logo

ČOI radí, jak na nákup nového mobilního telefonu

Česká obchodní inspekce (ČOI) radí spotřebitelům, jak postupovat při koupi nových mobilních telefonů a čeho se při koupi vyvarovat, aby předešli případným potížím a zklamání.

Váš starý mobil pomalu dosluhuje a Vy si potřebujete koupit nový. Nabídka na českém trhu je opravdu široká, operátoři nabízejí výhodné balíčky s telefonem za korunu, autorizovaní prodejci přicházejí denně s novými akčními cenami, bazary jsou plné použitých mobilů, ale Vy chcete přístroj nový a bez smlouvy. Takový spotřebitel si často koupí telefon u některého z neautorizovaných prodejců s tím, že má jasnou dvouletou záruku a při nákupu ho nemůže nic překvapit.

Zda je tomu opravdu tak zjišťuje Česká obchodní inspekce při svých kontrolách zaměřených právě na prodej nových mobilních telefonů a to jak v kamenných prodejnách stovek neautorizovaných prodejců, tak i na Internetu. A dosavadní výsledky jsou často překvapující. Ačkoli se zdá při prodeji vše v pořádku, to znamená, že prodavač přístroj předvede, celé menu v telefonu je dokonale v češtině, všechny funkce i aplikace běží, přesto nemusí být vše takové, jak se na první pohled zdá.

Důvod je jasný. Dnešní mobilní telefon je vlastně již malý přenosný počítač a jako takový k němu výrobce čas od času vydá aktualizaci instalovaného softwaru. Zde je v některých případech kámen úrazu. Až doposud spokojený uživatel nového mobilního telefonu, spustí automatickou aktualizaci, která je k dispozici, a namísto očekávaných vylepšených funkcí ho mobil po restartování uvítá na display pozdravem v některém ze světových jazyků, ačkoliv až doposud uměl výborně česky.

Znovu nastavit češtinu je ale problém. Spotřebitel zjistí, že český jazyk náhle v nabídce zcela chybí. První pomoc většinou překvapený uživatel hledá na infolince servisu výhradního zastoupení dané značky. A zde se dozví nepříjemnou informaci. Pokud po aktualizaci softwaru "neumí" mobilní telefon česky, či nefungují některé doplňkové funkce, převážně u dražších typů, pak je příčina jasná. Telefon nebyl vyroben pro trh v České republice, jako takový neměl češtinu továrně instalovanou a proto tzv., lokalizace českého jazyka byla provedena až dodatečně, většinou přímo u prodejce, zde v České republice.

Definitivně a jednoznačně lze původ telefonu (resp. to pro jaký trh byl vyroben) určit na základě čísla IMEI, neboli jakéhosi rodného čísla zařízení. Autorizované servisy takto upravené telefony odmítají přijímat do opravy, navíc opětovné nahrání českého jazyka je možné pouze prostřednictvím servisu, aktualizovanou verzi softwaru není možno jednoduše odstranit. Zklamaný zákazník často o této skutečnosti nevěděl a nebyl při prodeji na toto upozorněn.

"V souvislosti s prodejem nových mobilních telefonů je dále ale třeba zdůraznit, že prodej takto upravených přístrojů není v České republice zakázán, ale zákazník musí být na skutečnost, že jde o upravený výrobek, předem jasně upozorněn a to i v souvislosti s tím, že je mu tímto omezena záruka. V opačném případě jde o jednoznačné porušení zákona na ochranu spotřebitele," uvedla RNDr. Jana Příhodová, ústřední ředitelka České obchodní inspekce.

Je pouze na zákazníkovi, aby se rozhodl, zda si zakoupí přístroj bez češtiny, který je většinou o něco levnější, či si mírně připlatí a dá přednost telefonu obsahujícímu lokalizaci českého jazyka, popřípadě si zakoupí právě takto upravený mobilní telefon.

Pokud se chcete při koupi nového mobilního telefonu vyhnout výše zmíněným potížím. Česká obchodní inspekce doporučuje při nákupu dbát následujících pravidel.

Mobilní telefon musí být v originálním, neporušeném obalu, prodavač jej před Vámi rozbalí, vyjme z ochranných výplní, a to jak přístroj, tak i akumulátor, či další příslušenství. Po prvním zapnutí může telefon být nastaven např. do angličtiny, ale v menu je k dispozici i český jazyk. Dále je k přístroji návod v českém jazyce a jedním ze znaků toho, že je přístroj určen pro prodej na českém trhu může být i český popis přímo na krabici telefonu. Zkontrolujte i číslo IMEI a to zadáním kombinace *#06# na základním display telefonu, kde se zobrazí výrobní číslo, které zkontrolujte s dokumentací dodanou s přístrojem a číslem na samotném telefonu, které je vytištěno většinou pod baterií. Požadujte i vyplnění záručního listu, popř. uvedení IMEI na paragonu.

Jedině takto můžeme eliminovat případné potíže či klamání.

Další články k tématům - česky - display - IMEI - koupi - mobil - prodej - telefon - zákazník - Jana Příhodová

Článek ze dne 6. dubna 2010 - úterý

Další články od Sdružení obrany spotřebitelů ČR

Nakupujeme a prodáváme přes internet

Srovnání mobilních telefonů pro seniory

ČOI radí, jak na nákup nového mobilního telefonu

Jak se osvědčil mobil Apple iPad ?

První SMS podatelna je na Praze 6

Jak vybírat bezpečný a spolehlivý online obchod ?

Karta pomoci pomáhá záchranářům

Internetové Vánoce 2009

Nové informace k downloads-portal.sk

Nová pravidla EU pro přístup k internetu

Projekt OpenCard se prodražuje

SOS k downloads-portal.sk

Telekomunikační balíček před schválením v EU

Ceny zboží na internetu padají

Co přinese nový zákon o platebním styku ?

Virtuální procházka a ochrana soukromí

EU si posvítila na internetové obchody s elektronikou

Případy explodujících iPhonů

Jsou vyhledávače cen zboží na webu k užitku ?

Má ekologický mobil budoucnost ?

Pozor na formuláře na inzerci v katalogu

Facebook vládne světem

Odbavení na letišti přes mobil

Při brouzdání z mobilu buďte opatrní

Odborné semináře pro podnikatele

Nabíječky baterií pro mobilní telefon

Chcete umět dobře fotit ?

Antivir nestačí na bezpečnost PC

Je nutné posílit bezpečnost internetu

Kdy je uzavřena spotřebitelská smlouva přes internet

Hračky na rádiové ovládání mohou být rušivé

Pozor na Český telefonní seznam

Internetové aukce

Nový program pro bezpečnější internet

Nesouhlas s postojem Magistrátu

Vánoční nákupy z pohodlí domova

Reklama na ploché televizory je často zavádějící

EURANET na internetu

Projekt Corenet

Opencard s problémy

Jak reklamovat telekomunikační služby

Obezřetnost při nákupu přes internet se vyplatí

Průzkum dostupnosti zelených linek u telefonních operátorů

České radiokomunikace a jejich péče o zákazníky

Test internetových obchodů 2008

T-Mobile zaslal zákazníkům omylem několik tisíc korun

Rodina vyhrála spor s Telefónicou O2

Rádi komunikujete ? Založte si vlastní blog

Rušení poštovních poboček znamená omezení služeb

Spamy nás otravují stále víc