Případné doúčtování rozdílu mezi standardní a věrnostní cenou je třeba posuzovat jako smluvní pokutu - vyplývá to z pravomocného rozhodnutí ČTÚ ve sporu mezi UPC a jeho zákazníkem. Pro posouzení právní povahy ujednání není rozhodný užitý právní pojem, ale obsah ujednání, z něhož je zřejmé, k čemu směrovala vůle stran.
Operátor se domáhal uhrazení částky v celkové výši 303 Kč s příslušenstvím za položku "Rozdíl standard / věrnostní cena Digital" a "Rozdíl standard/věrnostní cena Internet".
V řízení následně UPC argumentovalo, že rozdíl mezi standardní a věrnostní cenou není pokutou, ale cenou za službu elektronických komunikací, přičemž nárok na věrnostní cenu klientovi vznikne až při splnění podmínek (čerpání služby po celé věrnostní období).
V praxi tak často docházelo k paradoxu, že čím déle klient u operátora setrval a tyto služby se zvýhodněnou cenou čerpal, tím vyšší doplatek mu UPC následně účtovalo při ukončení smlouvy před uplynutím věrnostního období.
V ceníku k věrnostní slevě operátor uvedl:
Z ujednání je nepochybné, že případné doúčtování rozdílu mezi standardní a věrnostní cenou má zajišťovací (resp. utvrzovací) povahu, tj. má zákazníka pod hrozbou ztráty sjednané výhody a v podobě peněžité sankce (doúčtování rozdílu cen) motivovat k řádnému plnění smluvních povinností, zejména řádně a včas hradit sjednanou cenu, jakož i dodržet sjednanou dobu trvání smlouvy, kdy poskytnutí věrnostní slevy je vázáno na řádné užívání služeb po dobu 12 měsíců.
Dle rozsudku Nejvyššího soudu ze dne 17. 9. 2013, sp. zn. 32 Cdo 3092/2011, není pro posouzení právní povahy ujednání rozhodný užitý právní pojem, nýbrž obsah ujednání, z něhož je zřejmé, k čemu směřovala vůle stran.
Z dokazování je zřejmé, že vůle účastníků řízení směřovala k tomu, že pokud bude zákazník řádně hradit sjednanou cenu po dobu 12 měsíců, nebude sankcionován smluvní pokutou rovnající se rozdílu mezi standardní a věrnostní cenou, resp. zákazník získá "předčasně výhodu" věrnostní ceny.
Jestliže by však účastník své povinnosti porušil (např. od smlouvy odstoupil před uplynutím 12 měsíců), byl by operátor oprávněn uplatnit nárok na zaplacení smluvní pokuty rovnající se rozdílu mezi tzv. standardní a věrnostní cenou.
Příslušnost ČTÚ k rozhodování o smluvní pokutě vyplývá i z usnesení zvláštního senátu Nejvyššího správního soudu ze dne 9. 9. 2008, čj. Konf 27/2008-7: "o smluvní pokutě za porušení či nesplnění povinnosti vyplývající ze smlouvy rozhoduje ten orgán, který je podle zákona příslušný k rozhodování sporů o porušení povinnosti samotné."
Na daný případ je dále možné aplikovat nález Ústavního soudu sp. zn. I ÚS 3512/11 ze dne 11. 11. 2013, který v rámci spotřebitelských smluv zásadně nepřipouští ujednání zakládající smluvní pokutu mimo vlastní tělo smlouvy, tedy dokument, který zákazník podepisuje. Je-li toto ujednání součástí všeobecných obchodních podmínek, pak je v případě spotřebitelských smluv neplatné.
Vzhledem k tomu, že operátor skryl ujednání o smluvní pokutě do všeobecných podmínek, zpronevěřil se zásadě poctivého obchodního styku a takovému jednání nelze přiznat právní ochranu.
Spotřebitel jako slabší smluvní strana nemá možnost ovlivnit, která ujednání budou ve smlouvě a která budou obsažena ve všeobecných obchodních podmínkách nebo ceníku.
V posuzovaném případě smlouva (listina s podpisem zákazníka) neobsahuje ujednání o slevě, a všechny podmínky zásadní pro poskytování slevy jsou upraveny ve všeobecných podmínkách a v ceníku služeb UPC.
ČTÚ proto uzavřel, že předmětná smluvní pokuta byla sjednána v rozporu s citovaným nálezem Ústavního soudu a z tohoto důvodu UPC nárok nepřiznal.
Článek Český telekomunikační úřad ze dne čtvrtek 20. prosince 2018
Návrh Strategie správy rádiového spektra
Projekty dopravců ke zlepšení kvality signálu ve vlacích
Vývoj cen a trhu elektronických komunikací
Stav sítí mobilních operátorů se daří stabilizovat
Další opakovače a propustná okna zlepší mobilní signál ve stovkách železničních vozů
Změny v preferencích uživatelů komunikačních služeb za posledních pět let
Ochrana dětí v online prostoru podle nařízení DSA
Pětičlená Rada ČTÚ je opět kompletní
Jednostranná změna tarifu ze strany operátora musí být oznámena jasně a srozumitelně
Nová opatření ČTÚ omezí dopady podvodného spoofingu
Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy
ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání
Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech
Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích
Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing
DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb
Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu
Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách
Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání
Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory
VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení
Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem
Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188
Mobilní trh očima spotřebitelů
Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná
Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty
Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G
Spolupráce ČTÚ a Správy železnic
Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací
Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě
Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz
Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+
ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb
NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu
Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno
Změny v nároku na zvýhodněné ceny za volání a službu přístupu k internetu
Průvodce nařízením P2B pro poskytovatele online platforem a internetových vyhledávačů
Roaming v nečlenských zemích EU
ČTÚ vyhodnotil stížností na nekvalitní TV signál
Jak odstoupit od smlouvy uzavřené na dálku nebo mimo obchodní prostory firmy
Úspěšný rok činnosti Telekomunikační akademie
Uzavírání smluv na dálku a mimo obchodní prostory
Online platformy a vyhledavače pod dohledem ČTÚ
Výsledky kontroly poskytovatelů služby přístupu k internetu
Marek Ebert - nový předseda Rady ČTÚ
O2 bude poskytovat speciální koncová zařízení pro zdravotně postižené
Cenově zvýhodněné telco služby pro zdravotně postižené a osoby s nízkými příjmy