Je známo, že obchodní podmínky některých podnikatelů obsahují někdy řadu nepřiměřených či dokonce protiprávních ustanovení. Ne každý spotřebitel, ale někdy i samotný podnikatel, je schopen riziková místa identifikovat a posoudit. Právě pro tyto účely Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) SAOP k 1. březnu 2006 vytvořilo.
Program SAOP je zaměřen především na prodejce zboží a poskytovatele některých typů služeb. Jeho hlavním cílem je stanovit minimální standard úrovně obchodních podmínek z pohledu existující spotřebitelské legislativy a eliminace nejčastěji šířených nedostatků. Často např. chybí informace o podmínkách uplatnění rozporu s kupní smlouvou nebo je omezováno právo spotřebitele na odstoupení od smlouvy uzavřené na dálku, stejně jako je často omezována odpovědnost prodávajícího za vady apod.
Za dobu existence tohoto programu už SAOP získalo 120 obchodů, za první pololetí letošního roku získalo SAOP už 30 z nich. Jen 17 firmám nebyla po ročním vypršení platnosti certifikátu prodloužena jeho registrace.
"I proto varujeme spotřebitele, aby si při pohledu na udělené logo na stránkách obchodu pohlídali platnost udělení certifikátu, tu zjistí na internetových stránkách SOS. Pokud zjistí, že už jeho platnost vypršela, a my víme, že několik podnikatelů má na stránkách logo SAOP neoprávněně, případně že audit tomuto obchodu nikdy udělen nebyl, mohou kontaktovat SOS," říká mluvčí SOS Ivana Picková. "Téměř sto procent majitelů SAOP jsou internetové obchody a internetoví poskytovatelé služeb, zájem mají ale i obchodníci v kamenných prodejnách a SAOP získala už i jedna cestovní kancelář," uzavírá mluvčí.
Článek ze dne 26. června 2008 - čtvrtek
Nový program pro bezpečnější internet
Nesouhlas s postojem Magistrátu
Vánoční nákupy z pohodlí domova
Reklama na ploché televizory je často zavádějící
Jak reklamovat telekomunikační služby
Obezřetnost při nákupu přes internet se vyplatí
Průzkum dostupnosti zelených linek u telefonních operátorů
České radiokomunikace a jejich péče o zákazníky
Test internetových obchodů 2008
T-Mobile zaslal zákazníkům omylem několik tisíc korun
Rodina vyhrála spor s Telefónicou O2
Rádi komunikujete ? Založte si vlastní blog
Rušení poštovních poboček znamená omezení služeb
Je bezdrátové připojení bezpečné ?
O2 vyšla vstříc spotřebitelům na základě výzvy SOS
Zájem spotřebitelů o informace roste
Podpořte přijetí antidiskriminačního zákona
Zájem o SAOP roste
Mobilní telefon jako dárek pro dědečka
Videohry také přinášejí nebezpečné návyky do chování hráčů
Zjištěn internetový prodej padělaných hodinek
Čtvrtý ročník soutěže o ceny Velkého Bratra je vyhlášen
Antidiskriminační linka nyní pomáhá také cizincům
Největší problémy s elektronikou