logo Český telekomunikační úřad

S podpisem smlouvy na pobočce operátora není radno spěchat

V případě podpisu smlouvy na pobočce operátora přichází spotřebitel o právo možnosti odstoupení od smlouvy do 14 dnů, které je garantováno ze zákona. Tato ochrana se vztahuje pouze na smlouvy uzavřené na dálku - např. po telefonu nebo prostřednictvím internetu.

Změna tarifu či navýšení ceny stávajícího je změnou, ke které mohou poskytovatelé přistoupit za přesně stanovených podmínek. O změně musí být účastník operátorem předem informován.

V případě změny podstatných náležitostí (např. změna tarifu, nebo jeho ceny) má poskytovatel povinnost informovat účastníka sjednaným způsobem o jeho možnosti ukončit smlouvu ke dni nabytí účinnosti změny, a to bez sankce.

ČTÚ eviduje i stížnosti na to, že se zaměstnancem poskytovatele na pobočce byla uzavřena jiná smlouva, než jakou požadovali.

Z těchto důvodů ČTÚ opakovaně apeluje na veřejnost, aby při uzavírání smlouvy na pobočce zbytečně nespěchali, nejednali pod nátlakem a pečlivě si prostudovali dokumenty, které jsou jim předkládány k podpisu, minimálně aby si ověřili název tarifu, délku závazku, je-li sjednáván a cenu objednané služby.

Objevila se i stížnost na to, že stěžovatel vyjednával na pobočce změnu smlouvy, následně však podle došlého vyúčtování zjistil, že namísto nově změněné smlouvy s ním byla uzavřena smlouva nová a původní byla ponechána v platnosti.

V několika případech rovněž stěžovatelé poukazovali na to, že jim nebylo umožněno ve 14denní lhůtě od uzavření smlouvy na provozovně od smlouvy odstoupit.

Zákon garantuje právo spotřebitele do 14 dnů od smlouvy odstoupit pouze u smluv uzavřených na dálku (po telefonu, po internetu) nebo mimo prostory obvyklé k podnikání. Pokud spotřebitelé uzavřou smlouvu na pobočce poskytovatele, ze zákona toto právo nemají.

Je však možné, aby se poskytovatel k obdobnému právu zavázal smluvně - může se jednat o systém různých garancí spokojenosti, období pro seznámení se se službou apod.

V tomto případě ale doporučujeme prostudovat smluvní podmínky poskytovatele, zda právo odstoupit od smlouvy ve 14denní lhůtě poskytuje i pro smlouvy uzavřené v kamenné pobočce.

Další články k tématům - operátor - sankce - smlouva - tarif - zákon

Článek Český telekomunikační úřad ze dne úterý 4. září 2018

Další články od Český telekomunikační úřad

Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy

ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání

Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech

Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích

Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing

DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb

Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu

Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách

Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání

Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory

VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení

Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem

Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188

Mobilní trh očima spotřebitelů

Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná

Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty

Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G

Spolupráce ČTÚ a Správy železnic

Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací

Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě

Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz

Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+

ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb

NetTest pro iOS

NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu

Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno

Změny v nároku na zvýhodněné ceny za volání a službu přístupu k internetu

Rizika prémiových služeb

Průvodce nařízením P2B pro poskytovatele online platforem a internetových vyhledávačů

Roaming v nečlenských zemích EU

ČTÚ vyhodnotil stížností na nekvalitní TV signál

Jak odstoupit od smlouvy uzavřené na dálku nebo mimo obchodní prostory firmy

Úspěšný rok činnosti Telekomunikační akademie

Uzavírání smluv na dálku a mimo obchodní prostory

Online platformy a vyhledavače pod dohledem ČTÚ

Výsledky kontroly poskytovatelů služby přístupu k internetu

Marek Ebert - nový předseda Rady ČTÚ

O2 bude poskytovat speciální koncová zařízení pro zdravotně postižené

Cenově zvýhodněné telco služby pro zdravotně postižené a osoby s nízkými příjmy

Mobilní aplikace NetTest

Posílení role ČTÚ v řešení sporů

Jak řešit nekvalitní příjem televize nebo rozhlasu

Automatická migrace na nový tarif operátorem

Jak na odvolání obecného souhlasu ke kontaktování za účelem marketingových nabídek

Jak správně reklamovat telekomunikační a poštovní služby

Manuál ČTÚ radí, jak na nevyžádané marketingové hovory

Automatické prodloužení účastnické smlouvy operátorem

Na co si dát pozor při používání zesilovačů mobilního signálu

Cenové zvýhodnění pro osoby se zvláštními sociálními potřebami

Komerční digitální rozhlasové vysílání