logo Český telekomunikační úřad

Novela zákona o elektronických komunikacích omezuje práva účastníků služeb operátorů!

V reakci na podobu novely zákona o elektronických komunikacích, kterou přijal po poslanecké sněmovně i senát ČTÚ informuje, že tzv. poslanecký přílepek k původní technické novele zákona způsobuje, že práva všech uživatelů telefonu, internetu nebo kabelové či satelitní televize budou významným způsobem a v rozporu s evropským právem oslabena!

Parlament přijal novelu zákona o elektronických komunikacích v podobě, která citelně oslabí ochranu práv zákazníků telekomunikačních operátorů a je v rozporu s evropskou směrnicí 2002/22/ES, o univerzální službě. Schválenou právní úpravou se zásadně omezují práva účastníků služeb elektronických komunikací, tedy všech, kteří mají internet, telefon nebo kabelovou či satelitní televizi.

Přestože Český telekomunikační úřad na problém upozorňoval od okamžiku uplatnění příslušného pozměňovacího návrhu v poslanecké sněmovně, varování zůstala nevyslyšena.

"Prostým srovnáním textů je i lidem bez právnického vzdělání zřejmé, že zde dochází k výraznému oslabení práv spotřebitelů. Přílepek, který bere práva spotřebitelům a oslabuje jejich postavení vůči operátorům, vznikl v poslanecké sněmovně a 22.10. 2014 ho schválil senát. Nadále budeme hledat všechny dostupné cesty, aby český spotřebitel zůstal ochráněn podle evropského standardu a uděláme pro ochranu zákazníků telekomunikačních operátorů vše, co bude v našich silách," říká k přijaté novele předseda Rady ČTÚ Jaromír Novák.

Rozpor s evropským právem se týká ustanovení, které na rozdíl od současného stavu zákazníkovi neumožní při jednostranné změně smluvních podmínek operátorem ukončit smlouvu, a naopak ho nutí setrvávat ve smluvním vztahu za podmínek, se kterými nesouhlasí a které pro něho mohou být nevýhodné.

Evropská směrnice o univerzální službě přitom deklaruje, že kterýkoliv účastník má při jakékoliv změně smluvních podmínek právo od smlouvy odstoupit, a to bez jakýchkoliv sankcí.

Jde o přirozené vyvážení práva operátora jednostranně změnit smluvní podmínky právem zákazníka s takovou změnou nesouhlasit a z nevýhodného smluvního vztahu se beztrestně vyvázat. Posuzovat výhodnost, či nevýhodnost smluvních podmínek je výsostným právem zákazníka jako slabší smluvní strany.

Novela dopadá nejen na zákazníky se smlouvou uzavřenou na dobu určitou, ale zhoršuje práva i těm, kteří časově omezený závazek s operátorem nemají.

V důsledku poslaneckých pozměňovacích návrhů totiž tito zákazníci při změně smluvních podmínek přicházejí o možnost odstoupit od smlouvy k datu účinnosti změn. Pokud se rozhodnou změny neakceptovat a podají výpověď, budou nuceni služby za nových, pro ně nevýhodných podmínek, odebírat a platit až do konce výpovědní doby.

Zároveň se výrazně snižuje míra zaručené informační povinnosti vůči spotřebitelům. Operátor již napříště nebude nucen informovat zákazníky o změně smlouvy samotné, ale jen o tom, že změnu na internetu a ve svých prodejnách uveřejnil.

Jak konkrétně se smlouva změnila, si ale klienti budou muset mnohdy v několikastránkových obchodních podmínkách dohledat sami.

Další články k tématům - internet - operátor - spotřebitel - telefon - televize - zákon - Jaromír Novák

Článek Český telekomunikační úřad ze dne 23. října 2014 - čtvrtek

Další články od Český telekomunikační úřad

Neomezené datové tarify mají v EU roamingu limity

Změny v tarifech mobilních operátorů

Operátor může jednostranně změnit smlouvu k horšímu

Strop pro smluvní pokuty platí jen pro spotřebitele

Maximální možná délka výpovědní doby s operátorem nesmí přesáhnout 30 dnů

Výsledky kontroly smluvních podmínek poskytovatelů služby přístupu k internetu

Konzultace podmínek aukce kmitočtů pro sítě 5G již začala

Veřejná konzultace k podmínkám aukce kmitočtů pro sítě 5G

Změny ve zkouškách a průkazech odborné způsobilosti

Regulovaný roaming pro volání v zahraničí má své limity

ČTÚ vypořádal připomínky k analýze velkoobchodního trhu mobilních služeb

Účastnické smlouvy a vyúčtování jsou častým předmětem stížností na smlouvy s operátory

Weby veřejného sektoru musí být ze zákona přístupnější seniorům a postiženým

Výpadky služeb by měl operátor zákazníkům kompenzovat

Pokuta pro Vodafone za agresivní obchodní praktiku

Výroční zpráva ČTÚ za rok 2018

I při podání reklamace je účastník povinen uhradit vyúčtování

Agregovaná statistika provozních a lokalizačních údajů operátorů za rok 2018

ČTÚ přibližuje aukci kmitočtů pro sítě 5G

ČTÚ operátorům nezakazuje zpomalení připojení po vyčerpání dat

Analýza trhu mobilních služeb ve veřejné konzultaci

Aukce kmitočtů proběhne bez ohledu na varování NÚKIB

Vizualizace kvality sítí českých mobilních operátorů

Výpověď smlouvy s operátorem musí být dostatečně srozumitelná

Prodloužení smlouvy s operátorem vždy jen s novým souhlasem spotřebitele

Operátoři někdy nedodržují pravidla síťové neutrality

ČTÚ rozhodl první spor o přístup k infrastruktuře

Úkoly a priority ČTÚ pro rok 2019

Pokuta pro O2 za automatickou aktivaci obnovení objemu dat datového tarifu platí

Kdy lze odstoupit od smlouvy s operátorem

Věrnostní sleva nesmí být skrytou smluvní pokutou

Nové aplikace s využitím Open Data ČTÚ

Roste počet stížností na problematiku přenositelnosti telefonních čísel

Pokuta pro T-Mobile za neoprávněné vymáhání smluvních pokut

Vývoj trhu elektronických komunikací 2012 - 2017

Operátor by měl kontrolovat databázi neplatných dokladů

Pozor na podezřelé nabídky tarifů na webu

Hackathon veřejné správy

S podpisem smlouvy na pobočce operátora není radno spěchat

Při změně smlouvy musí operátor poskytnout komplexní informace

Na mezinárodní odchozí hovory se nevztahuje regulace cen jako na roaming v rámci EU

Jak předejít nevyžádaným marketingovým hovorům

Legislativní změny pro volací značky radiokomunikačních služeb

Přenesení telefonního čísla může být zpoplatněno

Komunitní setkání československých správců sítí CSNOG

Smlouva uzavřená po telefonu platí i bez podpisu

Podvobné weby lákají na podezřelé nabídky telefonních služeb

Zvýhodněné předplatné na Spotify u O2 končí

Volání na linky 900, 906, 909 a 908 přináší riziko vysoké ceny za uskutečněný hovor

Test 5G sítí začne v září 2018

Nabídka zaměstnání Český telekomunikační úřad