logo Český telekomunikační úřad

Výroční zpráva ČTÚ za rok 2011

ČTÚ zveřejnil Výroční zprávu za rok 2011, ve které shrnuje stav jednotlivých částí trhu elektronických komunikací a poštovních služeb a popisuje plnění úkolů vyplývajících z povinností a kompetencí ČTÚ včetně mezinárodních aktivit.

V roce 2011 ČTÚ věnoval významnou pozornost mobilnímu trhu. V zájmu podpory jeho dalšího rozvoje se rozhodl zařadit do regulace nový velkoobchodní trh originace mobilního volání. Na základě analýzy tohoto trhu, jejíž dokončení ČTÚ předpokládá v roce 2012, by pak bylo možné stanovit podmínky pro vstup nových hráčů typu mobilních virtuálních operátorů na trh.

Na podporu dalšího rozvoje technologické platformy služeb mobilního trhu ČTÚ dále připravil a předložil vládě návrh postupu při zajištění vybraných částí správy spektra se zaměřením na podporu poskytování nových služeb vysokorychlostního přístupu k internetu prostřednictvím nových sítí čtvrté generace. Poté, co vláda předložený návrh schválila, zahájil přípravu konkrétních podmínek výběrového řízení (aukce) na kmitočty z pásem 800, 1800 a 2600 MHz.

Návrh podmínek v podobě tzv. Základních principů ČTÚ zveřejnil na počátku září 2011 k připomínkám. Na jejich základě pak byl na podzim uspořádán workshop. S cílem zajistit odbornou podporu procesu přípravy výběrového řízení uzavřel ČTÚ v závěru roku 2011 smlouvu s poradenskou společností Grant Thornton Advisory, která byla vybrána v otevřeném zadávacím řízení. V současné době probíhá veřejná konzultace konkrétních podmínek aukce.

V oblasti správy spektra byl rok 2011 rokem, kdy bylo dosaženo plánovaných cílů v pokrytí obyvatel signálem digitálního televizního vysílání a vypnuta podstatná část analogového televizního vysílání. Podařilo se tak de facto naplnit cíle Technického plánu přechodu zpracovaného v roce 2008 Úřadem.

V průběhu roku 2011 se ČTÚ ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu aktivně účastnil procesu přípravy návrhu novely zákona o poštovních službách, a zejména pak projednávání a schvalování návrhu tzv. implementační novely zákona o elektronických komunikacích. Její přijetí na konci roku 2011 upravilo některé postupy pro výkon regulace a především rozšířilo kompetence Úřadu v oblasti ochrany spotřebitelů.

Činnosti na úseku ochrany spotřebitelů služeb elektronických komunikací a poštovních služeb věnoval ČTÚ v loňském roce trvalou pozornost. Z celkového počtu 213830 správních řízení vedených v průběhu roku 2011 bylo rozhodnutí vydáno v 66431 správních řízeních a Úřad uložil pokuty v souhrnné výši cca 8,8 mil. Kč. Mimo správní řízení řešil Úřad cca 2000 stížností především na kvalitu služeb.

V zájmu zvýšení transparentnosti cen pro uživatele služeb elektronických komunikací formuloval ČTÚ podmínky pro akreditaci cenových kalkulátorů. Využil přitom zkušenosti vybraných zahraničních regulačních orgánů, které takový nástroj pro uživatele rovněž sami nebo zprostředkovaně zajišťují.

Hospodaření ČTÚ v průběhu roku 2011 vycházelo ze stanoveného rozpočtu. Dosažené příjmy ve výši 1142673,47 tis. Kč překročily stanovený závazný ukazatel a dosáhly 110,7 % upraveného rozpočtu.

Naopak na výdajové straně rozpočtu ČTÚ za rok 2011 uspořil, když výdaje byly čerpány v objemu 587253,20 tis. Kč, tedy pouze na 93,47 % upraveného rozpočtu. Průměrný přepočtený počet zaměstnanců v roce 2011 byl 442 zaměstnanců.

Další informace o úkolech, které ČTÚ plnil v průběhu roku 2011 v oblasti elektronických komunikací či poštovních služeb, tak i další informace související se zajištěním chodu ČTÚ, jsou uvedeny v jednotlivých kapitolách Výroční zprávy. Komplexní údaje této Výroční zprávy je možno doplnit i dalšími detailními poznatky ze standardních činností a konkrétních rozhodnutí Úřadu, které jsou průběžně prezentovány v Měsíčních monitorovacích zprávách.

Monitorovací zprávy tvoří již od roku 2006 víceletou ucelenou řadu, která je nepochybně pro odbornou a podnikatelskou veřejnost oceňovaným zdrojem relevantních a validních informací i výrazem důsledného transparentního výkonu státní správy v oboru elektronických komunikací.

Dále Český telekomunikační úřad ve své zprávě informuje o personálním zabezpečení činnosti Úřadu, hospodářských výsledcích a o plnění stanovených ukazatelů rozpočtu pro rok 2011.

Nedílnou součástí zprávy jsou rovněž Výroční zpráva o univerzální službě, Výroční zpráva o poskytování informací podle zákona o svobodném přístupu k informacím a souhrnná informace o postupu ČTÚ při vyřizování stížností podle zákona o správním řádu.

Další články k tématům - analýza - digitalizace - kalkulátor - regulace - spotřebitel - telefonie - televize - workshop - zákon

Článek Český telekomunikační úřad ze dne středa 25. dubna 2012

Další články od Český telekomunikační úřad

Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy

ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání

Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech

Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích

Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing

DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb

Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu

Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách

Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání

Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory

VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení

Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem

Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188

Mobilní trh očima spotřebitelů

Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná

Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty

Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G

Spolupráce ČTÚ a Správy železnic

Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací

Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě

Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz

Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+

ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb

NetTest pro iOS

NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu

Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno

Změny v nároku na zvýhodněné ceny za volání a službu přístupu k internetu

Rizika prémiových služeb

Průvodce nařízením P2B pro poskytovatele online platforem a internetových vyhledávačů

Roaming v nečlenských zemích EU

ČTÚ vyhodnotil stížností na nekvalitní TV signál

Jak odstoupit od smlouvy uzavřené na dálku nebo mimo obchodní prostory firmy

Úspěšný rok činnosti Telekomunikační akademie

Uzavírání smluv na dálku a mimo obchodní prostory

Online platformy a vyhledavače pod dohledem ČTÚ

Výsledky kontroly poskytovatelů služby přístupu k internetu

Marek Ebert - nový předseda Rady ČTÚ

O2 bude poskytovat speciální koncová zařízení pro zdravotně postižené

Cenově zvýhodněné telco služby pro zdravotně postižené a osoby s nízkými příjmy

Mobilní aplikace NetTest

Posílení role ČTÚ v řešení sporů

Jak řešit nekvalitní příjem televize nebo rozhlasu

Automatická migrace na nový tarif operátorem

Jak na odvolání obecného souhlasu ke kontaktování za účelem marketingových nabídek

Jak správně reklamovat telekomunikační a poštovní služby

Manuál ČTÚ radí, jak na nevyžádané marketingové hovory

Automatické prodloužení účastnické smlouvy operátorem

Na co si dát pozor při používání zesilovačů mobilního signálu

Cenové zvýhodnění pro osoby se zvláštními sociálními potřebami

Komerční digitální rozhlasové vysílání