logo Sdružení obrany spotřebitelů ČR

Internetové bankovnictví v ČR

Bezpečnost internetového bankovnictví je stále velice podceňovanou otázkou, která poněkud zaniká v současných diskusích, které se věnují převážně výši bankovních poplatků. SOS si nechalo zpracovat studii od předního odborníka na tuto problematiku v ČR, Ing. Jiřího Nápravníka, který se touto problematikou dlouhodobě zabývá.

Studie o bezpečnosti internetového bankovnictví je obsáhlým přehledem problematiky tohoto fenoménu. Především běžní klienti, kteří jsou poplatkovou politikou bank motivování k využívání nástrojů přímého bankovnictví, mají zpravidla jen malé povědomí o tom, jak je internetové bankovnictví zabezpečeno a spoléhají na dostatečné zabezpečení ze strany bank.

Jak je ale zjevné z případů, kdy byly účty několika klientů tímto způsobem vykradeny a z postojů bank k těmto událostem, banky mají tendenci zbavovat se odpovědnosti. Počítač z něhož se do banky připojujete, je totiž nejcitlivějším místem a jakousi achilovou patou celého systému. Nedostatečné znalosti bezpečnostních procedur a malá informovanost klientů ze strany bank pak dávají vzniknout nedorozuměním a zbytečným sporům.

Přinášíme informace o tom, jak fungují různé formy internetového bankovnictví, jaké jsou jejich výhody a nevýhody. Dále poradíme pomocí přehledu produktů jednotlivých bank v ČR, jaká forma je nejvhodnější podle nejmodernějších poznatků a podle potřeb klienta. Zdokumentované příklady napadení účtů přes internet, opatření, které banky přijaly a doporučení pro klienty i pro banky do budoucnosti uzavírají studii, která je užitečným průvodcem pro každého, kdo chce spravovat své finance odpovědně a bez obav.

Pokud máte zájem o přístup do členské sekce, kde se v průběhu tohoto roku objeví, kromě mnoha odborných článků na aktuální témata nově i rozsáhlé testy domácích spotřebičů, předplaťte si jeden ze spotřebitelských balíčků SOS, které vám kromě přístupu na web přináší i předplatné tištěných časopisů a mnoho jiných výhod.

Internetové bankovnictví v ČR

Internetové bankovnictví může být výborným nástrojem pro komunikaci mezi bankou a jejími klienty. Klienti nemusí chodit na pobočku, účet obsluhují v době, kdy to uznají za vhodné, bez čekání ve frontě a ztráty času vyvolané cestou na pobočku a zpět do své kanceláře. Obrovskou výhodou je určitě i ta skutečnost, že klient může používat účet u banky, která v jeho městě či vesnici nemá pobočku, účet může obsluhovat ze své chalupy či z automobilu cestou na dovolenou a v ideálním případě většinu operací provede výhradně prostřednictvím internetu. Internet banking je samozřejmě velmi zajímavý a hlavně výhodný i pro banky. Za cenu, která odpovídá nákladům na vytvoření 5-6 kamenných poboček, má banka k dispozici „pobočku“, která může mít otevřeno 24 hodin denně a díky komunikaci prostřednictvím internetu může své služby nabízet i klientům v jiných zemích. Dalším velkým plusem internetového bankovnictví, ale i dalších forem elektronické komunikace, je fakt, že finanční transakce zadané těmito komunikačními kanály se nedotkne - na rozdíl od zadávání platebního příkazu na pobočce - lidská ruka a operace je zpracovávána výhradně počítači, tedy s nižšími náklady na realizaci, současně také rychleji a bez překlepů.

Internetové bankovnictví je poněkud specifická služba. Je to služba, kterou provozuje konkrétní banka nebo jménem banky jiná, bankou pověřená firma, formou outsourcingu a důvodem jejího vybudování je přenést služby poskytované na pobočkách do elektronické podoby a poskytovat je na dálku prostřednictvím sítě internet. Podobně jako i v jiných oblastech podnikání je i používání internetového bankovnictví nabízeno za úplatu (za poplatek). V některých případech je poplatek uveden samostatně v ceníku a následně každý měsíc ve vyúčtování, případně je zahrnut do balíčků bankovních služeb.

