logo Český telekomunikační úřad

Měsíční monitorovací zpráva za prosinec 2008

Český telekomunikační úřad vydává Měsíční monitorovací zprávu za měsíc prosince 2008. Ve zprávě ČTÚ přináší přehled zásadních událostí v oblasti elektronických komunikací v České republice a zahraničí.

Prosinec 2008 byl posledním měsícem, kdy byla v rámci uložené povinnosti univerzální služby byly poskytovány služby pravidelného vydávání telefonních seznamů čísel účastníků veřejně dostupné telefonní služby a přístup koncových uživatelů k těmto seznamům, a informační služba o telefonních číslech. Důvodem pro neuložení uvedených dílčích služeb jako povinnost univerzální služby je zjištění ČTÚ, že existují jejich komerční alternativy.

Téma měsíce - účastnické spory, spory o finanční plnění a námitky proti vyřízení reklamace

Rozhodování účastnických sporů je jednou ze stěžejních činností ČTÚ v rámci ochrany uživatelů služeb elektronických komunikací.

Počet návrhů podaných na rozhodnutí účastnických sporů se ve sledovaném období 2004 - 2008 stále zvyšuje. Důvody nárůstu účastnických sporů za sledované období lze spatřovat zejména ve zvyšujícím se počtu uživatelů služeb elektronických komunikací, ale současně i ve stále zvyšujícím se počtu případů, kdy uživatelé neplatí za poskytnuté služby.

Ve sledovaném období bylo rozhodnuto celkem 301 983 sporů. Tady je třeba dát i data za samotný rok 2008 ČTÚ rozhodoval účastnické spory o zaplacení ceny za poskytnuté služby (peněžité plnění) a bylo vydáno 298 228 rozhodnutí ve věci, o námitce proti vyřízení reklamace na poskytnutou službu a dále o námitce proti vyřízení reklamace na vyúčtování cen za služby. ČTÚ vydal 3 755 rozhodnutí ve věci, z toho účastnických sporů o námitce proti vyřízení reklamace na vyúčtování ceny za služby bylo ve sledovaném období 3 003. Z celkového počtu rozhodovaných účastnických sporů připadá 98,76 % sporů na peněžité plnění, ostatní spory se na celkovém počtu sporů podílejí 1,24 %, z toho námitky proti vyřízení reklamace na poskytnutou službu tvoří 0,25 % z celkového počtu rozhodovaných sporů.

Nejčastěji uváděné důvody podaných rozkladů, a to ze strany odpůrce ve sporech o úhradu dlužných cen za poskytnuté služby elektronických komunikací :

Podrobný návod jak postupovat při podávání námitky proti vyřízení reklamace na poskytnutou službu nebo na vyúčtování je zveřejněn na stránkách ČTÚ - Jak postupovat při reklamacích.

Digitalizace RTV

V předvánočním období ČTÚ zprovoznil nový informační web, na kterém je možno nalézt informace o vypočteném rozsahu a pokrytí jednotlivých obcí České republiky zemským digitálním vysíláním.

ČTÚ provedl podrobné prošetření stížností na příjem DVB-T, které byly zaslány na ohlašovnu poruch České televize a Českému telekomunikačnímu úřadu. Bylo provedeno šetření 40ti stížností, z toho u většiny případů (34) bylo zjištěno, že signál DVB-T je zajištěn v dostatečné úrovni a příjem je bez výpadků. Příčinou podání byly převážně závady na instalacích anténních systémů (10), nevhodné směrování antén (10), příjem na pokojovou anténu nebo bez antény (4). Nedostatečný signál byl zjištěn v 5ti lokalitách (Jáchymov, Strašice u Rokycan, Lochovice, Čtyřkoly, Velké Přílepy).

Evropská unie

Dne 15. prosince 2008 vydala Evropská komise zprávu, v níž konstatuje, že evropské číslo tísňového volání 112 již funguje ve všech členských státech EU. Evropské číslo tísňového volání 112 bylo zavedeno v roce 1991 jako doplněk k vnitrostátním tísňovým číslům s cílem snadněji zpřístupnit tísňová volání ve všech členských státech EU.

Dne 9. prosince 2008 přijala Rada ministrů EU nový program pro bezpečnější internet. Ten bude pomáhat v boji proti groomingu (chování uživatelů internetových komunikačních prostředků, kteří se vydávají za jinou osobu s cílem vylákat nezletilého komunikujícího, sexuálně ho obtěžovat či zneužít) a šikaně. V období 2009 - 2013 vynaloží EU 55 milionů EUR, aby se internet stal bezpečnějším místem.

Dne 10. prosince 2008 zveřejnila Evropská komise pokyny, které umožní rychlejší zavádění nových služeb mobilní televize po celé Evropě. Členské státy musí jakékoli komerční služby v oblasti mobilní televize nejprve schválit a teprve poté je operátoři mohou začít nabízet.

Další články k tématům - ČTÚ - DVB-T - EU - námitky - reklamace - rozhodnutí - služby - sporů - televize - volání - vyúčtování

Článek Český telekomunikační úřad ze dne čtvrtek 8. ledna 2009

Další články od Český telekomunikační úřad

Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy

ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání

Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech

Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích

Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing

DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb

Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu

Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách

Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání

Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory

VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení

Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem

Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188

Mobilní trh očima spotřebitelů

Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná

Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty

Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G

Spolupráce ČTÚ a Správy železnic

Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací

Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě

Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz

Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+

ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb

NetTest pro iOS

NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu

Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno

Změny v nároku na zvýhodněné ceny za volání a službu přístupu k internetu

Rizika prémiových služeb

Průvodce nařízením P2B pro poskytovatele online platforem a internetových vyhledávačů

Roaming v nečlenských zemích EU

ČTÚ vyhodnotil stížností na nekvalitní TV signál

Jak odstoupit od smlouvy uzavřené na dálku nebo mimo obchodní prostory firmy

Úspěšný rok činnosti Telekomunikační akademie

Uzavírání smluv na dálku a mimo obchodní prostory

Online platformy a vyhledavače pod dohledem ČTÚ

Výsledky kontroly poskytovatelů služby přístupu k internetu

Marek Ebert - nový předseda Rady ČTÚ

O2 bude poskytovat speciální koncová zařízení pro zdravotně postižené

Cenově zvýhodněné telco služby pro zdravotně postižené a osoby s nízkými příjmy

Mobilní aplikace NetTest

Posílení role ČTÚ v řešení sporů

Jak řešit nekvalitní příjem televize nebo rozhlasu

Automatická migrace na nový tarif operátorem

Jak na odvolání obecného souhlasu ke kontaktování za účelem marketingových nabídek

Jak správně reklamovat telekomunikační a poštovní služby

Manuál ČTÚ radí, jak na nevyžádané marketingové hovory

Automatické prodloužení účastnické smlouvy operátorem

Na co si dát pozor při používání zesilovačů mobilního signálu

Cenové zvýhodnění pro osoby se zvláštními sociálními potřebami

Komerční digitální rozhlasové vysílání