logo Sdružení obrany spotrebitelu CR

Pozor na klamavé obchodníky

Sdružení obrany spotřebitelů upozorňuje, že se v některých krajích opět objevují obchodníci, kteří při podomním prodeji nutí hlavně starší lidi k okamžitému nákupu set-top-boxu. Tvrdí, že jinak nebudou moci sledovat televizní vysílání, které v nejbližších týdnech přejde z analogového na digitální.

Na SOS se obrátili lidé z Liberecka, které navštěvují obchodníci s tím, že do konce roku bude vypnuto analogové vysílání, takže mají jedinečnou šanci pořídit si za výhodnou cenu set-top-box. Ve skutečnosti – podle dostupných údajů – se počítá s digitalizací regionu za rok či za dva, takže je zbytečné, aby si spotřebitelé pořizovali toto zařízení dopředu a nechali ho ležet.

"Jedná se zřejmě o další způsob, jak klamat spotřebitele a donutit je kupovat si věci, které absolutně nepotřebují," říká mluvčí SOS Ivana Picková. "Navíc je evidentní, že na set-top-box poplyne záruční lhůta, aniž by ho spotřebitel používal," upozorňuje mluvčí. Není vyloučeno, že podobní podnikavci se pohybují i v dalších krajích republiky.

"Spotřebitelé by měli vědět, že od smlouvy uzavřené tímto způsobem, je možné odstoupit do 14 dnů bez udání důvodu. Je třeba si ovšem pohlídat, aby obchodníkovi nepodepsali, že je navštívil na jejich pozvání, pak o toto právo dané občanským zákoníkem, přicházejí," zdůrazňuje mluvčí.

Spotřebitelé, kteří se s podobným jednání setkají, by neměli podléhat nátlaku prodávajících, ale zjistit si, kdy vlastně k digitalizaci v jejich regionu dojde. Důležitý je také údaj, zda je jejich povinností se o nákup zařízení starat, zda není v domě společná anténa, čili by bylo povinností majitele domu vše zajistit, nebo zda nemají kabelové vysílání a pak se bude starat kabelová společnost.

Pokud se spotřebitelé cítí oklamáni, mohou se obrátit na Českou obchodní inspekci, protože jde evidentně o porušení zákona o ochraně spotřebitele. V paragrafu 4 zakazuje prodávajícímu uvádět nepravdivé informace o nákupních podmínkách. Vždy se mohou spotřebitelé obrátit na některé kontaktní místo SOS (seznam na www.spotrebitele.info) či poradenskou linku 900 08 08 08 (8 Kč/min).

Článek Sdružení obrany spotrebitelu CR ze dne čtvrtek 12. června 2008

Další články od Sdružení obrany spotrebitelu CR

Nakupujeme a prodáváme přes internet

Srovnání mobilních telefonů pro seniory

ČOI radí, jak na nákup nového mobilního telefonu

Jak se osvědčil mobil Apple iPad ?

První SMS podatelna je na Praze 6

Jak vybírat bezpečný a spolehlivý online obchod ?

Karta pomoci pomáhá záchranářům

Internetové Vánoce 2009

Nové informace k downloads-portal.sk

Nová pravidla EU pro přístup k internetu

Projekt OpenCard se prodražuje

SOS k downloads-portal.sk

Telekomunikační balíček před schválením v EU

Ceny zboží na internetu padají

Co přinese nový zákon o platebním styku ?

Virtuální procházka a ochrana soukromí

EU si posvítila na internetové obchody s elektronikou

Případy explodujících iPhonů

Jsou vyhledávače cen zboží na webu k užitku ?

Má ekologický mobil budoucnost ?

Pozor na formuláře na inzerci v katalogu

Facebook vládne světem

Odbavení na letišti přes mobil

Při brouzdání z mobilu buďte opatrní

Odborné semináře pro podnikatele

Nabíječky baterií pro mobilní telefon

Chcete umět dobře fotit ?

Antivir nestačí na bezpečnost PC

Je nutné posílit bezpečnost internetu

Kdy je uzavřena spotřebitelská smlouva přes internet

Hračky na rádiové ovládání mohou být rušivé

Pozor na Český telefonní seznam

Internetové aukce

Nový program pro bezpečnější internet

Nesouhlas s postojem Magistrátu

Vánoční nákupy z pohodlí domova

Reklama na ploché televizory je často zavádějící

EURANET na internetu

Projekt Corenet

Opencard s problémy

Jak reklamovat telekomunikační služby

Obezřetnost při nákupu přes internet se vyplatí

Průzkum dostupnosti zelených linek u telefonních operátorů

České radiokomunikace a jejich péče o zákazníky

Test internetových obchodů 2008

T-Mobile zaslal zákazníkům omylem několik tisíc korun

Rodina vyhrála spor s Telefónicou O2

Rádi komunikujete ? Založte si vlastní blog

Rušení poštovních poboček znamená omezení služeb

Spamy nás otravují stále víc