefony jsou terčem i pokročilých útoků využívajících techniky sociálního inženýrství, jako je phishing, vishing či smishing. Kyberbezpečnostní software může přitom plnit roli jakési pojistky, upozornit nás na nebezpečné odkazy či aplikace a včas zastavit malware v jeho škodlivé činnosti," říká Ondřej Novotný, kyberbezpečnostní analytik pražské výzkumné pobočky společnosti ESET.

Průzkum společnosti ESET se uskutečnil formou online panelu společnosti MEDIAN, s.r.o., který mezi 26. 11. a 2. 12. 2025 vyplnilo 1008 respondentů ve věku 18 a více let v zastoupení 51 % ženy / 49 % muži.

Rekordní počet nákupů z Číny

Také letošní rok potvrdil postupné změny v našich preferencích, které se týkají toho, odkud zboží pochází. Poměrně zásadně oproti minulému roku vzrostla obliba online nákupů ze zahraničí, a to především ze zemí EU (z 35 % na 39 %) a Asie (z 32 % na 37 %).

Na dotaz, zda lidé nakupují také na známých čínských internetových tržištích a e-shopech, jako je Temu, AliExpress a Shein, odpověděla více než polovina respondentů kladně (15 % zde nakupuje často, 38 % tržiště již několikrát využilo).

Čínská online tržiště přitom častěji využívají ženy (42 % a muži 33 %). Vývoj preferencí českých uživatelů může být nicméně do budoucna ovlivněn krokem EU, která má od příštího roku začít vybírat clo u všech balíčků dovezených mimo evropský trh.

"Z pohledu Policie České republiky považujeme za klíčové, aby lidé nepodceňovali vlastní obezřetnost. Podvodníci dnes umí velmi věrohodně napodobit nabídky e-shopů, platební brány i doručovací služby a tlak na rychlou reakci je jejich hlavní zbraní. A také dobře vědí, že mnoho lidí neprovádí nákupy z klidu domova od počítače, ale ve spěchu a ruchu autobusu či tramvaje při cestě za dalšími povinnostmi. Než tedy kliknete na odkaz nebo odešlete platbu, udělejte si malou zastávku. Ověřte si adresu webu, podmínky obchodu a zamyslete se, zda nabídka není až příliš výhodná. Rádi bychom lidi motivovali, aby při online nákupech používali základní bezpečnostní návyky. Stejně jako zamykáme dveře doma, měli bychom chránit i své účty a platební údaje. A pokud máte jakoukoliv pochybnost, zkuste raději nakoupit u prověřeného prodejce nebo využijte bezpečnější platební metody. Je jen na nás, zda poskytneme kyberútočníkům citlivé údaje. Nepomáhejme jim tím, že budeme jednat zbytečně uspěchaně," říká kpt. Mgr. Ondřej Penc, vrchní komisař z odboru prevence Policejního prezidia České republiky.

V hlavní roli je při online nákupech platební karta

Stejně jako v předchozích dvou letech je nejpreferovanějším způsobem placení online nákupů platba kartou, a to pro více než dvě třetiny dotázaných (68 %). Jako druhý nejoblíbenější způsob lidé uváděli také platby přes služby Google Pay a Apple Pay (47 %).

Zatímco platby přes tyto služby a platby převodem preferuje více lidí než v loňském roce, dlouhodobý pokles se i letos potvrdil u dobírky či plateb při osobním vyzvednutí.

Své bankovní výpisy během adventu a Vánoc vůbec nekontroluje více než každý desátý dotázaný (13 %). Častěji jsou to lidé ve věku od 18 do 44 let. Nejčastěji si lidé bankovní výpisy kontrolují jednou týdně (33 %) a téměř shodný počet lidí pak výpisy kontroluje denně (32 %).

Jak Češi přistupují k zabezpečení svých online nákupů

Podobně jako v minulém roce jsou pro nás nedůležitějšími kritérii při výběru e-shopu důvěra v bezpečnost nákupu (63 %), dřívější dobrá zkušenost s nákupem (61 %) a podmínky nákupu jako možnosti dopravy, platby atd. (49 %). Pro 44 % dotázaných hraje roli také dobré hodnocení e-shopu v recenzích. Desetina z nás se na doporučení e-shopu zeptá generativní umělé inteligence.

Silným a zatím nepřekonaným bezpečnostním prvkem v online světě nadále zůstává heslo. Jiné heslo pro každý e-shop používá pouze čtvrtina (27 %) dotázaných. Zodpovědnější jsou v tom věkové skupiny 45 a 55 let, ze kterých má pro každý e-shop jiné heslo 33 % respondentů.

