ČTÚ vydal 11. února 2010 Měsíční monitorovací zprávu za měsíc leden 2010. Ve zprávě ČTÚ přináší přehled zásadních událostí v oblasti elektronických komunikací v České republice a zahraničí.
Dne 19. ledna 2010 zveřejnilo Ministerstvo průmyslu a obchodu hlavní teze připravované strategie Digitální Česko, která definuje aktivity státu v oblasti elektronických komunikací v dalším desetiletí. Hlavním cílem strategie je definování kroků, které v ČR povedou ke zjednodušení přístupu k vysokorychlostnímu internetu.
Dne 28. ledna se v Bruselu konalo první zasedání BEREC (Sdružení evropských regulačních orgánů v oblasti elektronických komunikací) a současně zřizovaného Úřadu (Office).
V lednu ČTÚ dále v průběhu ledna pokračoval ve správních řízeních o stanovení podniku s významnou tržní silou a o uložení nebo změně nápravných opatření v návaznosti na vydání opatření obecné povahy, kterými vydal analýzy trhu č. 2 - "Původ volání (originace) ve veřejné telefonní síti v pevném místě", trhu č. 3 - "Ukončení volání (terminace) v jednotlivých veřejných telefonních sítích poskytovaných v pevném místě" a trhu č. 7 - "Ukončení hlasového volání (terminace) v jednotlivých veřejných mobilních telefonních sítích".
Téma měsíce ledna jsou stížnosti účastníků, popřípadě uživatelů služeb elektronických komunikací v roce 2009
Za rok 2009 ČTÚ evidoval 1556 stížností, z toho 353 (22,6 %) stížností bylo nedůvodných a nedošlo k porušení zákona o elektronických komunikacích, 200 (12,9 %) stížností nebyl ČTÚ příslušný vyřídit a 1 003 (64,5 %) stížnosti vyřídil ČTÚ postupem podle zákona o elektronických komunikacích. ČTÚ za rok 2009 eviduje celkově o 11,1 % více stížností, než v roce 2008.
Podle předmětu stížností je patrné, že nejvíce stížností za rok 2009 je na vyúčtování ceny za služby, tj. 493 (31,7 %).
V roce 2009 došlo k meziročnímu nárůstu (o 23,0 %) počtu stížností na příjem TV signálu v souvislosti s digitalizací vysílání. Počet stížností klesal v návaznosti na postupné pokrytí území České republiky digitálním TV signálem.
V průběhu roku 2009 ČTÚ zaznamenal nárůst počtu stížností na službu přenesení čísla v mobilní síti v souvislosti s technickými potížemi při nasazení nového zákaznického systému společnosti Telefónica O2. Na základě podaných stížností jakož i vlastního šetření vydal ČTÚ dne 29. prosince 2009 rozhodnutí o uložení pokuty společnosti Telefónica O2 ve věci neplnění podmínek opatření obecné povahy č. OOP/10/07.2005-3, ve znění pozdějších změn.
Kontrolní činnost
ČTÚ v měsíci lednu provedl řadu kontrol v oblasti poskytování služeb a zajišťování sítí elektronických komunikací a vydal pokuty. Více ve vlastní monitorovací zprávě.
Český telekomunikační úřad současně v monitorovací zprávě informoval, že na základě upozornění regulátorů Belgie a Nizozemska na nedodržování podmínek pro vysílání tzv. kódu ATIS u lodí plujících na území těchto států pod českou vlajkou, provedl v loňském roce 19 kontrol na dodržování podmínek pro vysílání tzv. kódu ATIS. Ve dvou třetinách případů došlo k pochybení, často nebyl kód ATIS vysílán vůbec, případně byl vysílán kód jiný než stanovený v příslušném oprávnění lodní stanice.
Identifikační kódy ATIS (Automatic Transmitter Identification System - automatický systém pro identifikaci rádiových stanic na vodních cestách) přiděluje lodním stanicím ČTÚ, a tyto je musí používat v provozu na určených vodních cestách v České republice a na vodních cestách v zahraničí.
Článek Český telekomunikační úřad ze dne pátek 12. února 2010
Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy
ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání
Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech
Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích
Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing
DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb
Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu
Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách
Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání
Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory
VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení
Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem
Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188
Mobilní trh očima spotřebitelů
Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná
Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty
Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G
Spolupráce ČTÚ a Správy železnic
Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací
Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě
Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz
Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+
ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb
NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu
Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno
Změny v nároku na zvýhodněné ceny za volání a službu přístupu k internetu
Průvodce nařízením P2B pro poskytovatele online platforem a internetových vyhledávačů
Roaming v nečlenských zemích EU
ČTÚ vyhodnotil stížností na nekvalitní TV signál
Jak odstoupit od smlouvy uzavřené na dálku nebo mimo obchodní prostory firmy
Úspěšný rok činnosti Telekomunikační akademie
Uzavírání smluv na dálku a mimo obchodní prostory
Online platformy a vyhledavače pod dohledem ČTÚ
Výsledky kontroly poskytovatelů služby přístupu k internetu
Marek Ebert - nový předseda Rady ČTÚ
O2 bude poskytovat speciální koncová zařízení pro zdravotně postižené
Cenově zvýhodněné telco služby pro zdravotně postižené a osoby s nízkými příjmy
Posílení role ČTÚ v řešení sporů
Jak řešit nekvalitní příjem televize nebo rozhlasu
Automatická migrace na nový tarif operátorem
Jak na odvolání obecného souhlasu ke kontaktování za účelem marketingových nabídek
Jak správně reklamovat telekomunikační a poštovní služby
Manuál ČTÚ radí, jak na nevyžádané marketingové hovory
Automatické prodloužení účastnické smlouvy operátorem
Na co si dát pozor při používání zesilovačů mobilního signálu
Cenové zvýhodnění pro osoby se zvláštními sociálními potřebami