Televizory s UHD mohou nabídnout nezvykle ostrý a detailní obraz. Jejich největším problémem ale je, že k nim není snadné sehnat obrazový materiál v patřičném rozlišení, aby je bylo možné plně využít.
Od plošného vysílání v UHD kvalitě Českou republiku dělí mnoho let. Proto je nutné stále počítat se signálem v obyčejném vysokém a v některých případech jen ve standardním rozlišení. Ani bluray disky v tuto chvíli UHD kvalitu nenabízejí a zatím není úplně jasné, kdy se situace změní. Další možností je přehrávání videí z internetu. Některé online služby již v omezené míře repertoár v UHD kvalitě nabízí.
V České republice jsou však kromě Youtube zatím nedostupné. V současnosti je tak UHD obrazovka využitelná převážně ke sledování vlastního obsahu pořízeného kamerou, fotoaparátem či mobilním telefonem s podporou záznamu v rozlišení 4K.
"Nabídka televizorů s ultra vysokým rozlišením se stále rozrůstá a kromě drahých top modelů čím dál častěji zahrnuje i dostupnější přístroje střední třídy. Většině spotřebitelů ale i v následujících letech plně postačí klasické Full HD televize. Pro běžného spotřebitele však příliš důvodů pořizovat nový televizor s vyšším rozlišením zatím neexistuje. Navíc rozdíl mezi UHD a Full HD je patrný jen při bližším pohledu a spíše na větších obrazovkách. V obvyklých sledovacích vzdálenostech je pro lidské oko přínos ultra vysokého rozlišení obtížněji rozpoznatelný a od určité, do jisté míry individuální, hranice pak nepostřehnutelný," říká Hana Hoffmannová, šéfredaktorka spotřebitelského časopisu dTest, který otestoval UHD televizory střední velikosti s úhlopříčkou 102 až 109 cm a velké modely s diagonálou 127 a 140 cm v ceně do šedesáti tisíc korun.
Nová technologie Ultra HD přináší čtyřikrát vyšší rozlišení než současný standard Full HD. Tedy zhruba osm miliónů obrazových bodů (3840 x 2160) oproti dvěma miliónům u Full HD (1920 x 1080) či pouhým 0,4 miliónu v případě standardního rozlišení (720 x 576). Faktem je, že všechny vybrané televizory s UHD svými výkony v testu přesvědčily.
Pokud do nich pustíte signál v adekvátním rozlišení, skutečně nabídnou nezvykle ostrý a detailní obraz. Řada z nich získala za reprodukci obrazu v ultra vysokém rozlišení velmi dobré známky. Živými a vyváženými barvami uchvátily zejména televizory Samsung v čele s modelem UE55JU7002, ale také LG 55UF7707 či Panasonic TX-40CX800E.
Důležitým aspektem je dále zvuk televizorů. Dobrý zvuk má více než polovina testovaných televizorů, přičemž obecně o něco lépe si vedly ty s větší úhlopříčkou. Kvalitou reprodukce vyniká zejména drahý Samsung UE55JU7002, který si za živý, bohatý zvuk s dobrými basy vysloužil velmi dobrou známku. Pozadu nezůstávají ani některé levnější přístroje, například LG 55LF580V. Mezi televizory středních rozměrů pak vedou LG 42LF652V a Samsung UE40JU6400. Naopak velmi špatný, slabý a celkově nepříjemný zvuk se line z modelů Sencor SLE 40F82M4 a Orava LT-1395 LED A92B.
Druhým trendem jsou prohnuté obrazovky. Výrobci v jejich souvislosti hovoří o bohatém diváckém zážitku, ale testy zatím jasné potvrzení nepřinesly. Zakřivený tvar je tedy spíše otázkou designu a vkusu. Za určitých okolností může mít navíc i jisté menší neduhy, jako jsou rušivé odrazy zdrojů světla při pohybech hlavy nebo deformovanější obraz při pohledu z boku.
Poměrně vzácné jsou stále televizory s technologií OLED, které nabízí vynikající pozorovací úhly. Při pohledu ze stran u nich nedochází ke znatelnému poklesu kontrastu či barevným odchylkám. Také jsou schopné zobrazit sytější černou než běžné LCD televizory s LED podsvícením. Nevýhodou je však vysoká cena této technologie. Jediný testovaný OLED (a zároveň zakřivený) model LG 55EC930V stojí i po výrazném zlevnění zhruba 50 tisíc korun.
Článek dTest, o.p.s. ze dne pondělí 30. listopadu 2015
Souhlas s použitím cookies nebo zaplať!
Digitální obsah a služby ve vztahu ke spotřebiteli
Zpracování osobních údajů na Facebooku a Instagramu není v souladu s GDPR
DSA přináší nové povinnosti poskytovatelům online zprostředkovatelských služeb
Nekalé obchodní praktiky společnosti Meta
Ne děravé regulaci umělé inteligence
Umělá inteligence přináší otázky i v oblasti ochrany osobních údajů
Umělá inteligence a její dopady na ekonomické chování spotřebitelů
Řešení stížnosti na WhatsApp orgány EU je pro spotřebitele zklamáním
Jak reklamovat digitální obsah
Uzavírání smluv výhradně po telefonu již není možné
Akt o datech z hlediska práv spotřebitelů a GDPR
Nová pravidla upravují regulace pro sdílení videoobsahu
Pozor na podvody na Facebook Marketplace
Umělá inteligence z pohledu spotřebitele
Kdy a jak se vyplatí jít do předplacené telefonní karty
Jak spotřebitelé a obchodníci žijí s cookies
Datové schránky s fikcí doručení i v komunikaci soukromé povahy
Negativní dopady současného modelu cílené reklamy založené na sledování
Test 25 antivirů pro Windows a 11 pro macOS
Vaše osobní údaje na internetu v kontextu s GDPR
Jak reklamovat nekvalitní internetové připojení
Jak na bezpečné platby za online nákupy na e-shopu
Při změně operátora se snažte dodržet pár dobrých pravidel
Test antivirů pro Windows a macOS
Dozorový úřad DPC vyšetřuje stížnost na Google kvůli sledování polohy
Fotografie z mobilů svou kvalitou často předčí snímky z levných kompaktů
Jak vybrat správný e-shop a nespálit se
Stále drahá data i volání českých mobilních operátorů
Online hra poradí, jak chránit osobní data na internetu
Nekalé praktiky pro sledování polohy uživatelů jsou v rozporu s GDPR
Jak se studenti vyznají džungli smluv českých mobilních operátorů
Pokuste se změnit trh s mobilními tarify
Nové tarify T-Mobile a Vodafone uživatele nenadchnou
Mobilní data nejsou v Česku drahá, v Polsku jsou ale extrémně levná
Výzva operátorům ke změně cenové politiky
Budeme mít férové operátory i ceny za mobilní služby?
Jak to bude fungovat po zrušení roamingových poplatků v EU
Mobilní služby v Česku jsou nejdražší v EU
T-Mobile vyhrožuje exekucí a posílá vymahače pro neoprávněně sjednané pokuty
Kauza O2 ve věci jednostranné změny smlouvy se vrací Obvodnímu soudu pro Prahu 4
Firmy stále používají v komunikaci se zákazníky drahé telefonní linky
O2 se snaží zbavit zákazníka, který reklamuje zdražení jeho služeb
O2 opět porušuje zákon nevyžádanou aktivací neomezeného volání
Nezákonné poplatky za dokupování mobilních dat bude muset Vodafone vracet