logo Český telekomunikační úřad

Změny smluv na dálku lze do 14 dnů odvolat

ČTÚ se pravidelně setkává se stížnostmi spotřebitelů na to, že byli telefonicky kontaktováni svými poskytovateli služeb elektronických komunikací s nabídkou výhodnějších podmínek pro využívání služeb, která pak ale není dodržena.

Po vzájemné dohodě jim pak bylo dodáno písemné potvrzení změněné smlouvy, které se od předchozí dohody někdy i podstatně liší. Případně se spotřebitelé dozvěděli o nastavení odlišném od původní dohody až z následného vyúčtování.

Obecně lze konstatovat, že smlouvu o poskytování služeb elektronických komunikací lze uzavřít nebo změnit i pomocí prostředků komunikace na dálku, například po telefonu, s využitím internetu apod.

Na takové smlouvy se pak vztahují přísnější požadavky především v souvislosti s plněním informační povinnosti ze strany podnikatele, a to zejména pokud jde o možnost spotřebitele odstoupit od takto uzavřené smlouvy nebo od sjednané změny.

Dle zákona o elektronických komunikacích se pak ve vztahu ke smlouvám o poskytování služeb elektronických komunikací odvíjí počátek běhu lhůty pro odstoupení od smlouvy právě od poskytnutí informací o smlouvě spotřebiteli písemně, ať už v elektronické nebo listinné formě.

Z důvodu možnosti překontrolování dohodnutých náležitostí smlouvy ze strany spotřebitele začíná běžet 14denní lhůta pro odstoupení od smlouvy či od její změny dnem následujícím po dni předání písemných informací o smlouvě či její změně.

Pokud navíc podnikatel neinformuje spotřebitele o právu odstoupit od smlouvy, pak se lhůta prodlužuje na 1 rok a 14 dnů (ode dne počátku lhůty). V případě dodatečného informování o možnosti odstoupit od smlouvy začíná 14denní lhůta běžet ode dne dodatečného informování o tomto právu.

Samotné nedodání písemného potvrzení o uzavřené/změněné smlouvě o poskytování služeb elektronických komunikací, může být správním deliktem podle § 118 odst. 14 písm. ac) zákona o elektronických komunikacích, za který hrozí sankce až do výše 10000000 Kč.

ČTÚ se rozhodl s ohledem na nárůst počtu stížností provést v mezích své působnosti kontrolu a prověřit, zda vybraní poskytovatelé služeb elektronických komunikací plní svou zákonnou informační povinnost podle § 63 odst. 9 ZEK u smluv uzavřených/změněných tzv. na dálku.

Kontrola dosud není skončena, o jejím výsledku budeme informovat.

Další články k tématům - internet - kontrola - smlouva - telefon - zákon

Článek Český telekomunikační úřad ze dne úterý 21. března 2017

Další články od Český telekomunikační úřad

Nová opatření ČTÚ omezí dopady podvodného spoofingu

Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy

ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání

Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech

Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích

Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing

DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb

Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu

Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách

Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání

Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory

VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení

Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem

Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188

Mobilní trh očima spotřebitelů

Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná

Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty

Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G

Spolupráce ČTÚ a Správy železnic

Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací

Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě

Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz

Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+

ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb

NetTest pro iOS

NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu

Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno

Změny v nároku na zvýhodněné ceny za volání a službu přístupu k internetu

Rizika prémiových služeb

Průvodce nařízením P2B pro poskytovatele online platforem a internetových vyhledávačů

Roaming v nečlenských zemích EU

ČTÚ vyhodnotil stížností na nekvalitní TV signál

Jak odstoupit od smlouvy uzavřené na dálku nebo mimo obchodní prostory firmy

Úspěšný rok činnosti Telekomunikační akademie

Uzavírání smluv na dálku a mimo obchodní prostory

Online platformy a vyhledavače pod dohledem ČTÚ

Výsledky kontroly poskytovatelů služby přístupu k internetu

Marek Ebert - nový předseda Rady ČTÚ

O2 bude poskytovat speciální koncová zařízení pro zdravotně postižené

Cenově zvýhodněné telco služby pro zdravotně postižené a osoby s nízkými příjmy

Mobilní aplikace NetTest

Posílení role ČTÚ v řešení sporů

Jak řešit nekvalitní příjem televize nebo rozhlasu

Automatická migrace na nový tarif operátorem

Jak na odvolání obecného souhlasu ke kontaktování za účelem marketingových nabídek

Jak správně reklamovat telekomunikační a poštovní služby

Manuál ČTÚ radí, jak na nevyžádané marketingové hovory

Automatické prodloužení účastnické smlouvy operátorem

Na co si dát pozor při používání zesilovačů mobilního signálu

Cenové zvýhodnění pro osoby se zvláštními sociálními potřebami

Nabídka zaměstnání