GfK Praha letos realizovala v pořadí již šestý výzkum českého internetového obchodování ONLINE SHOPPING 2006, který navazuje na úspěšné studie z předchozích let. Vybrané výsledky byly prezentovány na letošním Retail Summitu 2007 v účastníky výborně hodnoceném panelu Obchod & Internet.
ONLINE NÁKUP je každoročně respondentům definován jako: „k objednávce zboží/služby jste použil(a) internet nebo elektronickou poštu“. (Do takového nákupu nepatří objednávky přes telefon, mobilní telefon, přes SMS, používání internetbankingu, zasílání ceníků apod. Způsob platby a doručení zboží/služeb nehraje roli).
Počet internetových uživatelů, kteří nakupují online, se rok od roku zvyšuje. V roce 2006 na internetu nakoupilo 84 % uživatelů. V absolutních číslech se jedná o 300 tisíc nových online zákazníků. Celkem v roce 2006 přes internet nakoupilo 3 102 000 lidí (v roce 2005 to bylo 2 797 000). Pokračující trend udržuje také vzrůstající penetrace internetu v ČR.
Průzkum odpověděl na několik otázek :
Kdo na internetu nakupuje ?
Online nákup stále přitahuje spíše muže než ženy (muži představují 57 % nakupujících) a stále dominuje věková kategorie 20-29 let.
Co lidé nejvíce nakupují online ?
Nejoblíbenějším sortimentem zboží jsou každoročně "knihy, časopisy", "spotřební elektronika" a "výpočetní technika". Vánoce přejí oproti běžnému roku online nákupu "hraček". V roce 2006 přinesly úspěch zejména internetovému prodeji "kosmetiky/drogerie". Nejoblíbenější online službou je "nákup lístků do kin a divadel" nebo "fotoslužby".
Se kterými obchody mají zákazníci nejlepší zkušenostmi ?
Obchody, se kterými měli respondenti nejlepší zkušenost, byly uváděny formou spontánní odpovědi. Na pomyslném vrcholu žebříčku obchodů s nejlepší zkušeností zákazníků se stejně jako v letech minulých objevily obchody vltava.cz, alzasoft.cz, obchodni-dum.cz a další.
Rovněž se zjišťovalo, proč je konkrétní obchod považován za nejoblíbenější. Dominuje rychlost vyřízení, zejména "krátká/včasná/rychlá dodávka", a cena.
Více než polovina internetových uživatelů vyhledávala o Vánocích 2006 na internetu informace o dárcích/ obchodech, více než dvě pětiny pak dárky také online nakoupily.
Zdroj: Online Shopping 2006,GfK
Článek ze dne 14. května 2007 - pondělí
Opatrně se zábavnou pyrotechnikou
Test hudebních mobilů na předvánočním trhu
Považují děti v Evropě online technologie za nebezpečné
Rekordy poradenství SOS spotřebitelům přes internet a telefon
Opravdu jste přerostli svůj tarif u T-Mobile
SOS představuje nové logo SAOP
Jeden a půl milionu návštěvníků na www.spotrebitele.info
Spor o bankovní poplatky pokračuje
Nakupování přes internet se těší trvalé oblibě
Europoslanci chtějí zpřísnit postihy za porušení autorských práv
České telekomunikace na cestě do Evropy
Evropský telekomunikační trh potřebuje více konkurence
Čipové karty ochrání naše účty před podvodníky
Prodejce musí uvádět ceny včetně DPH
Internetový prodej začíná dobývat evropský trh
Vytváření kouřové clony aneb ceny roamingového volání neklesají
SOS podalo trestní oznámení na prodejce mobilních telefonů
Jak se testují mobilní telefony