logo Sdružení obrany spotřebitelů ČR

Nakupování přes internet se těší trvalé oblibě

Počet českých internetových zákazníků se v roce 2006 přehoupl přes tři milióny. Celkově již nákup přes internet vyzkoušelo 85 % internetové populace České republiky. Vzrůstá obliba opakovaných nákupů a lidé se nebojí zkušenosti s více obchody. Zákazníci nakupující na internetu při výběru obchodu trvale akcentují rychlost a cenu.

GfK Praha letos realizovala v pořadí již šestý výzkum českého internetového obchodování ONLINE SHOPPING 2006, který navazuje na úspěšné studie z předchozích let. Vybrané výsledky byly prezentovány na letošním Retail Summitu 2007 v účastníky výborně hodnoceném panelu Obchod & Internet.

ONLINE NÁKUP je každoročně respondentům definován jako: „k objednávce zboží/služby jste použil(a) internet nebo elektronickou poštu“. (Do takového nákupu nepatří objednávky přes telefon, mobilní telefon, přes SMS, používání internetbankingu, zasílání ceníků apod. Způsob platby a doručení zboží/služeb nehraje roli).

Počet internetových uživatelů, kteří nakupují online, se rok od roku zvyšuje. V roce 2006 na internetu nakoupilo 84 % uživatelů. V absolutních číslech se jedná o 300 tisíc nových online zákazníků. Celkem v roce 2006 přes internet nakoupilo 3 102 000 lidí (v roce 2005 to bylo 2 797 000). Pokračující trend udržuje také vzrůstající penetrace internetu v ČR.

Průzkum odpověděl na několik otázek :

Kdo na internetu nakupuje ?

Online nákup stále přitahuje spíše muže než ženy (muži představují 57 % nakupujících) a stále dominuje věková kategorie 20-29 let.

Co lidé nejvíce nakupují online ?

Nejoblíbenějším sortimentem zboží jsou každoročně "knihy, časopisy", "spotřební elektronika" a "výpočetní technika". Vánoce přejí oproti běžnému roku online nákupu "hraček". V roce 2006 přinesly úspěch zejména internetovému prodeji "kosmetiky/drogerie". Nejoblíbenější online službou je "nákup lístků do kin a divadel" nebo "fotoslužby".

Se kterými obchody mají zákazníci nejlepší zkušenostmi ?

Obchody, se kterými měli respondenti nejlepší zkušenost, byly uváděny formou spontánní odpovědi. Na pomyslném vrcholu žebříčku obchodů s nejlepší zkušeností zákazníků se stejně jako v letech minulých objevily obchody vltava.cz, alzasoft.cz, obchodni-dum.cz a další.

Rovněž se zjišťovalo, proč je konkrétní obchod považován za nejoblíbenější. Dominuje rychlost vyřízení, zejména "krátká/včasná/rychlá dodávka", a cena.

Více než polovina internetových uživatelů vyhledávala o Vánocích 2006 na internetu informace o dárcích/ obchodech, více než dvě pětiny pak dárky také online nakoupily.

Zdroj: Online Shopping 2006,GfK

Článek Sdružení obrany spotřebitelů ČR ze dne 14. května 2007 - pondělí

Další články od Sdružení obrany spotřebitelů ČR