Pro přípravu tohoto dokumentu využil Úřad data získávaná ze systému elektronického sběru dat. Tento systém umožňuje ČTÚ získávat informace od všech podnikatelů v elektronických komunikacích a mít tak detailní přehled o vývoji domácího trhu. Metodika používaná při sběru dat vychází z metodiky používané Evropskou komisí.
Informace ČTÚ shrnuje základní trendy ve vývoji odvětví jako celku a podrobněji sleduje vývoj v jednotlivých segmentech trhu.
Základní trendy ve vývoji odvětví
Zveřejněná data potvrzují dlouhodobý trend poklesu trhu pevné telefonní služby, který prozatím neovlivnil ani pokračující růst podílu veřejně dostupných telefonních služeb poskytovaných na VoIP přípojkách. Celkové tržby poklesly v roce 2011 na 118,6 miliardy korun, což představuje meziroční úbytek 6,4 procenta . Nejvyšší meziroční pokles přitom zaznamenaly tržby za mobilní služby. Klesly o 6,7 procenta na 69,5 miliardy korun, tj. o 6,7 procenta.
Investice do sítí a služeb elektronických komunikací meziročně poklesly o 3,9 procenta na 14,44 miliardy korun. Zaměstnanost v oboru elektronických komunikací stejně jako v roce 2010 meziročně poklesla o 2,2 procenta, a to na 20 400 zaměstnanců.
Hlasové služby v pevných sítích
Počet účastnických stanic v uplynulém roce klesl na 2,27 milionu, meziročně o 3,9 procenta. Penetrace účastnickými stanicemi poklesla z 22 procenta v roce 2010 na 21,6 procenta v roce 2011. Počet účastnických stanic v domácnostech se snížil o 6,4 procenta na 1,21 milionu.
U právnických a podnikajících fyzických osob se počet účastnických stanic snížil o 0,9 procenta na 1,07 milionu. U obou segmentů ale vzrostl podíl účastnických stanic využívajících technologii VoIP (telefonování prostřednictvím Internetu).
Celkové tržby za volání na maloobchodním trhu meziročně klesly o 16,3 procenta na 2,91 miliardy korun bez DPH. V roce 2011 bylo v pevných sítích přeneseno 746080 čísel, zatímco v roce 2010 se přeneslo 684049 čísel.
Mobilní služby
Na mobilním trhu se meziročně zvýšil objem originovaného volání a dále narostl podíl mobilních datových služeb na celkovém broadbandovém trhu. Počet aktivních SIM karet dosáhl v roce 2011 celkem 13,5 milionu, což představuje meziroční nárůst o 2,9 procenta a penetraci (počet aktivních SIM karet na 100 obyvatel) ve výši 127,6 procenta. Podíl aktivních předplacených SIM karet na celkovém počtu aktivních karet přitom průběžně klesal, a to na 40 procent.
Provoz v mobilních sítích v roce 2011 meziročně vzrostl o 3,8 procenta na 15,7 miliardy reálných minut . Převažující část (9,9 miliardy reálných minut) tvořilo v roce 2011 volání do vlastní mobilní sítě, jehož podíl na celkovém provozu v mobilních sítích vzrostl na 63,3 procenta.
Tržby z hlasových služeb se meziročně snížily o 12,2 procenta na 39,7 miliardy korun. Průměrná cena za reálnou minutu volání se snížila na 2,45 koruny bez DPH, průměrný roční výnos na uživatele za hlasové služby dosáhl hodnoty 2940 korun bez DPH.
Počet odeslaných SMS zpráv se meziročně snížil o 11,5 procenta na celkový počet 7,1 miliardy zpráv. Převažující část (53,5 procenta) tvořily SMS zprávy odesílané do vlastní sítě. Tržby za odeslané SMS zprávy poklesly o 2,3 procenta na 8,3 miliardy korun bez DPH, což zvedlo průměrnou cenu za odeslanou SMS zprávu v porovnání s rokem 2010 na 1,16 koruny bez DPH, tedy o 10,5 procenta (11 haléřů).
Celkový počet odeslaných MMS zpráv se meziročně snížil na 54,2 milionu, což odpovídá úrovni roku 2009. Tržby za odeslané MMS zprávy dosáhly 243 milionů korun bez DPH.
Průměrný roční výnos na uživatele za poskytované služby celkem poklesl na hodnotu 5064 korun bez DPH. V mobilních sítích bylo v roce 2011 přeneseno 336889 mobilních čísel.