Meziročně se v tomto ohledu Češi zatím příliš nelepší. Téměř třetina dotázaných používá do jednotlivých e-shopů stejné nebo podobné heslo, nejčastěji to uváděli respondenti ve věkové kategorii 34 - 44 let.

Tři roky ochrany v online světě za cenu dvou let

Až do konce roku 2025 ESET nabízí vybraná bezpečnostní řešení v rámci kampaně 3za2 - tedy tříleté předplatné za cenu dvou let. Kromě řešení pro domácnosti a malé firmy je nabídka rozšířena také o služby spravované detekce a reakce, které se stávají klíčovým nástrojem v boji proti aktuálním kybernetickým hrozbám.

Článek ESET software spol. s r. o. ze dne pondělí 15. prosince 2025

Další články od ESET software spol. s r. o.

Roste obliba online nákupů ze zemí EU a Asie

Analýza phishingových útoků na Českou republiku

Výrobci dronů v Evropě čelí útokům severokorejských hackerů

Malware se maskuje za aplikaci ČNB, útočníci pak pomocí NFC technologie vybírají peníze z bankomatů

ESET posiluje nabídku řešení pro domácnosti

Windows 10 aktuálně využívá třetina českých uživatelů

APT skupiny s napojením na ruskou FSB zaútočili na vysoce postavené cíle na Ukrajině

Ransomware PromptLock řídí umělá inteligence

Tři roky ochrany v online světě za cenu dvou let pro domácnosti i firmy

ESET se zapojuje do programu CIEP v boji proti kyberkriminalitě

ESET posiluje investice do výzkumu a vývoje

Chytrý telefon je přirozenou součástí letního cestování

Jan Urbík - nový Country manažer ESET v České republice

Růst zájmu o služby spravované detekce a reakce ESET MDR

Jak se vyhnout kybernetickým rizikům během letních festivalů

ESET věnuje tři miliony eur na projekt lorAI - Low Resource AI

Phishingové útoky jsou nedílnou součástí kybernetických rizik

Zpráva o aktivitách skupin útočníků zaměřených na pokročilé přetrvávající hrozby

Pozor na kybernetická rizika při nákupu kryptoměn

Změny v ekosystému ransomwarových gangů

Platforma ESET PROTECT posiluje kybernetickou bezpečnost firem

Útočná skupina DeceptiveDevelopment cílí na vývojáře softwaru

Jak bezpečně stahovat a spravovat aplikace v chytrém mobilním telefonu

Michal Červenka - nový marketingový ředitel české pobočky ESET

ESET Threat Report H2 2024 analyzuje globální vývoj kybernetických hrozeb

Roste obliba nákupů prostřednictvím chytrého telefonu a mimo klasické české e-shopy

ESET objevil zranitelnosti v produktech Mozilla a Windows

Češi podceňují bezpečnost při zálohování svých dat

Aktualizace ESET HOME Security reaguje na růst počtu pokročilých a automatizovaných hrozeb na internetu

Organizovaná síť podvodníků cílí na ubytovací platformy

Kybernetická špionáž APT skupiny Gamaredon

Ransomware ScRansom cílí na zranitelnosti v systémech malých a středních firem

Malware NGate se stal součástí útoků na klienty českých bank

Nové phishingové útoky na klienty českých bank

ESET v Česku roste - firmy potvrzují zájem o řešení v cloudu a profesionální služby kybernetické bezpečnosti

Digitální doklady pohledem českých uživatelů

Přehled aktivit ATP útočných skupin

ESET na kybernetickém cvičení NATO

Nový bezpečnostní tým ESETu se cíleně zaměří na aktivity kyberkriminálních útočných skupin

ESET MDR posiluje kybernetickou bezpečnost malých a středních firem

Silné a bezpečné heslo je důležité pro vaši ochranu v kyberprostoru

Široká nabídka ESET řešení v oblasti zabezpečení koncových bodů

ESET a brazilská policie společně s v boji proti botnetové síti Grandoreiro

Shrnutí a vývoj kybernetických hrozeb podle expertů ESET

Přístup českých uživatelů k bezpečnosti při online nakupování

ESET sjednocuje kyberbezpečnostní řešení pro domácí uživatele

Aktuální zpráva ESET APT Activity

PR komunikaci českého ESETu vede Rita Gabrielová

David Března v čele nové divize ESET Corporate Solutions

Nenechte se okrást podvodníky na internetových bazarech