logo dTest, o.p.s.

Protiprávní jednání O2 poškozuje práva spotřebitelů

O2 mění k 15. 7. 2016 podmínky čerpání mobilních datových tarifů a po letech nebudou moci jeho zákazníci po vyčerpání předplaceného objemu dat užívat zpomalený mobilní internet. Operátor však své zákazníky neinformoval o možnosti ukončení smlouvy k datu účinnosti změn.

"Z našeho pohledu jde o podstatnou změnu uzavřené smlouvy. Zákazníci měli být informováni, že smlouvu mohou k datu účinnosti změny ukončit. To se však nestalo. Podle nás jde o protiprávní jednání, proti kterému jsme podali žalobu Obvodnímu soudu pro Prahu 4. Zákon o ochraně spotřebitele umožňuje spotřebitelským organizacím podobné žaloby podávat. Skrze ně se mohou domáhat, aby soud podnikateli zakázal určitou činnost, kterou poškozuje práva spotřebitelů. Soud by tak vlastně vrátil ceník do stavu před 15. 7. 2016. Celá situace by se bývala mohla vyřešit, kdyby operátor informoval své zákazníky o možnosti ukončit smlouvu a nechal odejít bez sankcí ty, kterým se změna nelíbí. Právníci O2 mají jiný pohled na věc a omezené čerpání dat nepovažují za závazek operátora a ukončení služby za změnu smlouvy. Právě postup operátora a otázka, k čemu se operátor zavazuje a k čemu ne, bude předmětem soudního sporu. Pravomocný rozsudek může sloužit jako podklad všem spotřebitelům pro reklamace a námitkové řízení nebo proti vymáhání pokut, které by po zákazníkovi operátor chtěl za předčasné ukončení smlouvy. Riziko soudního sporu tak na sebe bereme my. Dopadne-li podle našeho návrhu, může pomoci každému, kdo se změnou nesouhlasil," říká právní poradce dTestu Miloš Borovička.

V žalobě dTest navrhuje, aby soud označil změnu podmínek a ceníku operátora O2 za protiprávní a zakázal mu ji na spotřebitelích uplatňovat.

Žaloba dTestu nemá přímý vliv na jednotlivé zákazníky a nelze se k ní individuálně přidat. Pokud ale soud rozhodne o protiprávnosti jednání operátora, může to zpochybnit všechny následovné změny podmínek a smluv.

Pro spotřebitele stále platí, že změně mohou čelit ukončením smlouvy, ale operátor bude chtít pokutu za předčasné ukončení. Proti té se lze postavit v řízení před Českým telekomunikačním úřadem o tzv. námitce proti vyřízení reklamace.

Vyměňte operátora, když mění podmínky

Mobilní operátoři mají oproti jiným podnikatelům velkou výhodu, mohou si totiž měnit smlouvy se zákazníky, prakticky jak chtějí. Umožňuje jim to zákon o elektronických komunikacích, který požaduje pouze to, aby zákazník o změně věděl a pokud se smlouva mění k horšímu, měl možnost ji ukončit.

Operátoři této možnosti využívají poměrně často a přitom se nejedná o kosmetické úpravy smluv, ale o tak podstatné věci, jako je způsob účtování nebo cena. Ačkoliv si my i Český telekomunikační úřad myslíme, že postup operátorů není vždy v souladu s právem, jediným prostředkem, jak jim zákazník může účinně čelit, je nepodřídit se a smlouvu ukončit.

Častým steskem spotřebitelů je skutečnost, že se svému operátorovi zavázali například na dva roky, ale tarif či podmínky jim přestaly během doby vyhovovat. Smlouvu na dobu určitou lze sice vypovědět kdykoliv, ale spotřebitel musí zaplatit odstupné ve výši jedné pětiny zbývajícího paušálu, což nebývá malá částka. Smlouvy se po vypršení závazku samy obnovují na stejnou dobu a spotřebitel tedy bez sankce může říct dost jen jednou za dva roky. Nepravidelně můžeme dát operátorovi vale právě při změně podmínek.

Spotřebitelé, kteří využijí možnost ukončení smlouvy při jednostranných změnách, mají ještě jednu výhodu - smlouvu lze ukončit k datu účinnosti nových podmínek, telefonní číslo se tedy uvolňuje pro přenos k jinému operátorovi daleko rychleji než v případě běžné výpovědi.

Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR sice zvažuje, že zákon o elektronických komunikacích upraví tak, aby se doba mezi výpovědí a přechodem k jinému operátorovi zkrátila na 4 dny ve všech případech, ale legislativní proces je teprve na začátku.

Nepřiměřeně dlouhá výpovědní doba je jedním z aspektů, které brání účinným a rychlým změnám operátorů. Účel právní úpravy má spočívat v tom, že pokud se mi jedna služba nelíbí, využiji jiného dodavatele. Zkrátka stejně tak, jako když se rozhodnu chodit do jiného obchodu pro rohlíky.

Když operátor smlouvu mění v náš neprospěch, máme na rozmyšlení jen dobu od oznámení změny do její účinnosti. Pak se to již bere tak, že souhlasíme a už se nelze snadno vyvázat.

Článek dTest, o.p.s. ze dne 13. července 2016 - středa

Další články dTest, o.p.s.

Všechna firemní zařízení Android pod kontrolou