Důvěryhodnost internetového bankovnictví je úzce spojena s bezpečností. Tento požadavek je v celku pochopitelný. Prostřednictvím internetového bankovnictví běžní klienti obsluhují své účty v bance a přitom spojení mezi bankou a klientem probíhá přes nedůvěryhodné prostředí sítě internet.

Vybudovat a provozovat internetové bankovnictví, které bude z pohledu klientů i banky bezpečné a důvěryhodné, je možné. Je však nutné se na celý projekt dívat jako na službu, kterou zajišťuje banka jako celek, nikoliv pouze informatici a specialisté na bezpečnostní technologie. Takový přístup byl v minulosti běžný a banky přistupovaly k této oblasti zhruba následujícím způsobem : "My banka si zabezpečíme své servery a spojení s klientem a klient je povinen si zabezpečit svůj počítač". Na první pohled vcelku logická úvaha, jenže již na druhý pohled jsou patrné nerovné podmínky, které určila banka v obchodních podmínkách pro sebe a pro své platící klienty.

Banka je sice schopna si zabezpečit své servery internetového bankovnictví, s velkou pravděpodobností je schopna zajistit i zabezpečené (šifrované) spojení mezi servery a klientem. Jenže jak má běžný klient poznat, co je odpovídající úroveň zabezpečení jeho počítače, když v tom nemají jasno ani specialisté z bank. Banky mají své odborníky na bezpečnost informačních systémů na rozdíl od uživatelů. Pokud se uživatelé nedozví od bank nedozví srozumitelnou formou, jaké jsou nové hrozby a jak se mají proti nim bránit, tak takový problém neřeší a žijí v domnění, že mají vše v pořádku.

Článek Sdružení obrany spotřebitelů ČR ze dne pondělí 22. ledna 2007

Další články od Sdružení obrany spotřebitelů ČR

Nakupujeme a prodáváme přes internet

Srovnání mobilních telefonů pro seniory

ČOI radí, jak na nákup nového mobilního telefonu

Jak se osvědčil mobil Apple iPad ?

První SMS podatelna je na Praze 6

Jak vybírat bezpečný a spolehlivý online obchod ?

Karta pomoci pomáhá záchranářům

Internetové Vánoce 2009

Nové informace k downloads-portal.sk

Nová pravidla EU pro přístup k internetu

Projekt OpenCard se prodražuje

SOS k downloads-portal.sk

Telekomunikační balíček před schválením v EU

Ceny zboží na internetu padají

Co přinese nový zákon o platebním styku ?

Virtuální procházka a ochrana soukromí

EU si posvítila na internetové obchody s elektronikou

Případy explodujících iPhonů

Jsou vyhledávače cen zboží na webu k užitku ?

Má ekologický mobil budoucnost ?

Pozor na formuláře na inzerci v katalogu

Facebook vládne světem

Odbavení na letišti přes mobil

Při brouzdání z mobilu buďte opatrní

Odborné semináře pro podnikatele

Nabíječky baterií pro mobilní telefon

Chcete umět dobře fotit ?

Antivir nestačí na bezpečnost PC

Je nutné posílit bezpečnost internetu

Kdy je uzavřena spotřebitelská smlouva přes internet

Hračky na rádiové ovládání mohou být rušivé

Pozor na Český telefonní seznam

Internetové aukce

Nový program pro bezpečnější internet

Nesouhlas s postojem Magistrátu

Vánoční nákupy z pohodlí domova

Reklama na ploché televizory je často zavádějící

EURANET na internetu

Projekt Corenet

Opencard s problémy

Jak reklamovat telekomunikační služby

Obezřetnost při nákupu přes internet se vyplatí

Průzkum dostupnosti zelených linek u telefonních operátorů

České radiokomunikace a jejich péče o zákazníky

Test internetových obchodů 2008

T-Mobile zaslal zákazníkům omylem několik tisíc korun

Rodina vyhrála spor s Telefónicou O2

Rádi komunikujete ? Založte si vlastní blog

Rušení poštovních poboček znamená omezení služeb

Spamy nás otravují stále víc