Způsob, jakým operátor O2 Czech Republic ve své síti zprostředkovával přístup ke službě Spotify, omezil práva svobodné volby koncového uživatele, což je praktika zakázaná evropským nařízením o síťové neutralitě.
Podle principu, upraveného Nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) 2015/2120 z 25. 11. 2015, mají koncoví uživatelé právo si zvolit, jaký obsah, aplikace či služby budou využívat prostřednictvím své služby přístupu k internetu.
Poskytovatelé služeb přístupu k internetu naopak mají povinnost nakládat s veškerým provozem stejně, bez diskriminace, omezení nebo narušování.
ČTÚ proto v již pravomocně ukončeném správním řízení nařídil O2 uvést smluvní podmínky do souladu s tímto nařízením.
Od června 2016 společnost O2 umožňovala svým zákazníkům získat zvýhodněné předplatné služby Spotify, a současně upravila způsob, jakým je v její mobilní síti nakládáno s daty, které jsou přenášeny při využívání této služby - uživatelům vybraných datových tarifů s objemovými limity nebyla tato data započítávána do objemu přenesených dat (jde o tzv. zero rating), zatímco ostatní data započítávána byla.
Kromě toho mohli uživatelé službu Spotify využívat i v době, kdy již vyčerpali svůj objemový limit a žádné jiné služby ani žádný jiný obsah na internetu pro ně již nebyl dostupný.
Pokud už se operátor rozhodne datový provoz omezovat datovým limitem, nesmí zvýhodňovat žádnou službu či aplikaci na úkor veškerého obsahu. Jestliže by poskytovatel chtěl objem přenesených dat v rámci čerpání určité služby nezapočítávat, potom nesmí touto výhodou omezovat ostatní služby či aplikace stejného charakteru.
ČTÚ proto ve správním řízení uložil společnosti O2 povinnost změnit uzavřené smlouvy tak, aby byly uvedeny do souladu s Nařízením.
Článek Český telekomunikační úřad ze dne úterý 24. dubna 2018
Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy
ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání
Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech
Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích
Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing
DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb
Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu
Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách
Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání
Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory
VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení
Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem
Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188
Mobilní trh očima spotřebitelů
Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná
Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty
Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G
Spolupráce ČTÚ a Správy železnic
Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací
Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě
Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz
Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+
ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb
NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu
Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno
Změny v nároku na zvýhodněné ceny za volání a službu přístupu k internetu
Průvodce nařízením P2B pro poskytovatele online platforem a internetových vyhledávačů
Roaming v nečlenských zemích EU
ČTÚ vyhodnotil stížností na nekvalitní TV signál
Jak odstoupit od smlouvy uzavřené na dálku nebo mimo obchodní prostory firmy
Úspěšný rok činnosti Telekomunikační akademie
Uzavírání smluv na dálku a mimo obchodní prostory
Online platformy a vyhledavače pod dohledem ČTÚ
Výsledky kontroly poskytovatelů služby přístupu k internetu
Marek Ebert - nový předseda Rady ČTÚ
O2 bude poskytovat speciální koncová zařízení pro zdravotně postižené
Cenově zvýhodněné telco služby pro zdravotně postižené a osoby s nízkými příjmy
Posílení role ČTÚ v řešení sporů
Jak řešit nekvalitní příjem televize nebo rozhlasu
Automatická migrace na nový tarif operátorem
Jak na odvolání obecného souhlasu ke kontaktování za účelem marketingových nabídek
Jak správně reklamovat telekomunikační a poštovní služby
Manuál ČTÚ radí, jak na nevyžádané marketingové hovory
Automatické prodloužení účastnické smlouvy operátorem
Na co si dát pozor při používání zesilovačů mobilního signálu
Cenové zvýhodnění pro osoby se zvláštními sociálními potřebami