logo Český telekomunikační úřad

Reálná rychlost a kvalita připojení se od inzerovaných parametrů velmi liší

Poskytovatelé internetového připojení do smluv sice zapracovali Nařízení EU a nevyužívají zjevně zakázané praktiky, nicméně koncový uživatel stále není vždy transparentně informován o jeho kvalitě. ČTÚ proto navrhne stanovit parametry kvality těchto služeb a odchylek od skutečného výkonu.

Český telekomunikační úřad zveřejnil v uplynulých dnech zprávu o výsledcích sledování plnění Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2015/2120, kterým se stanoví opatření týkající se přístupu k otevřenému internetu, a to za období od 1. 5. 2019 do 30. 4. 2020.

S ohledem na výsledky sledování, které se týkají i vztahů mezi podnikateli, poskytujícími službu přístupu k internetu, a spotřebiteli, si ČTÚ dovoluje podat stručný výtah z této zprávy.

Jedná se již o čtvrtou výroční zprávu vypracovanou ČTÚ. V předchozích letech se ČTÚ zaměřoval především na kontrolu smluv poskytovatelů služeb, které musely obsahovat povinné náležitosti stanovené Nařízením, a na provádění osvěty - jak mezi koncovými uživateli, tak především mezi poskytovateli. V uplynulém období se ČTÚ významněji zaměřil na provádění technických měření kvality připojení k síti internet.

Zjištění ČTÚ v tomto směru svědčí o tom, že zpočátku se poskytovatelé snažili vyhovět podmínkám stanovených v Nařízení, avšak po určité době došlo ke stagnaci. Poskytovatelé formálně vyhověli Nařízení - do svých smluv zapracovali požadované údaje a nevyužívají zjevně zakázané praktiky.

Avšak z hlediska nabídky jejich služeb nedochází k žádnému dalšímu posunu směrem k plné informovanosti koncových uživatelů o skutečném výkonu jejich připojení k síti internet a smluvně garantované kvalitě tohoto připojení.

Na základě zjištění ČTÚ v uplynulém období lze naopak konstatovat, že se rozevírají nůžky mezi nadsazenými inzerovanými parametry kvality služeb, které mají za účel ovlivnit koncové uživatele ohledně jejich rozhodnutí uzavřít smlouvy, a reálně dosažitelným výkonem nabízeného připojení.

Proto ČTÚ považuje za nezbytné závazně stanovit definice parametrů kvality služby a odchylek od skutečného výkonu služby tak, aby poskytovatelé nemohli nadále lákat koncové uživatele na nereálnou kvalitu připojení.

Koncoví uživatelé by měli mít pro své rozhodování o výběru poskytovatele připojení k dispozici relevantnější a přehlednější informace, resp. měli by mít možnost efektivněji a účinněji zjednat nápravu.

ČTÚ na základě uvedených skutečností tedy v měsíci červnu přistoupil k zahájení veřejné konzultace k návrhu změny všeobecného oprávnění č. VOS/ 1/07.2005-9, kterým se stanoví podmínky k poskytování služeb elektronických komunikací.

V jejím rámci by byly závazným způsobem stanoveny definice základních kvalitativních parametrů služby připojení k síti internet a vztahy mezi těmito parametry.

Definice jednotlivých parametrů QoS a vztahů mezi nimi byly v uvedeném návrhu stanoveny v souladu s pokyny BEREC následovně: maximální, běžně dostupná a minimální rychlost definovaná ve smlouvě se vztahuje k inzerované rychlosti, a velké odchylky od výkonu služby přístupu k internetu se v případě jejího poskytování v pevném místě odvozují od běžně dostupné rychlosti.

Maximální rychlost nesmí být menší než hodnota inzerované rychlosti. Běžně dostupná rychlost musí odpovídat alespoň 60% hodnoty inzerované rychlosti.

Minimální rychlost musí odpovídat alespoň 30% hodnoty inzerované rychlosti.

