logo

Výroční zpráva ČTÚ za rok 2011

ČTÚ zveřejnil Výroční zprávu za rok 2011, ve které shrnuje stav jednotlivých částí trhu elektronických komunikací a poštovních služeb a popisuje plnění úkolů vyplývajících z povinností a kompetencí ČTÚ včetně mezinárodních aktivit.

V roce 2011 ČTÚ věnoval významnou pozornost mobilnímu trhu. V zájmu podpory jeho dalšího rozvoje se rozhodl zařadit do regulace nový velkoobchodní trh originace mobilního volání. Na základě analýzy tohoto trhu, jejíž dokončení ČTÚ předpokládá v roce 2012, by pak bylo možné stanovit podmínky pro vstup nových hráčů typu mobilních virtuálních operátorů na trh.

Na podporu dalšího rozvoje technologické platformy služeb mobilního trhu ČTÚ dále připravil a předložil vládě návrh postupu při zajištění vybraných částí správy spektra se zaměřením na podporu poskytování nových služeb vysokorychlostního přístupu k internetu prostřednictvím nových sítí čtvrté generace. Poté, co vláda předložený návrh schválila, zahájil přípravu konkrétních podmínek výběrového řízení (aukce) na kmitočty z pásem 800, 1800 a 2600 MHz.

Návrh podmínek v podobě tzv. Základních principů ČTÚ zveřejnil na počátku září 2011 k připomínkám. Na jejich základě pak byl na podzim uspořádán workshop. S cílem zajistit odbornou podporu procesu přípravy výběrového řízení uzavřel ČTÚ v závěru roku 2011 smlouvu s poradenskou společností Grant Thornton Advisory, která byla vybrána v otevřeném zadávacím řízení. V současné době probíhá veřejná konzultace konkrétních podmínek aukce.

V oblasti správy spektra byl rok 2011 rokem, kdy bylo dosaženo plánovaných cílů v pokrytí obyvatel signálem digitálního televizního vysílání a vypnuta podstatná část analogového televizního vysílání. Podařilo se tak de facto naplnit cíle Technického plánu přechodu zpracovaného v roce 2008 Úřadem.

V průběhu roku 2011 se ČTÚ ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu aktivně účastnil procesu přípravy návrhu novely zákona o poštovních službách, a zejména pak projednávání a schvalování návrhu tzv. implementační novely zákona o elektronických komunikacích. Její přijetí na konci roku 2011 upravilo některé postupy pro výkon regulace a především rozšířilo kompetence Úřadu v oblasti ochrany spotřebitelů.

Činnosti na úseku ochrany spotřebitelů služeb elektronických komunikací a poštovních služeb věnoval ČTÚ v loňském roce trvalou pozornost. Z celkového počtu 213830 správních řízení vedených v průběhu roku 2011 bylo rozhodnutí vydáno v 66431 správních řízeních a Úřad uložil pokuty v souhrnné výši cca 8,8 mil. Kč. Mimo správní řízení řešil Úřad cca 2000 stížností především na kvalitu služeb.

V zájmu zvýšení transparentnosti cen pro uživatele služeb elektronických komunikací formuloval ČTÚ podmínky pro akreditaci cenových kalkulátorů. Využil přitom zkušenosti vybraných zahraničních regulačních orgánů, které takový nástroj pro uživatele rovněž sami nebo zprostředkovaně zajišťují.

Hospodaření ČTÚ v průběhu roku 2011 vycházelo ze stanoveného rozpočtu. Dosažené příjmy ve výši 1142673,47 tis. Kč překročily stanovený závazný ukazatel a dosáhly 110,7 % upraveného rozpočtu.

Naopak na výdajové straně rozpočtu ČTÚ za rok 2011 uspořil, když výdaje byly čerpány v objemu 587253,20 tis. Kč, tedy pouze na 93,47 % upraveného rozpočtu. Průměrný přepočtený počet zaměstnanců v roce 2011 byl 442 zaměstnanců.

Další informace o úkolech, které ČTÚ plnil v průběhu roku 2011 v oblasti elektronických komunikací či poštovních služeb, tak i další informace související se zajištěním chodu ČTÚ, jsou uvedeny v jednotlivých kapitolách Výroční zprávy. Komplexní údaje této Výroční zprávy je možno doplnit i dalšími detailními poznatky ze standardních činností a konkrétních rozhodnutí Úřadu, které jsou průběžně prezentovány v Měsíčních monitorovacích zprávách.

