ČTÚ očekává reflektování požadavků spotřebitelů - a to i s ohledem na stovky stížností. Úřad začátkem II. pololetí 2012 zahájí komplexní kontrolu smluvních podmínek a prověří, zda jsou v souladu s přijatou novelou zákona o elektronických komunikacích.
Mezi některé z mnoha problémů, se kterými se spotřebitelé ve svých stížnostech obracejí na ČTÚ, například patří špatné informování spotřebitelů o odebíraných službách, důležité informace skryté mimo smlouvu v drobným písmem psaných všeobecných podmínkách nebo nejasně a neprokazatelně formulované retenční nabídky.
Na základě těchto zkušeností Český telekomunikační úřad v minulých letech mnohokrát usiloval o posílení svých kompetencí při ochraně spotřebitelů. To se podařilo prosadit v novele zákona o elektronických komunikacích, přijaté v loňském roce.
Nové kompetence nyní využil předseda Rady Českého telekomunikačního úřadu a tento týden se písemně obrátil na generální ředitele mobilních operátorů. Vyzval je, aby věnovali maximální pozornost úpravě smluvních podmínek u svých služeb.
Úpravy by měly směřovat k vyšší informovanosti zákazníků a vyšší ochraně spotřebitele, jak to vyplývá z novely zákona o elektronických komunikacích. V případě, že smluvní podmínky neodpovídají nové právní úpravě, která významně posiluje práva spotřebitelů, Pavel Dvořák žádá, aby operátoři podmínky uvedli do souladu s touto novelou nejpozději do 1.7. 2012.
"Smluvní vztahy musí být upraveny tak, aby byly pro všechny spotřebitele srozumitelné a přehledné a aby spotřebitelé při uzavírání smluvního vztahu měli k dispozici všechny informace uložené zákonem o elektronických komunikacích", píše Pavel Dvořák. A pokračuje dále: "Ze smluvních vztahů musí být odstraněna všechna sporná a nejednoznačná ustanovení, která vyvolávají oprávněné stížnosti spotřebitelů a která mohou být nejen v rozporu se zákonem na ochranu spotřebitele a zákonem o elektronických komunikacích, ale také v rozporu s dobrými mravy."
Zákon č. 468/2011 Sb. nabyl účinnosti dne 1.1. 2012.
Článek Český telekomunikační úřad ze dne pátek 27. dubna 2012
Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích
Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing
DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb
Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu
Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách
Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání
Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory
VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení
Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem
Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188
Mobilní trh očima spotřebitelů
Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná
Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty
Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G
Spolupráce ČTÚ a Správy železnic
Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací
Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě
Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz
Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+
ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb
NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu
Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno
Změny v nároku na zvýhodněné ceny za volání a službu přístupu k internetu
Průvodce nařízením P2B pro poskytovatele online platforem a internetových vyhledávačů
Roaming v nečlenských zemích EU
ČTÚ vyhodnotil stížností na nekvalitní TV signál
Jak odstoupit od smlouvy uzavřené na dálku nebo mimo obchodní prostory firmy
Úspěšný rok činnosti Telekomunikační akademie
Uzavírání smluv na dálku a mimo obchodní prostory
Online platformy a vyhledavače pod dohledem ČTÚ
Výsledky kontroly poskytovatelů služby přístupu k internetu
Marek Ebert - nový předseda Rady ČTÚ
O2 bude poskytovat speciální koncová zařízení pro zdravotně postižené
Cenově zvýhodněné telco služby pro zdravotně postižené a osoby s nízkými příjmy
Posílení role ČTÚ v řešení sporů
Jak řešit nekvalitní příjem televize nebo rozhlasu
Automatická migrace na nový tarif operátorem
Jak na odvolání obecného souhlasu ke kontaktování za účelem marketingových nabídek
Jak správně reklamovat telekomunikační a poštovní služby
Manuál ČTÚ radí, jak na nevyžádané marketingové hovory
Automatické prodloužení účastnické smlouvy operátorem
Na co si dát pozor při používání zesilovačů mobilního signálu
Cenové zvýhodnění pro osoby se zvláštními sociálními potřebami
Komerční digitální rozhlasové vysílání
Vyjádření pedsedkyně Rady ČTÚ k jednání s ministrem průmyslu a obchodu
K přenositelnosti čísel nebo přístupu k internetu se váže i právo na paušální náhradu
Jak postupovat při změně poskytovatele služby přístupu k internetu