Přístup k síti Internet
Počet širokopásmových přístupů k internetu v roce 2011 meziročně vzrostl o 12,2 procenta na více než 3,1 milionu. Na růstu se podílel především rozvoj mobilních a FTTx (optických) přístupů.
Penetrace širokopásmových přístupů se v roce 2011 zvýšila z 26 procent na 30 procent a penetrace bez zahrnutí mobilních přístupů z 21 procent na 23,7 procenta. Podíl společnosti Telefónica na maloobchodním trhu xDSL přístupů poklesl meziročně z 85,6 procenta na 85,2 procenta.
Šíření rozhlasového a televizního vysílání
Televizní vysílání přijímají obyvatelé ČR pomocí několika vysílacích platforem, jejichž podíl se průběžně měnil zejména v souvislosti s rozšiřujícím se pokrytím signálem zemského digitálního televizního vysílání.
Podíl jednotlivých platforem na hlavním příjmu televizního vysílání v domácnostech v roce 2011:
Článek ze dne 5. listopadu 2012 - pondělí
O2 bude poskytovat speciální koncová zařízení pro zdravotně postižené
Cenově zvýhodněné telco služby pro zdravotně postižené a osoby s nízkými příjmy
Posílení role ČTÚ v řešení sporů
Jak řešit nekvalitní příjem televize nebo rozhlasu
Automatická migrace na nový tarif operátorem
Jak na odvolání obecného souhlasu ke kontaktování za účelem marketingových nabídek
Jak správně reklamovat telekomunikační a poštovní služby
Manuál ČTÚ radí, jak na nevyžádané marketingové hovory
Automatické prodloužení účastnické smlouvy operátorem
Na co si dát pozor při používání zesilovačů mobilního signálu
Cenové zvýhodnění pro osoby se zvláštními sociálními potřebami
Komerční digitální rozhlasové vysílání
Vyjádření pedsedkyně Rady ČTÚ k jednání s ministrem průmyslu a obchodu
K přenositelnosti čísel nebo přístupu k internetu se váže i právo na paušální náhradu
Jak postupovat při změně poskytovatele služby přístupu k internetu
Jednostranná změna smlouvy musí být oznámena jasně a srozumitelně
ČTÚ navrhuje dočasnou regulaci velkoobchodního trhu přístupu k mobilním službám
Telekomunikační akademie stále rozšiřuje své aktivity
Podvodné telefonáty s podvržením čísla volajícího
Úmrtím účastníka jeho smlouva s operátorem automaticky nezaniká
Jak správně měřit rychlost internetu s nástrojem NetTest
Klidné volání a datování v EU pokračuje
Změny v oblasti správy čísel posílí ochranu spotřebitele
NetTest pomáhá zlepšovat kvalitu služby přístupu k internetu v ČR
Výsledky měření pokrytí železničních koridorů a dálnic signálem mobilních sítí
Co přináší novela zákona o elektronických komunikacích pro podnikatele
Telemarketing podle nových pravidel
Co se mění v oblasti elektronických komunikací od 1. ledna 2022
Kontrola plnění závazků z aukce 4G
Vysoké pokuty za zneužívání tísňových linek
Měřicí nástroj NetTest má za sebou první měsíc provozu
Nenechte se zpomalit a plaťte jen za skutečnou rychlost internetu
NetTest - certifikované měření kvality přístupu k internetu
Nová edukativní videa Telekomunikační akademie ČTÚ
Schválení novely zákona o elektronických komunikacích posiluje ochranu spotřebitele
ČTÚ podporuje schválení novely Zákona o elektronických komunikacích v původní verzi
Nekvalitní antény způsobují problémy s příjmem DVB-T2
Přísnější pravidla pro telemarketing nelikvidují byznys
Senát neschválil transpoziční novelu zákona o elektronických komunikacích
Nevyžádané marketingové hovory
Jak je to se zpolatněním při volání na covid informační linku 1221
Obnova telekomunikační infrastruktury v oblastech postižených tornádem
Telefony a speciální zařízení za dostupnou cenu pro osoby se zdravotním postižením
Pozor na podvodné telefonáty s podvržením čísla volajícího
Nástroje detekce ve veřejných komunikačních sítích pro potřeby Vojenského zpravodajství
Pokuty za neplnění podmínek všeobecného oprávnění