logo dTest, o.p.s.

Jak na bezpečné platby za online nákupy na e-shopu

Při nakupování na internetu můžete volit oblíbenou formou dobírky nebo řadu jiných online platebních metod, které jsou rychlejší a pohodlnější. Čemu je ale přitom věnovat náležitou pozornost a jak zvýšit bezpečnost placením kartou bez zbytečných problémů?

Pro online platbu vám stačí běžná platební karta s povoleným placením na internetu a dostatečným limitem. Platba kartou však bez další úrovně zabezpečení přináší riziko zneužití, protože při ní uživatel zadává nejen číslo karty, ale také CVV či CVC kódy - tedy údaje, se kterými může platit kdokoliv, komu se dostanou do ruky.

Proto k placení kartou používejte ideálně prostředí zprostředkovatelů plateb, jako jsou například GoPay nebo GP webpay. Zadávání údajů o kartě v prostředí e-shopu, zvláště pak zahraničního, se raději vyhýbejte.

Vždy si zkontrolujte, že e-shop i stránka, na které zadáváte osobní a platební údaje, mají na začátku své internetové adresy https. Přenos informací v takovém případě totiž probíhá v šifrované podobě. Pokud zjistíte, že konkrétní e-shop nebo jiná služba nemá šifrovanou komunikaci, rozhodně zpozorněte a žádné údaje nezadávejte.

Ačkoliv absence certifikátu v mnoha případech představuje jen laxnost obchodníka, potenciální zneužití údajů o kartě by vás mohlo přijít draho. Setkat se můžete také s upozorněním webového prohlížeče, že certifikát je neplatný nebo vypršel. I v takovém případě je namístě opatrnost. Platbu raději neprovádějte, a buď kontaktujte obchodníka, nebo si najděte jiného.

"Bezpečnějším způsobem platby kartou je využití zabezpečení 3D-Secure, při kterém se obchodník pouze dozvídá, zda platba byla či nebyla provedena. Uživatel však nemá před zahájením platby možnost toto zabezpečení poznat a to, že jej obchodník proklamuje, nemusí nic znamenat. Některé banky zvyšují ochranu zasíláním autorizačních SMS nebo e-mailů s kódem, bez kterého není možné platbu provést," říká Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Dalším oblíbeným způsobem online plateb jsou takzvané internetové peněženky. Úhrada je prováděna většinou z kreditu, který jste si dobili kartou online, obyčejným převodem, nebo prostřednictvím propojení virtuální peněženky s vaší platební kartou.

Výhodou je, že obchodník se nedozví údaje o vaší kartě. Nejznámější internetovou peněženkou je PayPal, který funguje na principu zprostředkování platby. Je celosvětově rozšířen a často funguje v e-shopech, které své zboží nebo služby prodávají do zahraničí, k čemuž umožňuje i snadnou konverzi měny.

K platbě stačí mít na PayPalu založený účet a při objednávce potvrdit platbu v jeho vlastním prostředí. I v tomto případě je důležité nastavit bezpečné heslo, jednou za čas jej změnit a nastavit si vhodné limity.

Platit za online nákupy a služby je možné i pomocí běžného nebo prioritního převodu. V takovém případě však obchodník dostane informaci o provedené platbě až za několik dní.

Některé banky nabízejí online platby nebo zrychlené převody, při kterých je uživatel přesměrován do jeho internetového bankovnictví s předvyplněnou platbou, kterou stačí jen autorizovat.

Bank je ovšem hodně, a proto se s tímto způsobem platby lze nejčastěji setkat v rámci takzvaných platebních bran, které agregují více různých online plateb.

Článek dTest, o.p.s. ze dne středa 11. listopadu 2020

Další články od dTest, o.p.s.

Test sluchátek odhaluje nežádoucí chemikálie a problematické přísady

Kontroverzní Chat Control

Základní digitální práva spotřebitelů

Odlišnosti pravidel při nákup a reklamaci digitálního obsahu a služeb

Co nám skutečně říká cookie lišta

Manipulativní techniky v mobilních hrách mohou být nebezpečné

Spotřebitelé za výhodnější ceny často platí svými osobními údaji a soukromím

Úskalí personalizované reklamy a obsahu v online prostředí

Souhlas s použitím cookies nebo zaplať!

Digitální obsah a služby ve vztahu ke spotřebiteli

Zpracování osobních údajů na Facebooku a Instagramu není v souladu s GDPR

DSA přináší nové povinnosti poskytovatelům online zprostředkovatelských služeb

Nekalé obchodní praktiky společnosti Meta

Ne děravé regulaci umělé inteligence

Umělá inteligence přináší otázky i v oblasti ochrany osobních údajů

Umělá inteligence a její dopady na ekonomické chování spotřebitelů

Řešení stížnosti na WhatsApp orgány EU je pro spotřebitele zklamáním

Jak reklamovat digitální obsah

Uzavírání smluv výhradně po telefonu již není možné

Akt o datech z hlediska práv spotřebitelů a GDPR

Nástrahy mobilních plateb

Nová pravidla upravují regulace pro sdílení videoobsahu

Pozor na podvody na Facebook Marketplace

Umělá inteligence z pohledu spotřebitele

Kdy a jak se vyplatí jít do předplacené telefonní karty

Jak spotřebitelé a obchodníci žijí s cookies

Datové schránky s fikcí doručení i v komunikaci soukromé povahy

Negativní dopady současného modelu cílené reklamy založené na sledování

Test 25 antivirů pro Windows a 11 pro macOS

Vaše osobní údaje na internetu v kontextu s GDPR

Jak reklamovat nekvalitní internetové připojení

Jak na bezpečné platby za online nákupy na e-shopu

Při změně operátora se snažte dodržet pár dobrých pravidel

Dva roky s GDPR

Test antivirů pro Windows a macOS

Dozorový úřad DPC vyšetřuje stížnost na Google kvůli sledování polohy

Fotografie z mobilů svou kvalitou často předčí snímky z levných kompaktů

Jak vybrat správný e-shop a nespálit se

Stále drahá data i volání českých mobilních operátorů

Online hra poradí, jak chránit osobní data na internetu

Nekalé praktiky pro sledování polohy uživatelů jsou v rozporu s GDPR

Bezpečné platby na internetu

Jak se studenti vyznají džungli smluv českých mobilních operátorů

Pokuste se změnit trh s mobilními tarify

Nové tarify T-Mobile a Vodafone uživatele nenadchnou

Mobilní data nejsou v Česku drahá, v Polsku jsou ale extrémně levná

Výzva operátorům ke změně cenové politiky

Budeme mít férové operátory i ceny za mobilní služby?

Jak to bude fungovat po zrušení roamingových poplatků v EU

Mobilní služby v Česku jsou nejdražší v EU