Využívání sociálních sítí přispívá podle zaměstnanců k vyvážení pracovního a soukromého života a chtěli by je běžně používat během pracovní doby. Vnitřní IT předpisy jsou ve firmách v rozporu s představami zaměstnanců, kteří je proto také často ani neakceptují. Vyplývá to ze studie Connected World Report, kterou zpracovala společnost Cisco.
Pravidla IT ve firmách
Podle studie Connected World Report, kterou zveřejnila společnost Cisco, má většina společností (82 procent) jasně definovaná IT pravidla, avšak 24 procent zaměstnanců o nich ani neví. Více než třetina (35 procent) respondentů, kteří je zavedená mají, uvedla, že jim IT oddělení neposkytlo vysvětlení, k čemu tato pravidla slouží.
Většina zaměstnanců (64 procent) obeznámených s těmito pravidly se domnívá, že by se měla pravidelně aktualizovat, aby odrážela současné potřeby pracovního prostředí. Až 41 procent zaměstnanců, kteří přiznali, že interní IT předpisy někdy porušili, uvedlo, že důvodem byla nezbytnost použít zakázané aplikace pro svůj lepší pracovní výkon. Každý pátý respondent zdůvodnil své porušení pravidel tím, že předpokládal, že IT oddělení nedostatečně kontroluje jeho uživatelské chování.
"Většina společností má interní IT předpisy, ale zaměstnanci o nich mnohdy ani nevědí. A ti co o nich vědí, je často nepovažují za aktuální a odpovídající dnešní situaci. V důsledku toho jsou pak tyto předpisy porušovány. S rostoucím rozložením pracovní síly a s tím, jak se technologie stále více stávají běžnou součástí našich životů, roste také důležitost aktualizace interních předpisů, aby odpovídaly potřebám zaměstnanců zvyklým na využívání těchto technologií a zároveň aby zohledňovaly bezpečnostní rizika," řekl Nasrin Rezai, Senior Director pro bezpečnost Cisco Systems.
Sociální sítě na pracovišti
Studie se rovněž zaměřila na to, jak zaměstnanci vnímají sociální sítě na pracovišti. Polovina (51 procent) se jich domnívá, že sociální sítě s prací přímo souvisejí a zároveň přispívají k vytvoření rovnováhy mezi pracovním a soukromým životem. Proto by si 64 procent zaměstnanců přálo, aby jim zaměstnavatel povolil jejich užívání v pracovní době. Podle studie je však skutečnost zatím jiná, jelikož 41 procent respondentů uvedlo, že nesmí v práci používat Facebook a 35 procent má zakázán Twitter.
Mobilita a flexibilita zaměstnanců
Podle studie není 60 procent respondentů přesvědčeno, že musí pracovat přímo z kanceláře firmy, aby podali dobrý pracovní výkon, a 66 procent očekává, že možnosti využívat více druhů zařízení k připojení do firemní sítě a aplikacím se budou rozšiřovat. Téměř polovina (45 procent) zaměstnanců, kteří již aplikace na dálku a připojení do firemní sítě využívají, připustila, že díky tomu jsou ochotni pracovat o dvě až tři hodiny denně více.
Pro zaměstnance je možnost pracovat na dálku klíčová. Podle studie by 66 procent respondentů upřednostnilo přijmout pracovní místo s menším platem, pokud by měli více volnosti ve využívání mobilních zařízení, přístup k sociálním sítím a možnost pracovat na dálku.
Zaměstnavatelé se na práci na dálku dívají spíše skepticky. Téměř polovina jich uvedla, že jejich společnost není dostatečně připravena ji podpořit, a to především kvůli nedostatečně zavedeným pravidlům a technologiím. Jejich největší obavou je bezpečnost (57 procent), rozpočet (34 procent) a zkušenosti zaměstnanců (17 procent).
Zaměstnanci a bezpečnost
Otázku bezpečnosti opravdu někteří zaměstnanci neřeší. Více než polovina jich připustila, že někdy umožnili třetí osobě používat jejich firemní zařízení, aniž by je při tom hlídali. Zhruba 19 procent respondentů uvedlo, že si všimli, že jim na veřejnosti cizí člověk pozoruje monitor. Na druhou stranu 19 procent zaměstnanců přiznalo, že je nikdy nenapadlo zkontrolovat své okolí. Podle IT manažerů nejsou pracovníci příliš zodpovědní, jelikož 26 procent jich uvedlo, že jedna čtvrtina zařízení, které měli zaměstnanci k dispozici, se během posledního roku ztratila či byla ukradena.
Studie Connected World Report vychází z výzkumu, kterého se zúčastnilo 2600 pracovníků a IT manažerů v 13 zemích - USA, Mexiko, Brazílie, Velká Británie, Francie, Španělsko, Německo, Itálie, Rusko, Čína, Indie, Japonsko a Austrálie.
Studii realizovala pro společnost Cisco americká firma InsightExpress.
Článek ze dne 26. listopadu 2010 - pátek
První VoIP hovor bez použití pozemní infrastruktury
Cloudové služby bude do tří let využívat většina firem
Cisco na prvním místě v žebříčku COOL IT Greenpeace
Videokonference ušetří přes dva měsíce produktivního času ročně
Cisco a BMC Software: strategická aliance pro cloudová řešení
Podle studie Cisco Connected World Report zaměstnanci preferují práci na dálku
Cisco prodalo už 30 milionů IP telefonů
Cisco SocialMiner: řešení pro online analýzu služeb Web 2.0
NIX.CZ inovovuje svou vnitřní strukturu
Broadband Quality Study: ČR je v žebříčku kvality a dostupnosti broadbandu na 23 místě světa
Cisco rozšiřuje portfolio produktů pro Borderless Networks
Application Velocity: nová síťová služba Cisco
Center of Excellence: Cisco v Praze otevřelo mezinárodní centrum vzdálené podpory
Cisco rozšiřuje portfolio produktů a služeb pro SMB
TelePresence pro domácnost s Cisco umi
Kurzy Cisco Networking Academy pro podporu nových pracovních míst v oborech IT
TANDBERG Movi 4 a Movi Mac: videokonference v HD kvalitě na běžném počítači
Cisco inovuje portfolio služeb a řešení pro datová centra
Cisco rozšíří portfolio řešení pro přenos videa přes IP síť
Pohled do budoucna IT s futurologem Davem Evansem
Cisco Midyear Security Report: svět IT bezpečnosti se mění
Cisco a NetApp uvádí end-to-end FCoE s certifikací od VMware
Videokonference pomáhají podnikání
Cisco a American Express Business Travel spolupracují při poskytování služeb TelePresence
250000 dolarů pro vítěze soutěže I-Prize
Cisco Cius, tablet pro zjednodušení mobilní spolupráce ve firmách