logo Český telekomunikační úřad

Měsíční monitorovací zpráva za leden 2010

ČTÚ vydal 11. února 2010 Měsíční monitorovací zprávu za měsíc leden 2010. Ve zprávě ČTÚ přináší přehled zásadních událostí v oblasti elektronických komunikací v České republice a zahraničí.

Dne 19. ledna 2010 zveřejnilo Ministerstvo průmyslu a obchodu hlavní teze připravované strategie Digitální Česko, která definuje aktivity státu v oblasti elektronických komunikací v dalším desetiletí. Hlavním cílem strategie je definování kroků, které v ČR povedou ke zjednodušení přístupu k vysokorychlostnímu internetu.

Dne 28. ledna se v Bruselu konalo první zasedání BEREC (Sdružení evropských regulačních orgánů v oblasti elektronických komunikací) a současně zřizovaného Úřadu (Office).

V lednu ČTÚ dále v průběhu ledna pokračoval ve správních řízeních o stanovení podniku s významnou tržní silou a o uložení nebo změně nápravných opatření v návaznosti na vydání opatření obecné povahy, kterými vydal analýzy trhu č. 2 - "Původ volání (originace) ve veřejné telefonní síti v pevném místě", trhu č. 3 - "Ukončení volání (terminace) v jednotlivých veřejných telefonních sítích poskytovaných v pevném místě" a trhu č. 7 - "Ukončení hlasového volání (terminace) v jednotlivých veřejných mobilních telefonních sítích".

Téma měsíce ledna jsou stížnosti účastníků, popřípadě uživatelů služeb elektronických komunikací v roce 2009

Za rok 2009 ČTÚ evidoval 1556 stížností, z toho 353 (22,6 %) stížností bylo nedůvodných a nedošlo k porušení zákona o elektronických komunikacích, 200 (12,9 %) stížností nebyl ČTÚ příslušný vyřídit a 1 003 (64,5 %) stížnosti vyřídil ČTÚ postupem podle zákona o elektronických komunikacích. ČTÚ za rok 2009 eviduje celkově o 11,1 % více stížností, než v roce 2008.

Podle předmětu stížností je patrné, že nejvíce stížností za rok 2009 je na vyúčtování ceny za služby, tj. 493 (31,7 %).

V roce 2009 došlo k meziročnímu nárůstu (o 23,0 %) počtu stížností na příjem TV signálu v souvislosti s digitalizací vysílání. Počet stížností klesal v návaznosti na postupné pokrytí území České republiky digitálním TV signálem.

V průběhu roku 2009 ČTÚ zaznamenal nárůst počtu stížností na službu přenesení čísla v mobilní síti v souvislosti s technickými potížemi při nasazení nového zákaznického systému společnosti Telefónica O2. Na základě podaných stížností jakož i vlastního šetření vydal ČTÚ dne 29. prosince 2009 rozhodnutí o uložení pokuty společnosti Telefónica O2 ve věci neplnění podmínek opatření obecné povahy č. OOP/10/07.2005-3, ve znění pozdějších změn.

Kontrolní činnost

ČTÚ v měsíci lednu provedl řadu kontrol v oblasti poskytování služeb a zajišťování sítí elektronických komunikací a vydal pokuty. Více ve vlastní monitorovací zprávě.

Český telekomunikační úřad současně v monitorovací zprávě informoval, že na základě upozornění regulátorů Belgie a Nizozemska na nedodržování podmínek pro vysílání tzv. kódu ATIS u lodí plujících na území těchto států pod českou vlajkou, provedl v loňském roce 19 kontrol na dodržování podmínek pro vysílání tzv. kódu ATIS. Ve dvou třetinách případů došlo k pochybení, často nebyl kód ATIS vysílán vůbec, případně byl vysílán kód jiný než stanovený v příslušném oprávnění lodní stanice.

Identifikační kódy ATIS (Automatic Transmitter Identification System - automatický systém pro identifikaci rádiových stanic na vodních cestách) přiděluje lodním stanicím ČTÚ, a tyto je musí používat v provozu na určených vodních cestách v České republice a na vodních cestách v zahraničí.

Další články k tématům - ATIS - ČTÚ - monitorovací - O2 - opatření - stížností - vysílání

Článek Český telekomunikační úřad ze dne pátek 12. února 2010

Další články od Český telekomunikační úřad

Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy

ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání

Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech

Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích

Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing

DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb

Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu

Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách

Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání

Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory

VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení

Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem

Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188

Mobilní trh očima spotřebitelů

Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná

Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty

Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G

Spolupráce ČTÚ a Správy železnic

Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací

Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě

Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz

Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+

ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb

NetTest pro iOS

NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu

Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno

Změny v nároku na zvýhodněné ceny za volání a službu přístupu k internetu

Rizika prémiových služeb

Průvodce nařízením P2B pro poskytovatele online platforem a internetových vyhledávačů

Roaming v nečlenských zemích EU

ČTÚ vyhodnotil stížností na nekvalitní TV signál

Jak odstoupit od smlouvy uzavřené na dálku nebo mimo obchodní prostory firmy

Úspěšný rok činnosti Telekomunikační akademie

Uzavírání smluv na dálku a mimo obchodní prostory

Online platformy a vyhledavače pod dohledem ČTÚ

Výsledky kontroly poskytovatelů služby přístupu k internetu

Marek Ebert - nový předseda Rady ČTÚ

O2 bude poskytovat speciální koncová zařízení pro zdravotně postižené

Cenově zvýhodněné telco služby pro zdravotně postižené a osoby s nízkými příjmy

Mobilní aplikace NetTest

Posílení role ČTÚ v řešení sporů

Jak řešit nekvalitní příjem televize nebo rozhlasu

Automatická migrace na nový tarif operátorem

Jak na odvolání obecného souhlasu ke kontaktování za účelem marketingových nabídek

Jak správně reklamovat telekomunikační a poštovní služby

Manuál ČTÚ radí, jak na nevyžádané marketingové hovory

Automatické prodloužení účastnické smlouvy operátorem

Na co si dát pozor při používání zesilovačů mobilního signálu

Cenové zvýhodnění pro osoby se zvláštními sociálními potřebami

Komerční digitální rozhlasové vysílání