Monitorovací zprávy tvoří již od roku 2006 víceletou ucelenou řadu, která je nepochybně pro odbornou a podnikatelskou veřejnost oceňovaným zdrojem relevantních a validních informací i výrazem důsledného transparentního výkonu státní správy v oboru elektronických komunikací.

Dále Český telekomunikační úřad ve své zprávě informuje o personálním zabezpečení činnosti Úřadu, hospodářských výsledcích a o plnění stanovených ukazatelů rozpočtu pro rok 2011.

Nedílnou součástí zprávy jsou rovněž Výroční zpráva o univerzální službě, Výroční zpráva o poskytování informací podle zákona o svobodném přístupu k informacím a souhrnná informace o postupu ČTÚ při vyřizování stížností podle zákona o správním řádu.

Další články k tématům - analýza - digitalizace - kalkulátor - regulace - spotřebitel - telefonie - televize - workshop - zákon

Článek ze dne 25. dubna 2012 - středa

Další články od Český telekomunikační úřad

Mobilní aplikace NetTest

Posílení role ČTÚ v řešení sporů

Jak řešit nekvalitní příjem televize nebo rozhlasu

Automatická migrace na nový tarif operátorem

Jak na odvolání obecného souhlasu ke kontaktování za účelem marketingových nabídek

Jak správně reklamovat telekomunikační a poštovní služby

Manuál ČTÚ radí, jak na nevyžádané marketingové hovory

Automatické prodloužení účastnické smlouvy operátorem

Na co si dát pozor při používání zesilovačů mobilního signálu

Cenové zvýhodnění pro osoby se zvláštními sociálními potřebami

Komerční digitální rozhlasové vysílání

Vyjádření pedsedkyně Rady ČTÚ k jednání s ministrem průmyslu a obchodu

K přenositelnosti čísel nebo přístupu k internetu se váže i právo na paušální náhradu

Jak postupovat při změně poskytovatele služby přístupu k internetu

Jednostranná změna smlouvy musí být oznámena jasně a srozumitelně

ČTÚ navrhuje dočasnou regulaci velkoobchodního trhu přístupu k mobilním službám

Telekomunikační akademie stále rozšiřuje své aktivity

Podvodné telefonáty s podvržením čísla volajícího

Úmrtím účastníka jeho smlouva s operátorem automaticky nezaniká

Jak správně měřit rychlost internetu s nástrojem NetTest

Klidné volání a datování v EU pokračuje

Změny v oblasti správy čísel posílí ochranu spotřebitele

NetTest pomáhá zlepšovat kvalitu služby přístupu k internetu v ČR

Výsledky měření pokrytí železničních koridorů a dálnic signálem mobilních sítí

Co přináší novela zákona o elektronických komunikacích pro podnikatele

Telemarketing podle nových pravidel

Co je a není neomezený tarif

Co se mění v oblasti elektronických komunikací od 1. ledna 2022

Kontrola plnění závazků z aukce 4G

Vysoké pokuty za zneužívání tísňových linek

Měřicí nástroj NetTest má za sebou první měsíc provozu

Nenechte se zpomalit a plaťte jen za skutečnou rychlost internetu

NetTest - certifikované měření kvality přístupu k internetu

Nová edukativní videa Telekomunikační akademie ČTÚ

Schválení novely zákona o elektronických komunikacích posiluje ochranu spotřebitele

ČTÚ podporuje schválení novely Zákona o elektronických komunikacích v původní verzi

Nekvalitní antény způsobují problémy s příjmem DVB-T2

Přísnější pravidla pro telemarketing nelikvidují byznys

Senát neschválil transpoziční novelu zákona o elektronických komunikacích

Nevyžádané marketingové hovory

Jak je to se zpolatněním při volání na covid informační linku 1221

Obnova telekomunikační infrastruktury v oblastech postižených tornádem

Telefony a speciální zařízení za dostupnou cenu pro osoby se zdravotním postižením

Pozor na podvodné telefonáty s podvržením čísla volajícího

Nástroje detekce ve veřejných komunikačních sítích pro potřeby Vojenského zpravodajství

Pokuty za neplnění podmínek všeobecného oprávnění

Blokace nepovolených internetových her

Srovnávací nástroj cen a kvality služeb

Sankce za nedodržení úpravy smluv přístupu k internetu

ČTÚ spustil srovnávací nástroj cen a kvality služeb

Nabídka zaměstnání