logo Sdružení obrany spotřebitelů ČR

Spamy nás otravují stále víc

Celosvětové množství nevyžádané elektronické pošty, tak zvaného spamu, se podle posledního celosvětového průzkumu letos proti loňsku zdvojnásobí. Stejným tempem rostl počet spamů i loni. Spam tvoří kolem 80 % e-mailového provozu.

Spamy stále častěji neobsahují jen reklamu, ale snaží se uživatelům ublížit. Narůst má počet virů šířených přes soubory běžných kancelářských aplikací a vzestup se čeká také u škodlivého softwaru šířeného přes webové odkazy.

SOS - Sdružení obrany spotřebitelů už mnohokrát varovalo spotřebitele před spamy, které slibují velkou výhru či jiný druh příjmu. Obvykle se jedná o obnos v řádech několika milionů eur či dolarů a k jejich získání stačí málo - napřed projevit zájem, identifikovat se a pak poslat na udanou adresu zanedbatelnou - ve srovnání s výhrou - sumu peněz. Organizátoři "loterie" to zdůvodňují povinností zaplacení daní či náklady na převod peněz na číslo účtu "výherce". Samozřejmě, že "výhru" nikdy nikdo neviděl.

Část adres sbírají tzv. roboti, prohlížející internetové stránky, ze kterých je díky znaku @ dokáží „vycucnout“, další možností je získávání elektronických adres z tzv. mailing listů (seznamů adres nebo adresářů umístěných na internetu) a nezanedbatelnou část adres mohou spameři získat i díky činnosti některých počítačových virů (trojských koní a tzv. internetových červů) odesílajících z infikovaného počítače nejrůznější data a rozesílajících se na adresy nalezené v adresářích a seznamech.

Od roku 2004 platí i v České republice zákon o některých službách informační společnosti. Ten kromě dalších ustanovení implementuje ustanovení evropské směrnice 2000/31/ES, o určitých aspektech služeb informační společnosti, a staví tak významnou překážku před české původce, jež může za jejich chování postihnout pokutou až do 10 milionů Kč Úřad pro ochranu osobních údajů. Samozřejmě spamy přicházející z jiných zemí nepostihne.

Šíření spamu můžeme ale do značné míry předejít, pokud se budeme držet několika dobrých rad :

  1. Podezřelé e-mailové zprávy neotvírejte, ale rovnou vymažte.
  2. Neobjednávejte zboží nabízené ve spamu – nebude-li pro šiřitele spam zdrojem příjmů, nebudou mít motivaci ho šířit.
  3. Obdržíte-li nevyžádanou e-mailovou zprávu nabízející určitou službu či produkt od českého rozesílatele, dejte podnět Úřadu pro ochranu osobních údajů.
  4. Buďte opatrní při uvádění své e-mailové adresy – při žádostech o elektronické zpravodaje, při přispívání do diskuzí, na chatech apod. Právě z těchto zdrojů mohou pocházet adresy pro budoucí obtěžování spamem.
  5. Zřiďte si více e-mailových adres. Např. jednu pracovní, druhou pro přátele a třetí používejte pro ostatní účely. V případě jejího zahlcení je možné ji snadno změnit.
  6. Dotažte se provozovatele svého e-mailu na možnost zavedení ochrany proti spamu.
  7. Nešiřte adresy svých známých, například se nezapojujte do řetězových dopisů. Při hromadné korespondenci na více adresátů posílejte jejich adresy ve skryté kopii.
  8. Zajímejte se o problematiku spamu. I spam se proměňuje a je žádoucí znát aktuální vývoj, některé formy mohou být pro spotřebitele přímo ohrožující („nigerijské dopisy“, výzvy k ověření údajů o účtu a platební kartě apod.).
  9. Antivirovou ochranu počítače (která by dnes měla být naprostou samozřejmostí) doplníme o některý z programů na ochranu proti Spyware a počítač pravidelně kontrolujeme a zbavujeme veškeré nalezené havěti. Samozřejmostí by mělo být i používání firewallu.

Článek Sdružení obrany spotřebitelů ČR ze dne 19. srpna 2008 - úterý

Další články od Sdružení obrany spotřebitelů ČR

M-Files - Document Management System