V případě mobilních sítí se jedná o definice odhadované maximální a inzerované rychlosti, kde jsou velké odchylky definovány jako poklesy výkonu služby přístupu k internetu pod 25% hodnoty rychlosti inzerované.

Další články k tématům - BEREC - internet - QoS - rychlost připojení - smlouva

Článek Český telekomunikační úřad ze dne 22. července 2020 - středa

Další články od Český telekomunikační úřad

Nedostatky v aktualizaci smluvních podmínek operátorů

Kmitočty v pásmech 700 MHz a 3400 - 3600 MHz - vydraženo!

Novela zákona posiluje právní postavení podnikajících fyzických osob

Volání na barevné linky s vyjádřenou cenou vás může stát majlant

Způsob tarifikace i cena telefonních hovorů nepodléhají regulaci

Rychlostní parametry služeb musí být povinně odvozovány od inzerované rychlosti

Problematické jednání se zaměstnanci na prodejnách operátorů

Reálná rychlost a kvalita připojení se od inzerovaných parametrů velmi liší

Spotřebitel nepřijde o kredit při přenosu čísla

Rušení sankcí za předčasné ukončení smluv se týká i OSVČ

15 let ČTÚ

České sítě zvládají nárůst datového provozu

Kontroly dodržování podmínek přístupu k otevřenému internetu

Zrychlený proces přenosu telefonních čísel mezi operátory

Změny frekvenčních přídělů v pásmu 900 MHz

Rychlejší a levnější změna operátora

ČTÚ a MPO žádají poskytovatele o snížení kvality pro streaming videa

ČTÚ oceňuje mimořádné úsilí podnikatelů v sektoru elektronických komunikací a poštovních služeb

ČTÚ omezuje provoz úřadu pro veřejnost

Rada ČTÚ bude od dubna 2020 opět kompletní

Veřejná konzultace aukce kmitočtů v pásmech 700 MHz a 3,5 GHz

Hana Továrková není podle Ministerstva spravedlnosti ve střetu zájmů

Stížností na smlouvu s operátorem a kvalitu služeb přibývá

Hlavní úkoly a priority ČTÚ v roce 2020

Nahlášení poruchy není reklamace

Spolky jako skrytý operátor

Televizní vysílače v interaktivní mapě na webu i mobilní aplikaci

Novela zákona o elektronických komunikacích přináší změny ve prospěch zákazníků

Nepodepsaný dodatek smlouvy s operátorem nezavazuje

Pozor na nepřesné formulace ve výpovědích smluv operátorů

Neomezené datové tarify mají v EU roamingu limity

Změny v tarifech mobilních operátorů

Operátor může jednostranně změnit smlouvu k horšímu

Strop pro smluvní pokuty platí jen pro spotřebitele

Maximální možná délka výpovědní doby s operátorem nesmí přesáhnout 30 dnů

Výsledky kontroly smluvních podmínek poskytovatelů služby přístupu k internetu

Konzultace podmínek aukce kmitočtů pro sítě 5G již začala

Veřejná konzultace k podmínkám aukce kmitočtů pro sítě 5G

Změny ve zkouškách a průkazech odborné způsobilosti

Regulovaný roaming pro volání v zahraničí má své limity

ČTÚ vypořádal připomínky k analýze velkoobchodního trhu mobilních služeb

Účastnické smlouvy a vyúčtování jsou častým předmětem stížností na smlouvy s operátory

Weby veřejného sektoru musí být ze zákona přístupnější seniorům a postiženým

Výpadky služeb by měl operátor zákazníkům kompenzovat

Pokuta pro Vodafone za agresivní obchodní praktiku

Výroční zpráva ČTÚ za rok 2018

I při podání reklamace je účastník povinen uhradit vyúčtování

Agregovaná statistika provozních a lokalizačních údajů operátorů za rok 2018

ČTÚ přibližuje aukci kmitočtů pro sítě 5G

ČTÚ operátorům nezakazuje zpomalení připojení po vyčerpání dat

Nabídka zaměstnání Český telekomunikační úřad